11 Amalan Semasa Memasak, Insya Allah Boleh Elakkan Anak Degil

Orang kata masakan ibu adalah yang paling sedap di dunia. Walau pergi ke hujung dunia sekalipun, seorang anak tetap merindui masakan ibunya sejak kecil walaupun sekadar ikan bilis goreng kicap. Apa istimewanya masakan ibu sehingga tetap diingati hingga ke akhir hayat? Air tangan ibu dan isteri bukan hanya masakan semata-mata tetapi adunan perasaan dan pengorbanan seorang ibu. Air tangan sebenarnya adalah aliran kasih sayang, kesungguhan, keceriaan dan ketulusan hati seorang wanita yang memasak untuk suami dan anaknya. Hasil kajian yang dilakukan pakar motivasi dan psikologi menegaskan bahawa orang yang melakukan…

Read More

Tujuh Perkara Ini Membuatkan Anda Mendapat Saham Yang Berterusan Walaupun Sudah Mati

Tahukah anda, terdapat beberapa jenis ‘saham’ yang masih berterusan, sekalipun setelah kita meninggal dunia. Dan, menariknya ‘saham’ ini juga akan membantu kita di akhirat kelak. Apakah ‘saham’ tersebut? Rasulullah SAW bersabda: “Apabila anak Adam (manusia) meninggal dunia, maka terputuslah semua (pahala) amal perbuatannya kecuali tiga perkara iaitu sedekah jariah, ilmu yang bermanfaat, dan anak soleh yang mendoakannya.” (Hadis Riwayat Muslim) Berdasarkan hadis di atas, jelaslah bahawasanya ‘saham’ yang dimaksudkan pada tajuk artikel ini ialah sedekah jariah atau amal jariah. Apa itu amal jariah? Amal jariah adalah amalan yang terus mengalir…

Read More

Ketahui 6 Waktu Paling Mustajab Untuk Berdoa

Sungguh indah keajaiban doa. Berbisik di lantai tika bersujud, namun dapat didengari sampai ke langit. Kita diberi kelebihan doa sebagai tempat meminta apa yang sering dihajati di dalam hati. Dan sesungguhnya Allah saja yang tahu apa yang terkandung di dalam hati kita dan Dia jualah yang menentukan perkara terbaik untuk kita. Sebagai seorang Muslim, kita perlu percaya dan bersangka baik kepada Allah dengan segala ketentuan dan rezeki yang dilimpahkan. Waktu mustajab yang dikurniakan oleh Allah kepada hamba-hambaNya perlu dimanfaatkan dengan taat agar segala cita-cita yang dihajati termakbul. 1. WAKTU ANTARA…

Read More

Hukum dan Kaedah Mencukur Bulu Kemaluan Menurut Islam

Mencukur Bulu Kemaluan adalah salah satu masalah yang sebenarnya sangat penting untuk diketahui Hukum dan tatacaranya, namun sangat disayangkan, banyak sekali kaum muslimin yang tidak mengetahuinya. Rata-rata mereka berasa malu dan segan untuk bertanya kepada pihak yang sepatutnya. Padahal masalah ini merupakan salah satu bab dalam sunnah Nabi shallallahu alaihi wasallam.Sebagaimana dimuat dalam hadits riwayat Imam Bukhari dan Muslim dari Abdullah bin Umar radhiallahu’anhuma, Bahwasanya Rasulullah sallallahu’alaihi wa sallam bersabda: مِنْ الْفِطْرَةِ : حَلْقُ الْعَانَةِ ، وَتَقْلِيمُ الْأَظْفَارِ ، وَقَصُّ الشَّارِبِ “Dintara fitrah adalah mencukur bulu kemaluan, mencukur kuku dan…

Read More

Ketahui Punca Rezeki Sempit Di Sebalik Tindakan Kita Sendiri

“Saya hairan, nak kata saya ini pemalas, tidak. Nak kata saya ini bodoh, belajar sampai universiti. Nak kata saya ni hodoh, wajah macam selebriti. Nak kata saya tak kenal ramai orang, tidak juga. Ramai juga kenalan saya berpangkat, bergelar datuk. Bahkan ramai juga kenalan saya, merupakan usahawan dan ahli perniagaan yang berjaya. Ada yang baharu berusia 35 tahun, sudah pun bergelar orang kaya. Punya pendapatan sebulan melebihi RM100 ribu, punya rumah enam biji dan sebagainya. Kenapa mereka boleh berjaya dan kenapa saya tidak?” Demikianlah secebis rungutan seorang usahawan muda yang…

