Ketahui Bagaimana Solat Khusyuk Pengaruhi Otak

Solat itu tuntutan. Suruhan dari tuhan. Hadiah untuk insan. Solat bukan sekadar rutin. Bukan juga aktiviti berdiri, rukuk dan duduk. Ia aktiviti libatkan otak. Lebih menarik ada beza antara solat khusyuk dan tidak. Keduanya terpamer pada otak manusia. Apabila seorang insan bersolat tanpa khusyuk, otak bahagian prefrontal cortex (PFC) masih terus aktif. Semua aktiviti dunia berlari di minda seperti tayangan movie. Tiada tenang. Tiada damai. Tiada perkataan baginda “Arihna Ya Bilal” (rehatkan kami Wahai Bilal) bertakhta di sanubari. Manusia kekal kalut. Kekal bergelut. Gambar imbasan otak sebelah kiri cerita segalanya.…

Read More

Ketahui Dosa – Dosa di Facebook Tanpa Kita Sedari

Perlakuan dan perbuatan melalui facebook yang boleh mengundang dosa terlalu banyak, namun di kesempatan ini, cukup saya senaraikan enam perkara, iaitu :- 1) Mendedah keaiban suami, isteri di facebook. Terdapat beberapa kes yang dilihat sama ada secara langsung atau tidak langsung, pemilik facebook meluahkan perasaan sedih, kecewa, benci, marah terhadap pasangan di ruang status mereka. Mendesak suami atau isteri juga melalui status facebook. Kemudian, status tersebut mendapat komentar pelbagai dari rakan-rakan mereka. Sebagai contoh, ada yang secara terbuka mendesak suami membeli rumah, kereta, pinggan mangkuk, perabot, pakaian dan sebegainya melalui…

Read More

Ketahuilah Kesan Zikir Terhadap Otak Manusia

1) Otak hanyalah aktiviti-aktiviti bio-elektrik yang melibatkan sekumpulan saraf yang dipetanggungjawabkan untuk melakukan tugas-tugas tertentu bagi membolehkan ia berfungsi dengan sempurna. 2) Setiap hari 14 juta saraf yang membentuk otak ini berinteraksi dengan 16 juta saraf tubuh yang lain. Semua aktiviti yang kita lakukan dan kefahaman atau ilmu yang kita perolehi adalah natijah daripada aliran interaksi bio-elektrik yang tidak terbatas. 3) Oleh itu, apabila seseorang itu berzikir dengan mengulangi kalimah-kalimah Allah seperti subhanallah, beberapa kawasan otak yang terlibat menjadi aktif. Ini menyebabkan berlakunya aliran bio-elektrik di kawasan-kawasan saraf otak tersebut.…

Read More

Ketahui Caranya Untuk Mendapatkan Khusyuk Dalam Solat

Tanyakan pada diri kita, bagaimana fikiran, perasaan dan rasa hati semasa mengerjakan solat? Adakah fokus kita tertumpu sepenuhnya kepada Allah? Atau hati masih liar, fikiran masih merawang dan perasaan masih kacau semasa mendirikan solat? Bagaimana pula soal penghayatannya? Adakah kita dapat merasai apa yang telah kita fahami itu? Semasa mengucapkan bacaan-bacaan dalam solat itu adakah kita lakukan dengan sedar? Atau hanya sekadar ucapan biasa yang tidak membawa apa-apa makna dan rasa? “Dan berjayalah orang yang beriman, yakni orang yang khusyuk dalam solatnya.” [Surah al-Mu’minun 23: 1-2] Solat yang khusyuk tercapai…

Read More

Apakah Boleh Berhubungan Intim Dengan Dua Isteri Sekaligus?

Assalamu’alaikum Wr. Wb. Saat ini saya ingin menanyakan satu masalah saja. Bolehkah bagi seorang suami yang memiliki dua istri mencampuri istri-istrinya pada waktu yang bersamaan?? Bagaimana hukumnya?? Mohon penjelasannya. Wassalamu’alaikum Wr. Wb. Jawaban: Waalikumussalam Wr. Wb. Saudara Sri yang dimuliakan Allah swt Sesungguhnya seorang suami yang menggauli dua istrinya sekaligus akan membawa pengaruh negatif bagi istri-istrinya itu sendiri selain dari penampakkan aurat seorang istri kepada istri yang lainnya. Kemampuan seorang suami sangatlah terbatas untuk bisa memberikan kepuasan yang sama kepada kedua istrinya yang digaulinya secara bersamaan itu baik di dalam…

