Tak Sangka Ini Yang Ustaz Jawab Bila Seorang Suami Yang Mengadu Rezekinya Sempit

Setiap hubungan yang dibina sudah pasti perlu diwangikan dengan kejujuran, keikhlasan dan iman untuk mendapat sebuah hubungan yang bahagia dan dirahmatiNya. Selalu kita terdengar cerita ikatan perkahwinan merupakan satu asbab tuhan limpahkan rezeki kepada kita dan pasangan, tapi ada segelintir mendakwa apabila berkahwin kehidupannya makin sempit. Kenapa ianya terjadi? sudah pasti ada salah dan silap yang kita lakukan atau tidak sedar. Menulis di laman Facebook oleh Ustaz Ebit Lew dalm satu posting terbarunya membuatkan ramai suami bahkan isteri terkesan dengan penulisan beliau mengenai rezeki. Beliau menulis kisah seorang lelaki yang…

Read More

7 HAIWAN INI BOLEH MENGESAN KEHADIRAN MAKHLUK HALUS, HAIWAN NOMBOR 4 TU PALING MENYERAMKAN !!!

Keberadaan mahluk halus, hantu atau jin, tidak semua orang boleh merasakannya. Hanya mereka para indigo yang dikurniakan indra ke-6 punya kemampuan ini.Selain itu, ada juga orang yang walaupun tak bisa melihat makhluk astral, mereka yakin dan bisa merasakan ada hal yang aneh di sekitar merek lewat tanda-tanda alam tertentu. Salah satu simbol alam yang bisa menunjukkan keberadaan makhluk halus adalah dengan perilaku hewan-hewan di sekitar kita. Apa sajakah? Cicak Tidak banyak orang yang menyukai cicak. Cicak adalah salah satu hewan yang mengandung banyak mitos unik dan masih sering dipercaya di…

Read More

Inilah Ayat Al-Quran Untuk Mematahkan Santau Yang Dihantar

Jin santau/sihir ni, adalah jin kafir yang di hantar untuk memusnahkan hidup kita. Jin kafir ni cukup gerun dengan surah Al-Ikhlas. Kerana 3 kali kita membaca surah Al-Ikhlas sama seperti kita membaca satu Al-Quran. Buat jari syahadah (seperti dalam gambar), sebaiknya buat selepas solat, baca surah Al-Ikhlas 3 kali, 6 kali atau 9 kali dengan perlahan dan penuh penghayatan. Dengan izin Allah ikatan sihir/santau akan terlerai. Jaga-jaga sekiranya ditubuh kamu ada sihir atau santau Pasti kamu akan muntah racun/bisa2 santau tersebut (stanby bekas muntah). Insya Allah..  Sebelum kamu membaca Surah…

Read More

Wanita Ini Masuk Neraka Kerana “Air Wudhu”. Mengapa? Jom Baca Apakah Puncanya.

Dikisahkan ada dua orang yang kehidupannya sangat kontra iaitu seorang lelaki yang kaya raya serta seseorang wanita yang begitu miskin. Kehidupan keduanya juga dipenuhi dengan kesibukan yang berbeza. Dalam kehidupan lelaki kaya itu, ia sentiasa sibuk dengan dunia. Sementara si wanita sibuk dengan ibadah sampai melupakan masalah dunia. Si lelaki kerana kesungguhannya hidup dalam kemampuan. Ia tidak menikmati sendiri hasil yang didapatinya kerana keluarganya juga merasa sangat cukup dengan nikmat yang Allah berikan melalui tangan si suami. Demikianlah ia selalu bekerja untuk memenuhi keperluan hidup anak serta keluarganya. Sementara si…

Read More

Saintis Jepun: Air Zam Zam ada Keajaiban yang amat besar… SUBHANALLAH!

KAJIAN seorang saintis Jepun mendapati bahawa air zam-zam mempunyai keajaiban dan kandungan airnya berbeza dengan yang lain. Dr Masaru Emoto dari Universiti Yokohama, Jepun menjalankan kajian ke atas perubahan bentuk molekul air yang didedahkan kepada pengaruh-pengaruh positif dan negatif. Beliau mendapati apabila air didedahkan kepada kata-kata, tulisan dan pesanan yang berbentuk positif, air-air tersebut membentuk molekul yang berbentuk kristal indah. Sebagai contoh, dalam salah satu eksperimen beliau, air didedahkan dengan bacaan doa agama Islam dan molekul air yang terhasil membentuk kristal indah berbentuk segi enam dengan lima cabang daun yang…

Read More

Siapa yang membaca surah ini 7 kali setiap lepas solat. Nescaya terlepas daripada kesusahan dan dimudahkan Allah rezekinya.

