Antara Waktu Mustajab Untuk Berdoa.

Sungguh indah keajaiban doa. Berbisik di lantai tika bersujud, namun dapat didengari sampai ke langit. Kita diberi kelebihan doa sebagai tempat meminta apa yang sering dihajati di dalam hati. Dan sesungguhnya Allah saja apa yang tahu apa yang terkandung di dalam hati kita dan Dia jualah yang menentukan perkara terbaik untuk kita. Sebagai seorang Muslim, kita perlu percaya dan bersangka baik kepada Allah dengan segala ketentuan dan rezeki yang dilimpahkan. Waktu mustajab yang dikurniakan oleh Allah kepada hamba-hambaNya perlu dimanfaatkan dengan taat agar segala cita-cita yang dihajati termakbul. Antara waktu-waktunya…

Read More

3 Sebab Kenapa Kamu Perlu Berlari Pada Awal Pagi

Kita sedia maklum, berlari merupakan salah satu cara paling berkesan untuk bersenam. Ia bukan sahaja membantu membakar lemak bahkan menguatkan jantung dan memastikan anda berada dalam keadaan sihat. Anda bukan sahaja akan mendapat faedah daripada berlari tidak kira tempat ataupun masa, bahkan berlari pada waktu pagi akan menambahkan faedah kepada mental. Bila masa pula nak berlari awal pagi sedangkan waktu pejabat bermula 9 pagi, ada juga yang 8 pagi? Hurmmm… Jangan keliru, anda boleh lakukan aktiviti berlari pada awal pagi di hujung minggu. Kenapa berlari awal lagi lebih baik berbanding…

Read More

3 Cara Mudah Untuk Menarik Rezeki Dalam Islam

Ramai diantara kita mungkin pernah mengalami masalah kewangan atau kesuntukan duit dalam hidup. Selain dari usaha yang bersungguh, ada beberapa amalan yang boleh dilakukan untuk memudahkan kita dikurniakan rezeki. Artikel ini bukan bertujuan untuk mengajar pembaca tentang bagaimana mendapat rezeki, tetapi sekadar perkongsian pengalaman lalu penulis yang mungkin boleh sama-sama memberi panduan manfaat.   Yang penting, kita kena yakin dengan rezeki Allah.. 1. Menarik Rezeki Dengan Bersedekah Ramai yang tidak tahu bahawa amalan bersedekah mampu untuk membawa rezeki yang melimpah-ruah kepada si pemberi rezeki. Amalan yang digalakkan oleh Islam ini…

Read More

Inilah Cara Allah SWT Memberi Rezeki Menurut Al-Quran

Pelbagai cara Allah s.w.t memberi hambanya rezeki, tak semestinya hanya rezeki duit dan kekayaan, ramai yang terlepas pandang tentang hal ini. kita hanya fikir duit duit duit, yang sebenarnya rezeki Allah itu amat luas dan tidak ternilai. 1— Rezeki yang dijamin oleh Allah SWT. “Tidak suatu binatang (termasuk manusia) yang bergerak di atas bumi ini yang tidak dijamin oleh Allah rezekinya.”(QS. Hud: 6). 2—Rezeki yang diperolehi sesuai dengan apa yang diusahakan. “Tidaklah manusia mendapat apa-apa kecuali apa yang telah dikerjakannya” (QS. An-Najm: 39). 3—Rezeki sampingan bagi orang-orang pandai bersyukur. “Sesungguhnya…

Read More

Adab Suami Terhadap Isteri Yang Sering Dilepas Pandang

1. Orang mukmin yang paling sempurna imannya ialah yang paling baik akhlaknya dan paling ramah terhadap isterinya/keluarganya. Justeru, hendaklah suami menggauli isteri dengan akhlak yang mulia lagi terpuji. Rasulullah SAW bersabda yang bermaksud: “Sesungguhnya orang yang paling baik antara kamu semua adalah orang yang paling baik terhadap isterinya dan aku adalah orang yang terbaik antara kamu semua (dalam membuat kebaikan) terhadap isteriku.” (Hadis Riwayat at-Tirmizi) Rasulullah SAW bersabda lagi yang bermaksud: “Orang yang paling sempurna imannya adalah yang terbaik akhlaknya antara mereka dan yang paling baik adalah yang paling baik…