Read More

Ketahui 3 Rahsia Ini Membuatkan Hati Anda Lapang

Hati atau jiwa yang lapang tidak dapat dibeli dengan wang ringgit. Tidak juga boleh dikutip di kaki lima atau jalanan. Tidak juga hati yang lapang itu dapat dirasai dengan jaminan harta yang bertim-bun banyaknya. Kita fikir-fikirkan kembali, besar sebenarnya nilai kelapangan hati itu sehingga wang yang banyak bukan menjadi tukarannya. Bila kita berbicara soal hati, tiada sesiapa yang lebih mengerti melainkan Allah S.W.T dan kita itu sendiri walaupun adakalanya kita akan terkeliru dengan isi hati sendiri. Urusan kelapangan hati sebenar-benarnya adalah urusan kita dengan Allah. Jika manusia lain seperti kita…

Read More

5 Cara Menghukum Anak yang Tidak Dibenarkan Dalam Islam

1. Memukul wajah Rasulullah S.A.W melarang memukul muka berdasarkan sabda Baginda yang bermaksud, “Jika salah seorang dari kamu memukul, maka hendaknya dia menjauhi (memukul) wajah.” 2. Menampakkan kemarahan yang ketara Ini juga dilarang kerana bertentangan dengan amalan Rasulullah shallallahu ‘alaihi wa sallam, “Bukanlah orang yang kuat itu diukur dengan kuatnya dia berlawan, tetapi orang yang kuat adalah yang mampu menahan dirinya ketika marah.” 3. Memukul di dalam keadaan sangat marah Dari Abu Mas’ud al-Badri, dia berkata, “(Suatu hari) aku memukul budakku (yang masih kecil) dengan cemeti, maka aku mendengar suara…

Read More

Pesanan Ustaz Kepada Seorang Suami Yang Curang

Untuk suami yang curang, baca dan hayati pesanan Ustaz Azhar Idrus ini: Suami : Ustaz, perempuan simpanan saya lebih ramping daripada isteri saya. Isteri saya gemuk. Ustaz : Perempuan simpanan kamu pernah melahirkan anak kamu ke? Tentu tidak, bukan? Kerana dia lebih sayangkan tubuh badannya berbanding kamu. Isteri kamu pula sanggup korbankan tubuhnya kerana dia lebih sayangkan kamu dari tubuhnya sendiri. Suami : Ustaz, perempuan simpanan saya manja dan lemah-lembut. Isteri saya langsung tiada masa  untuk saya dan kadangkala dia garang dengan saya. Ustaz : Perempuan simpanan kamu tidak ada…

Read More

Jom Kenali 9 Nama Anak Syaitan Beserta Tugasnya

Berikut 9 nama anak-anak Syaitan serta tugas-tugas yang mereka lakukan : 1. Zalituun Duduk di pasar / kedai menggoda supaya manusia berbelanja lebih dan membeli barang-barang yang tidak perlu (membazir) 2. Wathiin Pergi kepada orang yang mendapat musibah supaya bersangka buruk terhadap Allah. 3. A’awan Menghasut sultan / raja / pemerintah supaya tidak mendekati rakyat. Terlena dengan kedudukan / kekayaan sehingga terabaikan kebajikan rakyat dan tidak mahu mendengar nasihat para ulama. 4. Haffaf Berkawan baik dengan kaki botol dan suuka menghampiri orang yang berada di tempat-tempat maksiat seperti di kelab…

Read More

Awas Nama – Nama Anak Yang Dilarang Dalam Islam

Memang ramai yang suka menggabungkan nama suami dan isteri tetapi adakah ia menghasilkan makna yang baik? Ketahuilah nama juga merupakan gambaran bagi sifat, gaya hidup dan pemikiran kedua ibu bapa seseorang. Nama seperti Rozana, Suzana atau yang menggunakan nama ‘zana’, bunyinya sedap sekali tapi maknanya ‘berzina’ atau pun nama ‘wati’ yang bererti ‘bersetubuh’. Jadi elakkanlah menggunakan nama-nama tersebut. Di dalam perawatan Islam juga terdapat beberapa nama yang sebaiknya dielakkan untuk diberikan kepada putera-puteri anda kerana maknanya yang tidak elok, buruk dan boleh mendatangkan masalah di kemudian hari. Hindarilah agar tidak…