Read More

Ketahui Kelemahan – Kelemahan JIN dan Syaitan

Walaupun jin dan syaitan mempunyai kemampuan-kemampuan yang tidak dimiliki oleh manusia, akan tetapi al-Quran dengan tegas mengatakan bahawa hakikatnya syaitan dan tipu dayanya itu adalah lemah. Berikut adalah beberapa contoh kelemahan jin, di antaranya: 1. Tidak boleh mengalahkan orang-orang soleh. Bukti bahawa syaitan atau jin tidak akan dapat mengalahkan orang soleh adalah perkataan syaitan sendiri ketika berdialog dengan Allah dalam surah al-Hijr ayat 39 – “Iblis berkata:” Ya Tuhanku, oleh sebab Engkau telah memutuskan bahawa aku sesat, pasti aku akan menjadikan mereka memandang baik (perbuatan ma’siat) di muka bumi, dan…

Read More

Jangan Makan Dari Air Tangan Orang Yang Tak Solat

“Jangan makan dari air tangan orang yang tak Solat!” Semua orang tahu bahawa kalau meninggalkan solat adalah dosa besar, malahan orang yang tidak solat lebih hina daripada khinzir. Betapa hinanya kita kalau meninggalkan solat seperti yang dikisahkan pada zaman Nabi Musa a.s. Kisahnya, pada zaman Nabi Musa a.s., ada seorang lelaki yang sudah berumahtangga, dia tiada zuriat, lalu terdetik dalam hati dia (nazar), “Kalau aku dapat anak, aku akan minum air kencing anjing hitam.” Nak dijadikan cerita, Allah pun kurniakan isteri si lelaki tadi pun hamil dan melahirkan anak. Apabila…

Read More

Ketahui Sebab Sebenar Mengapa Wanita Dilarang Menghantar Jenazah Suaminya Ke Kubur

BOLEHKAH WANITA MENGHANTAR JENAZAH SUAMINYA KE KUBUR? Habib Ali Zaenal Abidin Bin Abu Bakar AlHamid Jawapan: TIDAK BOLEH. khususnya bagi isteri yang suaminya meninggal, kerana iddahnya telah bermula, dan isteri tidak boleh keluar meninggalkan rumah suami kecuali darurat. Darurat ini bukan mengikut persepsi kita, tapi mengikut apa yang ditetapkan oleh syarak. Antara sebab yang dibenarkan untuk meninggalkan rumah suami adalah jika keselamatannya terancam. Sebab2 seperti ingin menziarahi kubur, atau menghadiri majlis ilmu tidaklah termasuk sebab yang darurat. Ibadah mesti mengikut cara yang diatur oleh Allah, bukannya mengikut hawa nafsu. Jadi,…

Read More

Ketahui Hikmah Disebalik Sakit

Apabila Allah SWT memberi kita sakit, ia adalah sesuai dengan daya tahan kita sebagai hamba-Nya, dan antara hikmahnya : 1) Sakit itu Zikrullah. Mereka yang diuji dengan sakit lebih sering menyebut nama Allah berbanding di waktu sihatnya. 2) Sakit itu Istighfar. Kita akan mudah teringat akan dosa kita ketika sakit sehingga mudah bibir untuk beristighfar memohon ampun. 3) Sakit itu Muhasabah. Orang yang sakit akan lebih banyak waktu utk merenung diri dalam sepi dan menghitung bekal untuk dibawa apabila kembali ke rahmatullah. 4) Sakit itu Jihad. Orang yang sakit tidak…

Read More

Inilah Sebabnya Kenapa Suami Tidak Boleh Sakitkan Hati Isteri & Anak-anak

Ramai suami yang takut hilang rezeki tetapi suka buat pasangan kecil hati dan layan tak elok pada anak-anak. Malah ada yang jenis bergaduh siap naik tangan. Lepas itu, mengeluh cakap duit tak cukup! Allah… berubahlah sebelum terlambat dan untuk ‘tampar’ diri sendiri, bacalah perkongsian Ustaz Ebit Lew ini. Semalam lalu pasar malam ramai orang, tengah berjalan ternampak seorang abang bersama isteri dan 3 orang anaknya. Dia sedang marah-marah isterinya. Menjerit perkataan kesat dan maki hamun isteri. Anak-anak semuanya di marah depan ramai orang. Sedih saya… Saya cuma doa, ya Allah…