Read More

‘Hutang’ Wajib Di Bayar Walaupun Tidak Di Tuntut

Mungkin ada antara kita pernah melalui situasi yang agak sukar dalam hidup apabila orang berhutang wang dari anda liat untuk menjelaskannya dengan memberikan pelbagai alasan yang kadangkala tidak munasabah. Itu yang selalu dialami oleh banyak orang. Sebelum berhutang, bukan main lagi manis mulut, tetapi selepas mendapat apa yang dihajati, begitu susah untuk melunaskan hutang. Orang yang memberi hutang pula yang kelihatan ‘terhegeh-hegeh’ untuk mendapatkannya balik seolah-olah dia pula yang berhutang. Lagi parah, setiap kali berselisih di jalanan, orang yang berhutang seolah-olah ingin melarikan diri. Budaya berhutang sudah menjadi amalan dalam…

Read More

“Relaxlah Doktor, Orang Sakit Tak Payah Solatkan, Lagi Pun Susahlah Nak Solat Di Wad, Baju Kotor, Nak Wudhuk Susah”

Solat dan pesakit di hospital memang sudah menjadi satu penyakit yang tidak dapat diselesaikan, ramai antara pesakit ternyata tidak bersolat dengan rata-rata menjadikan sakit mereka hadapi sebagai satu sebab dan alasan. Ada yang menyatakan bila sakit, mereka tidak perlu solat, sedangkan solat adalah kewajipan setiap Muslim yang mukalaf, pengecualian hanya kepada tiga golongan iaitu kanak-kanak belum baligh, orang yang tertidur sehingga dia terjaga dan orang gila. Dikongsikan oleh seorang doktor yang juga merupakan seorang penulis, Dr Fahd Razy kisah yang dihadapinya di hospital berdepan dengan pesakit-pesakit yang pelbagai karenah ini.…

Read More

“Mak, calon isteri saya tak pandai masak.” Tapi Ini Jawapan Yang Mak Aku Berikan

Mak, calon isteri saya tak pandai masak.” Di Subuh yang dingin, aku dapati ibu ku sedang sibuk memasak di dapur. “Mak masak apa tu? Boleh saya tolong?” “Ni mak masak ikan bawal goreng dengan sambal tomato kesukaan ayah kamu..”, sahutnya. “Alhamdulillah..mesti best. Ermm.. mak, mak tahu tak.. calon isteri saya rasanya macam..macam..emm.. tak pandai masak lah mak..” “Dah tu apa masalahnya?” Sahut ibu. “Takde apa-apa lah mak.. saje je cerita, biar mak tak kecewa nanti, hehehe”. “Ape kamu pikir memasak, mencuci, menyapu, mengurus rumah dan lain lain tu adalah kewajipan…

Read More

Ustaz Perjelas Hukum Solat Jamak Dan Qasar, Syarat Ke-Empat Ramai Yang Salah Faham

Melakukan Solat Jamak dan Qasar merupakan suatu kemudahan dan sangatlah digalakkan sekiranya berada dalam perjalanan yang jauh. Namun sebelum melakukan solat ini, perlu juga ambil tahu dan menepati syarat-syarat yang harus dipenuhi. Menurut perkongsian oleh Ustaz Syed Shahridzan, syarat yang keempat iaitu tidak berniat menetap selama empat hari atau lebih di tempat yang dituju, ramai yang salah faham. Berikut antara penjelasan oleh beliau sebagai rujukan; -SALAH ERTI HUKUM JAMAK DAN QASAR- Allah SWT memberi dua kemudahan kepada orang yang bermusafir untuk melaksanakan solat iaitu JAMAK dan QASAR. Untuk seseorang itu…

Read More

Adab Berdoa Yang Jarang Kita Ketahui. Tukar Cara Berdoa Dulu Barulah Hidup Jadi Lebih Baik.

Macam mana cara berdoa yang kita biasa buat selepas solat? Doa dalam hati dengan hati yang penuh emosi atau sekadar sebut apa yang dah hafal asal baca? Itu kena semak balik. Tetapi kalau boleh jangan jadikan syarat berdoa terlalu ketat seperti mengangkat tangan, perlu ada selawat sehinggakan kadang-kadang membuatkan kita malas untuk berdoa. Konsep berdoa itu sepatutnya lebih luas kerana sesungguhnya Allah itu maha mengetahui setiap hajat hamba-Nya. Namun andai kata hati tak tenang dan apa yang dihajati masih belum Allah makbulkan, betulkan balik cara berdoa seperti yang Puan Sarah…

Read More

Allahuakhbar, 4 Bahagian Tubuh Rasulullah Yang Kita Masih Boleh Lihat Sehingga Sekarang.