Read More

8 Kejaiban Solat Tahajud Yang Ramai Tak Tahu

Keajaiban Solat Tahajud Sirah telah membuktikan bahawa Rasulullah SAW dan para sahabat selalu melaksanakan Solat Tahajud kerana banyak keajaiban yang terkandung dalam solat tersebut. Antara 8 keajaiban Solat Tahajud adalah seperti berikut : 1. Jalan ke Syurga Abdullah Ibn Muslin berkata “kalimat yang pertama kali ku dengar dari Rasulullah SAW saat itu adalah, “Hai sekalian manusia! Sebarkanlah salam, bagikanlah makanan, sambunglah silaturahmi, tegakkan lah solat malam saat manusia lainnya sedang tidur, nescaya kalian masuk syurga dengan selamat.” (HR. Ibnu Majah). 2. Menjauhi Penyakit Salman Al Farisi berkata, Rasulullah SAW bersabda,…

Read More

Apa Hukum Makan Masakan Orang Yang Tidak Solat?

Nota Editor: Artikel ini asalnya telah dikongsikan oleh Ustaz Abu Basyer di Blog Tanyalah Ustaz. Soalan: Bolehkah kita makan masakan orang Islam yang tak solat? Jawapan: Rasulullah pernah terima undangan Yahudi di Madinah dan pernah makan masakan mereka , jika di kira Yahudi itu adalah orang kafir tetapi baginda tetap memakannya kerana baginda sudah pasti makanan tersebut halal. Jika nak di kira orang kafir lebih teruk daripada orang Islam yang tak solat. Maka cuba semak balik hadis atau kisah makanan orang yang tak solat itu lebih teruk daripada anjing hitam samada ianya sahih…

Read More

Jom Kenali 16 Syaitan dan Tugas-tugasnya

Di sini disebutkan ENAM BELAS nama ketua syaitan dan peranan mereka menggoda manusia di atas dunia ini agar berbuat jahat, maksiat dan derhaka serta selalu lupakan Tuhan yang Maha Esa : 1. ZALITUN, tugasnya menyuruh manusia gemar boros berbelanja,tanpa had dan fikiran hanya ingat pada makan dan makanan. 2. WATIN, tugasnya mendekati orang yang sedang ditimpa musibah agar bersangka buruk kepada ALLAH Taala. 3. A’AWAR, tugasnya menggoda raja dan orang besar agar zalim, rasa takbur dengan jawatan, membiarkan rakyat tanpa dibela dan tidak suka mendengar nasihat ulama. Menghias perempuan agar…

Read More

Masih Ramai Yang Tak Tahu Hukum Mencukur Bulu Kaki

Rupa – rupanya permasalahan mudah masih lagi menjadi tanda tanya ramai netizen berkenaan hukum mencukur bulu kaki. Kebanyakan mereka masih belum tahu apakah hukum sebenar mencukur bulu kaki bagi lelaki dan perempuan. Hal ini dipersoalkan oleh seseorang dan dijawab oleh Ustaz Ahmad Adnan Fadzil dalam blognya. Soalan; Ustaz, saya inginkan penjelasan tentang apa hukum sekiranya seorang perempuan itu mencukur bulu kakinya? adakah itu haram? saya pernah terbaca di internet sebelum ini yang mengatakan mencukur bulu kaki bagi seorang perempuan adalah wajib bagi yang menyerupai bulu kaki lelaki. adakah itu benar,…

Read More

Kekeliruan Orang Ramai Berkenaan Tempoh Harus Jamak dan Qasar Solat Di Suatu Tempat

Ramai orang keliru dan agak kurang jelas berkenaan tempoh solat jamak dan solat qasar lagi – lagi bagi mereka yang jarang – jarang bermusafir. Bila dah nak mula bermusafir mulalah rujuk sana rujuk sini takut – takut silap dalam mengerjakan solat, jika salah solat tidak diterima dan pasti tiada pahala amal ibadat dan ia ibarat buat kerja tanpa upah. Di sini persoalan yang dikemukakan berkenaan tempoh solat dijelaskan oleh Ustaz Ahmad Adnan Fadzil. Soalan: Saya ada beberapa soalan : 1) Berapa harikah tempoh dikira mukim ? 2) Jika saya mengambil…

Read More