Read More

7 Langkah Terbaik Mengawal Emosi Ketika Marah

Sifat marah merupakan fitrah dalam diri setiap manusia. Benar. Manusia mana dalam dunia ini yang tidak pernah marah seumur hidupnya. Ketahuilah hati merupakan raja dalam diri. Bayangkan jika amarah yang dikuasai nafsu dan syaitan itu pula menjadi raja, sudah tentu hati itu akan musnah dan binasa. Kerana satu-satunya musuh di dalam diri manusia adalah nafsu dan sifat marah itu merupakan sebahagian darinya. Ketika marah, lidah boleh mengeluarkan kata-kata kesat dan kasar manakala anggota badan mampu bertindak diluar batasan. Dengan sifat marah inilah syaitan berjaya memutuskan tali silaturrahim antara kita, keluarga…

Read More

Tips Hilang Bisa, Lenguh Sendi, Gangguan-gangguan Mahkluk Halus

Cara ini digunakan untuk menghilangkan bisa dalam badan, lenguh sendi, sakit belakang, sakit kepala, susah tidur malam dan banyak lagi khasiatnya antaranya menghindarkan gangguan makhluk halus. Caranya mudah sahaja. 1- Beli 1 pack Ais, masukkan ke dalam baldi Dan di campurkan Air sedikit dalam baldi tersebut. 2- Perahkan Limau Nipis @ Limau purut dalam 4 ke 5 biji dalam baldi. Sebelum mandi anda baca: 1- Al-Fatihah 3x. 2- Al-Ikhlas 3x. 3- Dan Selawat 3x. Sebaiknya baca ayat suci ini angkat baldi di luar bilik air dahulu selesai baca mandi. Sebaiknya…

Read More

Kebaikan dan Cara Menolak Cinta Suami Orang

Soalan ini saya tujukan kepada wanita-wanita cantik di luar sana. Mungkinkah suami orang lebih kacak dan matang serta berkemampuan? Bagaimana pula dengan pegangan agamanya? Harus diingatkan kepada wanita-wanita solo yang cun, molek dan solehah…pilihlah lelaki yang tinggi pegangan agamanya untuk dijadikan pasangan hidup. Samada jodoh anda dengan suami orang atau sebaliknya itu semua adalah takdir Tuhan. Sebelum saya pergi jauh dengan tajuk di atas, saya ingin berkongsi sebuah kisah yang ringkas untuk dijadikan renungan bersama. Seorang kenalan saya bernama Anita (bukan nama sebenar) telah bercerita tentang rahsianya yang berkahwin dengan…

Read More

Inilah 6 Amalan Ringan Yang Menjaminkan Anda Masuk Syurga

Rasulullah SAW bersabda : “Jaminlah bagiku enam hal, nescaya aku jamin syurga bagi kalian; jujurlah dalam berbicara, tepatilah apabila berjanji, tunaikanlah amanah yang diberikan kepadamu, jagalah kemaluanmu, tahanlah pandanganmu, dan tahanlah tanganmu dari berbuat dosa (HR Ahmad, Al Baihaqi, Al Hakim, Ibnu Hibban) Akidah yang sahih dan selamat tidak berguna sekiranya tidak terzahir pengaruhnya dalam akhlak diri, tindakan anggota tubuh. Kalau tidak begitu, ia hanyalah lafadz yang kosong tanpa nilai. Seorang mukmin adalah orang yang dipercaya dengan peribadinya, beriman kepada Tuhannya, mengharap balasan yang baik dariNya. Inilah harga syurga yang…

Read More

Ketahui Rezeki Itu Ada Kaitan Dengan Isteri

Seorang suami mengadu rezekinya asyik sempit. Semua serba tak cukup. Terasa dunia ni sempit. Dah usaha macam-macam. Semua cara dah buat. Hati pun resah dan rasa nak marah jer..kenapa yer ustaz? Abang ada ibubapa lagi ke? Mak ayah saya dah tiada. Abang ada isteri tak? Ada ustaz. Saya ada 3 orang anak… Saya beri 2 kunci rezeki dan ketenangan datang dalam hidup kita. Sayang dan jaga isteri dengan baik. Dan jaga solat. Sebelum mula kerja solat 2 rakaat. Nak buat apapun. Minta pada Allah dulu.. Dia diam termenung. Kemudian dia…

Read More