Sakit Perut Nak Pinjam Tandas, 3 Orang Pelancong Germany Ni Akhirnya Dihadiahkan Allah S.W.T Dengan Perkara Yang Paling Mahal dari KhazanahNya Yakni Hidayah. Beruntunglah.

~From Mat Saleh Into Mat Soleh~ Alkisah dipetang hari ketika jemaah2 jaulah dibentuk utk dihantar keluar ziarah rumah ke rumah di sekitar perkampungan Pulau Perhentian, 3 org mat saleh dari German msk ke dlm perkarangan masjid utk tumpang guna tandas. Tanpa melepaskan peluang yg ada, salah seorg sahabat kami, Zali sado trus ikram diorang, ajak bersembang, dan belanja diorang minum dan makan keropok lekor. Daripada perbualan ringan mengenai mkn minum hinggalah kpd persoalan ttg Islam dan mereka menunjukkan minat yg agak dlm terhadap Islam. Bila azan maghrib berkumandang kami terus…

Read More

Ikat Perut, Gaji Bulanan Setiap Bulan Beli Seekor Lembu Dan Kini Pendapatan Lebih 1 Juta. Kisah Inspirasi Remaja Belajar Sampai Darjah 6.

Tak dinafikan, bukan begitu mudah untuk memperoleh pekerjaan pada zaman sekarang. Tidak kiralah anda mempunyai kelulusan apa sekalipun, ia belum tentu menjamin peluang kerjaya kepada anda.Kata orang rezeki setiap individu itu berbeza-beza. Buat Saipol Azmir Zainuddin, ternyata keputusan beliau berhenti sekolah setakat darjah 6 bukanlah keputusan yang salah. Berkat usahanya yang gigih, pengembala yang berusia 33 tahun ini memperoleh pendapatan lebih RM1 juta hasil jualan lembu tahun lalu. Menurut Saipol, berhenti sekolah lebih awal daripada rakan lain tidak mematahkan semangatnya untuk berjaya dan keputusan yang diambilnya itu bukan saja-saja“Walaupun berhenti…

Read More

Duhai Suami, Tahukan Kamu Pahala Sedekah Terbesar Kamu Adalah Sedekah Kepada Isteri Mu.

Wahai suami, ayah, papa, bapak…. Sudah tahukah bahwa apapun yang kau berikan kepada istrimu adalah sedekah yang paling besar pahalanya diantara semua sedekah yang kau lakukan? Jika belum tahu, simak hadist riwayat Imam Muslim berikut ini, “Satu dinar yang engkau belanjakan untuk perang di jalan Allah SWT dan satu dinar yang engkau belanjakan untuk istrimu, yang paling besar pahalanya ialah apa yang engkau berikan kepada istrimu.” (HR. Bukhari Muslim). Dari hadits diatas dijelaskan bahwa harta yang diberikan (nafkahkan) kepada keluarganya, lebih utama meski dibanding dengan mendermakan harta benda untuk perjuangan…

Read More

Pasti Ramai Yang Tidak Tahu Sebab Kenapa Rasulullah SAW Melarang Kita Tidur Meniarap.

Soalan: Saya ada mendengar bahawa terdapat hadis Nabi SAW mengenai larangan untuk tidur secara meniarap. Bagaimanakah pandangan para ulama’ terhadap isu ini? Jawapan: Alhamdulillah, segala puji bagi Allah SWT, selawat dan salam kepada junjungan besar Nabi Muhammad SAW, ahli keluarga baginda SAW, sahabat baginda SAW serta orang-orang yang mengikuti jejak langkah baginda SAW. Memang terdapat hadis dari Nabi SAW mengenai larangan untuk tidur secara meniarap. Ini sepertimana riwayat daripada Ya`ish daripada ayahnya, Tikhfah bin Qaysi al-Ghifari RA bahawa pada suatu hari ketika beliau sedang tidur di dalam masjid dalam keadaan…

Read More

Gigit Anaqi gigit. Seronoknya Aqeef Anaqi main dengan ayah.

Anaqi jadi tumpuan keluarga KUALA LUMPUR: Sejak kehadiran putera sulung, Aqeef Anaqi yang dilahirkan Oktober lalu, rumah tangga pasangan pelakon, Amar Baharin dan Amyra Rosli bertambah seri. Keterujaan Amar, 33, dan Amyra, 27, berkongsi keseronokan menyambut Syawal bertambah dengan keletah Anaqi yang makin bijak, sesuai dengan usia yang menginjak lapan bulan. Buat julung kalinya, Aidilfitri diraikan mereka bertiga. Sudah pasti, Anaqi menjadi tumpuan keluarga dan sanak-saudara setiap kali kediaman dikunjungi tetamu atau menghadiri rumah terbuka. Bercerita mengenai sambutan hari raya, Amyra atau nama penuhnya, Nur Amira Izzati Rosli berkata, mereka…

Read More

Ramai Yang Lalai Dengan 3 Waktu Utama Membaca Ayat Kursi. Ruginya Insan Yang Tak Mengamalnya.