Warta Hud-Hud membawa kembali kisah 4 anggota tubuh Rasulullah, Nabi junjungan kita yang masih boleh kita lihat sehingga sekarang…subhanallah! Nabi Muhammad merupakan Nabi bagi umat muslim di seluruh dunia. Meskipun baginda sudah meninggal ribuan tahun silam, namun baginda begitu dirindui dan dicintai oleh jutaan umatnya saat ini. Namun tidak ada pengubat rindu yang dapat meredakan rasa kerinduan umatnya. Sebagai salah satu penting dalam sejarah, tidak satupun orang yang mengetahui bagaimana rupa asli Rasulullah SAW. Hal ini kerana ada larangan untuk melukis wajah Nabi, agar terlindungi dari persekutuan pada Tuhan jika…

Read More

Hanya Dengan menggunakan jari Jemari, pelukis ini berjaya menghasilkan lukisan Yang Mempersonakan.

Seni lukis memiliki sejarah yang panjang dalam perkembangannya dan pada setiap era memiliki tujuan dan fungsi tertentu. Selain banyak aliran, seni lukis juga memiliki beberapa teknik yang digunakan oleh para seniman. Teknik yang berbeda juga akan menghasilkan karya yang berbeda. Teknik seni lukis juga terdiri dari beberapa ragam berdasarkan sudut pandang tinjauannya. Perlu kita ketahui, bahwa ada bermacam-macam teknik dalam melukis dan setiap orang pasti akan memilih teknik sesuai dengan kemampuannya. Teknik seni lukis tentu sangat penting untuk menghasilkan lukisan yang bagus. Dan secara umum teknik lukis dibagi menjadi lima yang…

Read More

Doa Untuk Mencairkan Serta Melembutkan Hati Seseorang Dari Jarak Yang Jauh Yang Digunakan Oleh Rasullulah.

Assalamualaikum Warahmatullahi Wabarakatuh.. Segala puji bagi Allah, Rabb sekelian alam. Selawat serta salam buat junjungan mulia Nabi Muhammad SAW keluarga serta para sahabat dan pengikut yang istiqamah menuruti baginda hingga ke hari kiamat. Sahabat yang di rahmati Allah, Bacalah doa ini yang pernah dibaca oleh Rasulullah SAW kepada Saidina Umar Alkhattab untuk memeluk agama Islam. Baca sebanyak 19 kali dan sebut nama orang tersebut, Insha allah dengan izinnya. Allahu lateefun biAAibadihiyarzuqu man yashao wahuwa alqawiyyu alAAazeez Terjemahannya: Allah Maha Lembut tadbirNya (serta melimpah-limpah kebaikan dan belas kasihanNya) kepada hamba-hambaNya; Ia…

Read More

Dulu Takut Nak Makan Pasal Cina Yang Selalu Jual. Bila Tahu Khasiatnya, Pelik, Hari-Hari Nak Makan Taugeh.

Bila sebut pasal taugeh/tauge ni mesti ada yang tak suka dengan makanan ni, terutamanya golongan kanak-kanak haha, tapi tahukah anda terdapat 6 khasiat tauge yang baik yang ramai tak tahu. TAUGE adalah sayur yang paling simple dan senang untuk dimakan bersama nasi. Sedap dimakan apabila disediakan di dalam masakan antaranya sup yang paling popular. Bila sebut pasal taugeh/tauge ni mesti ada yang tak suka dengan makanan ni, terutamanya golongan kanak-kanak haha, tapi tahukah anda terdapat 6 khasiat tauge yang baik yang ramai tak tahu. Dibawah kami sediakan apa yang menarik…

Read More

Minum Air Masak Putih Ketika Perut Kosong Dalam Masa Sebulan, Jangan Terkejut Ini Yang Akan Berlaku.

Satu hari yang letih dan saya bertanya kepada diri sendiri “Apa yang dilakukan oleh wanita jepun untuk dapat kulit yang cantik agaknya?” Setelah buat sikit penyelidikan, saya mengetahui tentang mereka suka minum air kosong pada perut kosong selepas bangun pagi. Banyak kajian yang mengatakan, amalan mudah ini memberikan hasil positif mengenai keadaan kesihatan yang berbeza. Jadi saya memutuskan untuk mencubanya, dan hari ini saya ingin berkongsi pengalaman saya dengan pembaca Nakbebel. Saya tidak lagi tahu apa yang perlu dilakukan untuk berasa lebih bertenaga. Pada sebelum ini badan, kulit saya kelihatan…

Read More