Siapa-Siapa Membaca Surah Ini 7 Kali Pada Tiap-Tiap Lepas Sembahyang, Nescaya Terlepas Daripadanya Kesusahan Dan Dimudahkan Oleh Allah S.W.T. Akan Rezekinya. Dengan nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang Bukankah kami telah melapangkan bagimu, Dadamu (wahai Muhammad dengan mengisi petunjuk dan hidayah) dan Kami telah meringankan daripadamu : Bebanmu (menyiarkan Islam) Yang memberati tanggunganmu, (dengan memberikan pelbagai kemudahan dalam melaksanakannya) dan Kami telah meninggikan bagimu : sebutan namamu (dengan mengurniakan pangkat Nabi dan berbagai kemuliaan) Oleh itu, maka (tetapkanlah kepercayaanmu) sesungguhnya tiap-tiap kesukaran disertai kemudahan Bahawa sesungguhnya tiap-tiap kesukaran…

Read More

Antara Waktu Mustajab Untuk Berdoa.

Sungguh indah keajaiban doa. Berbisik di lantai tika bersujud, namun dapat didengari sampai ke langit. Kita diberi kelebihan doa sebagai tempat meminta apa yang sering dihajati di dalam hati. Dan sesungguhnya Allah saja apa yang tahu apa yang terkandung di dalam hati kita dan Dia jualah yang menentukan perkara terbaik untuk kita. Sebagai seorang Muslim, kita perlu percaya dan bersangka baik kepada Allah dengan segala ketentuan dan rezeki yang dilimpahkan. Waktu mustajab yang dikurniakan oleh Allah kepada hamba-hambaNya perlu dimanfaatkan dengan taat agar segala cita-cita yang dihajati termakbul. Antara waktu-waktunya…

Read More

3 Sebab Kenapa Kamu Perlu Berlari Pada Awal Pagi

Kita sedia maklum, berlari merupakan salah satu cara paling berkesan untuk bersenam. Ia bukan sahaja membantu membakar lemak bahkan menguatkan jantung dan memastikan anda berada dalam keadaan sihat. Anda bukan sahaja akan mendapat faedah daripada berlari tidak kira tempat ataupun masa, bahkan berlari pada waktu pagi akan menambahkan faedah kepada mental. Bila masa pula nak berlari awal pagi sedangkan waktu pejabat bermula 9 pagi, ada juga yang 8 pagi? Hurmmm… Jangan keliru, anda boleh lakukan aktiviti berlari pada awal pagi di hujung minggu. Kenapa berlari awal lagi lebih baik berbanding…

Read More

3 Cara Mudah Untuk Menarik Rezeki Dalam Islam

Ramai diantara kita mungkin pernah mengalami masalah kewangan atau kesuntukan duit dalam hidup. Selain dari usaha yang bersungguh, ada beberapa amalan yang boleh dilakukan untuk memudahkan kita dikurniakan rezeki. Artikel ini bukan bertujuan untuk mengajar pembaca tentang bagaimana mendapat rezeki, tetapi sekadar perkongsian pengalaman lalu penulis yang mungkin boleh sama-sama memberi panduan manfaat.   Yang penting, kita kena yakin dengan rezeki Allah.. 1. Menarik Rezeki Dengan Bersedekah Ramai yang tidak tahu bahawa amalan bersedekah mampu untuk membawa rezeki yang melimpah-ruah kepada si pemberi rezeki. Amalan yang digalakkan oleh Islam ini…

Read More

Inilah Cara Allah SWT Memberi Rezeki Menurut Al-Quran

Pelbagai cara Allah s.w.t memberi hambanya rezeki, tak semestinya hanya rezeki duit dan kekayaan, ramai yang terlepas pandang tentang hal ini. kita hanya fikir duit duit duit, yang sebenarnya rezeki Allah itu amat luas dan tidak ternilai. 1— Rezeki yang dijamin oleh Allah SWT. “Tidak suatu binatang (termasuk manusia) yang bergerak di atas bumi ini yang tidak dijamin oleh Allah rezekinya.”(QS. Hud: 6). 2—Rezeki yang diperolehi sesuai dengan apa yang diusahakan. “Tidaklah manusia mendapat apa-apa kecuali apa yang telah dikerjakannya” (QS. An-Najm: 39). 3—Rezeki sampingan bagi orang-orang pandai bersyukur. “Sesungguhnya…