Ayat kursi adalah ayat ke-255 dari Surah Al-Baqarah. Ayat ini disebutkan dalam sebuah hadits yang diriwayatkan Ubay bin Ka’ab sebagai ayat paling agung dalam Al Qur’an. Bilakah waktu yang paling baik untuk membaca ayat kursi? Nah, ada beberapa waktu utama membaca ayat kursi. Di antaranya: 1. Ketika pagi dan petang Mengenai orang yang membaca ayat kursi di pagi dan petang hari, dari Ubay bin Ka’ab, Nabi shallallahu ‘alaihi wa sallam bersabda, إِذَا قَرَأَتْهَا غُدْوَةً أُجِرَتْ مِنَّا حَتَّى تُمْسِيَ ، وَإِذَا قَرَأَتْهَا حِيْنَ تُمْسِي أُجِرَتْ مِنَّا حَتَّى تُصْبِحَ “Siapa yang membacanya…

Read More

Munculnya Binatang Ini Sebagai Petanda Bahawa Semakin Dekat Kiamat. Dabbah Binatang Yang Mempunyai Kuasa.

Kiamat adalah misteri yang hanya Tuhan yang mengetahui kapan terjadinya. Meski demikian, Allah memberikan petunjuk kepada umat manusia tentang tanda-tanda kehadiran kiamat tersebut. Salah satu yang menjadi petanda akan datangnya kiamat adalah munculnya binatang yang bernama Dabbah. Datangnya binatang Dabbah adalah petanda lain diantara petanda lain yang paling terkenal, yaitu matahari terbit yang dari barat. Binatang ini bernama Dabbah dan berkali-kali disebut Rasulullah SAW sebagai salah satu tanda dekatnya kiamat. Selain Itu, Allah juga pernah menyebut Dabbah dalam Alquran. “Apabila perkataan telah jatuh atas mereka, Kami keluarkan seekor dabbah (binatang)…

Read More

5 Kewajipan Utama Anak Perempuan Terhadap Orang Tua Setelah Menikah. Tolong Jangan Abaikan.

Sebagai anak perempuan yang telah menikah, kewajiban yang harus dipenuhi tentu saja bukan lagi hanya kepada orang tua melainkan kepada suaminya. Islam sendiri memberikan perintah kepada muslimah agar selalu mentaati suaminya dan mengikuti suaminya selagi suaminya masih dalam aturan atau syariat islam. Hal ini semata-mata untuk mencapai Tujuan Penciptaan Manusia, Proses Penciptaan Manusia ,Hakikat Penciptaan Manusia , Konsep Manusia dalam Islam, dan Hakikat Manusia Menurut Islam. Semua pencapaian tersebut berdasarkan dengan fungsi agama. Hal ini sebagiamana disampaikan oleh hadist nabi “Keridhoaan Allah itu terletak pada keridhoan orang tua, dan murka…

Read More

Agar Tidak Lupa, 3 Niat Puasa Penting Bulan Dzulhijjah. Puasa Arafah, Puasa Tarwiyah Dan Puasa Dzulhijjah. Dalam Tulisan Rumi.

Banyak amalan di bulan Dzulhijjah selain ibadah haji dan kurban seperti puasa Arafah, puasa Tarwiyah hingga puasa Dzulhijjah. Memasuki bulan Dzulhijjah, Hari Raya Idul Adha 1439 H, 10 Dzulhijjah juga semakin dekat. Di kalender Masehi akan jatuh tepat pada tanggal 22 Ogos 2018. Pada 10 hari di awal bulan Dzulhijjah, yakni mulai 13 Agustus 2018 hingga 22 Agustus 2018, dikenal sebagai hari-hari emas. Ada beberapa amalan sunnah yang bisa dilakukan di bulan Dzulhijjah. Salah satunya adalah dengan menunaikan puasa sunnah. Banyak sekali keutamaan serta pahala selama 10 hari awal di…

Read More

Doa Yang Mudah Di Hafal Selepas Solat Fardhu. Disertakan Bacaan Dalam Rumi Agar Senang Untuk Ingat.

Doa adalah salah satu daripada anugerah yang diberikan oleh Allah S.W.T. untuk hamba-hambaNya sebagai senjata yang amat berguna. Ianya dikurniakan kepada kita semua untuk membuat hajat dan memohon apa sahaja pertolongan daripada Yang Maha Esa. Apa yang lebih menggembirakan adalah ianya boleh dibuat hampir pada bila-bila masa dan di mana-mana sahaja (melainkan terdapat beberapa larangan, seperti larangan berdoa di dalam tandas), terutamanya membacakan doa selepas solat. Berdoa selepas solat adalah salah satu daripada waktu yang dikatakan paling adfhal kerana ia dibuat sejurus selepas kita menunaikan kewajipan kepada Sang Pencipta. Terdapat juga beberapa…

Read More

Sejak Aku Amalkan Surah Al-kahfi, Hidup Aku Benar-benar Berubah, Sesungguhnya Aku Kini Percaya Perancangan ALLAH.

