Lelaki ini dengan sengaja menjatuhkan dompetnya untuk menguji orang disekeliling. Apa yang wanita ini lakukan sukar untuk dia percaya.

Lelaki ini menjatuhkan dompetnya untuk menguji seorang wanita tua yang miskin. Apa yang dilakukan wanita itu kemudiannya memilukan hatinya. Baca Kisahnya di bawah!

Seorang lelaki memutuskan untuk melakukan percubaan sosial di mana dia menjatuhkan dompet yang penuh wang tunai di jalan untuk melihat jika ada orang yang lalu yang akan mengembalikan dompet yang hilang kepada pemilik yang sah.

Terjemahan Oleh Beritakopak.org

Pada hari percubaan, dia menemui seorang wanita tua yang mengutip sampah dan menggunakan botol untuk dijual. Dia menjangkakan wanita tua itu akan memanfaatkan dompet ‘hilang’ yang penuh dengan wang tunai itu tetapi kemudian sesuatu yang terjadi memberi kesan mendalam kepadanya.

Wanita tua meneruskan kehidupan dengan pergi ketempat sampah untuk mencari barangan yang boleh dikitar semula di tepi jalan

Dia sering melintas di jalan untuk mengosongkan sampah untuk mencari botol plastik dan tin yang dia boleh ambil dan menjualnya semula. Walau bagaimanapun, dia tidak menyangka bahawa dia menjumpai dompet yang penuh dengan wang tunai pada hari itu.

Ingin tahu dengan apa yang ada di dalam dompet, wanita tua yang miskin itu mengambilnya

Video itu kemudian menunjukkan wanita tua yang itu seolah-olah mengomel sendiri apabila dompet yang ada wang tunai bersama-sama dengan beberapa kad pengenalan di dalamnya.

Satu rakaman video itu kemudian menunjukkan wanita tua itu menetap di tepi jalan, seolah-olah menatap jauh seolah-olah sedang merenungkan langkah seterusnya

Selepas beberapa lama, wanita tua berdiri dan meninggalkan jalan dengan dompet di tangannya. Lelaki yang telah merakamkannya mengikuti dia dari belakang.

Tidak pasti di mana wanita tua akan menuju. Lelaki yang mengikutinya dari belakang, terkejut melihat wanita tua tersebut pergi ke balai polis

Seketika kemudian, wanita tua itu keluar dari balai polis dan pulang ke rumah.

Semuanya menjadi jelas bahawa dia memberikan dompet yang hilang kepada polis kerana tangannya kelihatan kosong

Lelaki itu benar-benar tersentuh melihat reaksi wanita itu. Terlepas dari kesusahannya, dia melakukan apa yang betul walaupun dia benar-benar dapat menggunakan wang itu untuk dirinya sendiri kerana tiada siapa yang berada di sekelilingnya ketika dia melihat dompet berada di atas tanah.

Oleh itu, jangan cepat menilai orang dan marilah kita semua berusaha untuk menjadi seperti wanita tua ini yang hatinya tidak mempunyai apa-apa selain kebajikan dan kejujuran.

Apa Pendapat Anda?

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

88 − 79 =