Read More

Adab Suami Terhadap Isteri Yang Sering Dilepas Pandang

1. Orang mukmin yang paling sempurna imannya ialah yang paling baik akhlaknya dan paling ramah terhadap isterinya/keluarganya. Justeru, hendaklah suami menggauli isteri dengan akhlak yang mulia lagi terpuji. Rasulullah SAW bersabda yang bermaksud: “Sesungguhnya orang yang paling baik antara kamu semua adalah orang yang paling baik terhadap isterinya dan aku adalah orang yang terbaik antara kamu semua (dalam membuat kebaikan) terhadap isteriku.” (Hadis Riwayat at-Tirmizi) Rasulullah SAW bersabda lagi yang bermaksud: “Orang yang paling sempurna imannya adalah yang terbaik akhlaknya antara mereka dan yang paling baik adalah yang paling baik…

Read More

‘Hutang’ Wajib Di Bayar Walaupun Tidak Di Tuntut

Mungkin ada antara kita pernah melalui situasi yang agak sukar dalam hidup apabila orang berhutang wang dari anda liat untuk menjelaskannya dengan memberikan pelbagai alasan yang kadangkala tidak munasabah. Itu yang selalu dialami oleh banyak orang. Sebelum berhutang, bukan main lagi manis mulut, tetapi selepas mendapat apa yang dihajati, begitu susah untuk melunaskan hutang. Orang yang memberi hutang pula yang kelihatan ‘terhegeh-hegeh’ untuk mendapatkannya balik seolah-olah dia pula yang berhutang. Lagi parah, setiap kali berselisih di jalanan, orang yang berhutang seolah-olah ingin melarikan diri. Budaya berhutang sudah menjadi amalan dalam…

Read More

“Relaxlah Doktor, Orang Sakit Tak Payah Solatkan, Lagi Pun Susahlah Nak Solat Di Wad, Baju Kotor, Nak Wudhuk Susah”

Solat dan pesakit di hospital memang sudah menjadi satu penyakit yang tidak dapat diselesaikan, ramai antara pesakit ternyata tidak bersolat dengan rata-rata menjadikan sakit mereka hadapi sebagai satu sebab dan alasan. Ada yang menyatakan bila sakit, mereka tidak perlu solat, sedangkan solat adalah kewajipan setiap Muslim yang mukalaf, pengecualian hanya kepada tiga golongan iaitu kanak-kanak belum baligh, orang yang tertidur sehingga dia terjaga dan orang gila. Dikongsikan oleh seorang doktor yang juga merupakan seorang penulis, Dr Fahd Razy kisah yang dihadapinya di hospital berdepan dengan pesakit-pesakit yang pelbagai karenah ini.…

Read More

“Mak, calon isteri saya tak pandai masak.” Tapi Ini Jawapan Yang Mak Aku Berikan

Mak, calon isteri saya tak pandai masak.” Di Subuh yang dingin, aku dapati ibu ku sedang sibuk memasak di dapur. “Mak masak apa tu? Boleh saya tolong?” “Ni mak masak ikan bawal goreng dengan sambal tomato kesukaan ayah kamu..”, sahutnya. “Alhamdulillah..mesti best. Ermm.. mak, mak tahu tak.. calon isteri saya rasanya macam..macam..emm.. tak pandai masak lah mak..” “Dah tu apa masalahnya?” Sahut ibu. “Takde apa-apa lah mak.. saje je cerita, biar mak tak kecewa nanti, hehehe”. “Ape kamu pikir memasak, mencuci, menyapu, mengurus rumah dan lain lain tu adalah kewajipan…

Read More

Ustaz Perjelas Hukum Solat Jamak Dan Qasar, Syarat Ke-Empat Ramai Yang Salah Faham

Melakukan Solat Jamak dan Qasar merupakan suatu kemudahan dan sangatlah digalakkan sekiranya berada dalam perjalanan yang jauh. Namun sebelum melakukan solat ini, perlu juga ambil tahu dan menepati syarat-syarat yang harus dipenuhi. Menurut perkongsian oleh Ustaz Syed Shahridzan, syarat yang keempat iaitu tidak berniat menetap selama empat hari atau lebih di tempat yang dituju, ramai yang salah faham. Berikut antara penjelasan oleh beliau sebagai rujukan; -SALAH ERTI HUKUM JAMAK DAN QASAR- Allah SWT memberi dua kemudahan kepada orang yang bermusafir untuk melaksanakan solat iaitu JAMAK dan QASAR. Untuk seseorang itu…

Read More