Assalamualaikum. Aku nak cerita sikit tentang fitnah dunia dan salah satu cara utk mengawal diri kita dari terjebak dengan bahaya fitnah dunia atau fitnah dajjal. awas, post ni panjang. Sebelum tu, aku jujur aku ni bukan perfect, masih berdosa menimbun, masih buat dosa dan masih tertangguh taubat. confession ni lebih kepada pengalaman atau testimoni aku sendiri. Macam yg kita tahu, hari jumaat disunatkan membaca surah Al kahfi dan disampaikan kepada kita bahawa surah ni boleh menghindarkan kira dari fitnah dajjal aka fitnah akhir zaman. fitnah tu bukan maksudnya fitnah yg…

Read More

Terkejut tengok seekor kucing mengajar si kecil ini cara berjalan, dia memang guru yang paling baik dan bijak.

Guru paling bijak dan comel Untuk menyaksikan sendiri anak kecil mereka mengambil langkah pertama adalah momen-momen yang tidak mahu dilepaskan oleh setiap ibu bapa. Mereka pastinya sangat teruja untuk melihat si kecil mereka sudah boleh mulai berjalan buat kali pertama. Ada yang merakam detik-detik manis tersebut supaya kelak akan menjadi kenangan paling manis buat seisi keluarga. Bukan mudah untuk mengajar si kecil berjalan. Mereka mungkin bersemangat pada awal-awal tetapi lama-kelamaan mereka mulai letih dan putus asa. Jadi, itulah yang menjadi tugas ibu bapa untuk mendorong semula semangat si kecil untuk…

Read More

Merata Cari Tak Jumpa Mana Wallet. Saya Baca Ayat Nie 41 Kali. Pejam Mata. Selang Beberapa Minit Saya Amat Terkejut.

ALLAHU AKBAR…ALLAHU AKBAR… ALLAHU AKBAR..! Saya share sedikit apa yg berlaku kt saya sehari dua ni yaa.. Semalam lebih kurang 11.30 pagi… wallet dalam tangan saya….tiba2 saya tak ingat saya letak mana. Dalam poket seluar ke…kat meja ke…jenuh saya dan isteri mencarinya berjam jam disegenap penjuru rumah termasuk dalam plastik sampah kut2 terbuang, dalam mesin basuh, dalam bilik air…bawah katil, bawah kerusi, semuanyaaa…tapi masih jugak tidak jumpa…! Akhirnya isteri saya mengajak membaca yasin bersama…solat hajat dan berdoa. Selepas itu kami teruskan mencari…masih juga gagal menjumpai apa2. Kemudian kami pergi membuat…

Read More

Kakak Abang Hanya Fikir Perut Mereka Sendiri, Paksa Adik 14 Tahun Behenti Sekolah Sara Keluarga.

Patutnya masa tengah mudalah dapat berseronok di sekolah bersama dengan kawan-kawan. Tapi lain pulak nasib gadis ni sebab pada usia 14 tahun dah kena sara keluarga. Menurut The Star, Siti Nurfatihah Md Nasir bekerja sebagai juruwang di sebuah kafe bagi menampung hidup adik lelakinya, Muhammad Ridzwan Md Nasir berusia 13 tahun dan bapanya berusia 56 tahun yang kini sedang menjalani terapi pemulihan dadah di dalam rumah. “Mak saya meninggal dunia sebab kanser pangkal rahim pada tahun lepas dan kakak-kakak dan abang-abang saya dah tinggalkan rumah.” Adik beradik yang lain dipercayai…

Read More

Amalkan Doa Ini Sebelum Tidur. InsyaAllah Hutang Sebanyak Pasir di Pantai Akan Lunas.

Doa ini adalah di antara doa yang bisa diamalkan untuk melunasi utang dan dibaca sebelum tidur. Telah diceritakan dari Zuhair bin Harb, telah diceritakan dari Jarir, dari Suhail, ia berkata, “Abu Shalih telah memerintahkan kepada kami bila salah seorang di antara kami hendak tidur, hendaklah berbaring di sisi kanan kemudian mengucapkan, اَللَّهُمَّ رَبَّ السَّمَاوَاتِ السَّبْعِ وَرَبَّ الْعَرْشِ الْعَظِيْمِ، رَبَّنَا وَرَبَّ كُلِّ شَيْءٍ، فَالِقَ الْحَبِّ وَالنَّوَى، وَمُنْزِلَ التَّوْرَاةِ وَاْلإِنْجِيْلِ وَالْفُرْقَانِ، أَعُوْذُ بِكَ مِنْ شَرِّ كُلِّ شَيْءٍ أَنْتَ آخِذٌ بِنَاصِيَتِهِ. اَللَّهُمَّ أَنْتَ اْلأَوَّلُ فَلَيْسَ قَبْلَكَ شَيْءٌ، وَأَنْتَ اْلآخِرُ فَلَيْسَ بَعْدَكَ شَيْءٌ، وَأَنْتَ…

Read More