Walaupun dia umpama Dayang Senandung tapi ayah tetap pilihkan sebagai Jodoh. Ternyata pada malam pertama dialah wanita tercantik didunia.

Teringat kisah yg diceritakan oleh seorang Sheikh dulu

Ada seorang lelaki kerja di UAE meminta ayahnya carikan isteri & siapkan majlis kahwinnya. Lalu, ayahnya yg soleh memilih seorang wanita solehah yg berkualiti tapi tak cantik. Setelah lelaki itu tiba di Mesir, lalu dia disambut & setelah majlis semua itu ini…kemudian dia & isterinya dibawa kedalam ruangan, ketika isterinya membuka tabir wajahnya. Lelaki itu terkejut..dia terkejuttt….“Inikah isteri aku yg dipilih oleh ayah? Dia tak cantik..dia tak cantikk..” Setelah bertahun lamanya menunggu nak kahwin dg semangat yg membara, tapi kini dirinya kecewa lalu dia pun tertidur

Lalu si isteri pun mengejutkan si suami yg beremosi tadi, & si isteri berkata, aku tahu dirimu kecewa kerana aku tdk secantik seperti wanita lain, tapi aku ingin bernikah denganmu kerana hanya mahu tergolong dalam Hadis Rasulullah. Rasulullah SAW bersabda : “Allah merahmati seorang suami yg bangkit dari sebahagian malam lalu dia sembahyang & mengejutkan isterinya. Kalau isterinya itu enggan, dia merenjiskan air ke mukanya. Juga Allah merahmati seorang isteri yg bangkit pada sebahagian malamnya lalu dia sembahyang & mengejutkan suaminya. Jikalau suaminya enggan maka ia merenjiskan air ke mukanya”. (Hadis Abu Daud)

Wallahi !! Aku sangat berterima kasih kepada kau kerana menerima permintaanku ini. Aku dulu sedikit putus asa bahawa aku tak akan bernikah, kerana aku tahu aku tidak cantik. Dapatkah kini kau memenuhi hadis ini denganku? Dapatkah kau bangun & mengimami solat bersama ku? Solat Tahajjud bersama? Lalu lelaki itu bangun & mengimami solatnya. .

Lalu sahabat sekalian, lelaki ini bersumpah Demi Allah, bahawa ketika selesai dia solat tahajjud, mengimami solatnya, & dia melihat isterinya seolah-olah dialah wanita yg paling CANTIK didalam dunia

Begitulah kisahnya, maka saya nasihatkan, janganlah kita semua terpengaruh dg kisah drama filem di TV & sebagainya. Cinta Suci hanya sampai kehati kerana Allah, dan syaratnya kita semua mesti taat kepada Allah, & kini lelaki dlm kisah tadi mempunyai cucu hafiz quran & bakal ulama. MashaAllah .

6 cara Rasulullah SAW membahagiakan isterinya.

1. Rasulullah Membantu Pekerjaan Istrinya

Pekerjaan seorang istri adalah mengurusi pekerjaan rumah tangga. Namun, hal ini tidak menjadi penghalang bagi Rasulullah untuk tetap membantu istrinya dalam mengerjakan pekerjaan rumah tangga. Sebagai sepasang suami istri hendaknya kita saling membantu satu sama lain. Pekerjaan seorang istri tidaklah mudah. Oleh karena itu, bantuan dari suami akan meringankan pekerjaan istrinya sehingga tidak mengalami kelelahan.

2. Rasulullah Sering berbual dengan Istrinya pada Malam Hari

Pasangan suami istri hendaknya saling berbagi atas apa yang mereka rasakan dan mereka lakukan dalam hari itu. Dengan bercerita maka komunikasi akan terjalin dengan baik dan merasakan kenyamanan tinggal di rumah. Dalam sebuah hadis dijelaskan bahwa suami yang baik adalah suami yang meluangkan sedikit waktunya untuk berbincang-bincang dengan istrinya. Keharmonisan keluarga akan terjalin dengan sempurna antara keluarga.

3. Rasulullah Tidak Pernah Benci pada Istrinya

Sebagai manusia, seorang istri pasti juga memiliki kekurangan dalam dirinya. Karena tak ada manusia yang sempurna. Ketika seorang istri memiliki sifat yang tidak disukai oleh suaminya, maka sang suami tidak berhak untuk membenci sang istri. Karena selain memiliki kekurangan, pastilah dia memiliki kelebihan yang bisa kita lihat. Ketika seorang istri melakukan kesalahan, janganlan suami langsung membentaknya. Karena bisa saja sang istri berperilaku tersebut karena ada penyebab tertentu. Ingat-ingatlah kebaikan yang pernah dilakukan sang istri untuk menurunkan emosi sejenak pada suami.

4. Rasulullah Mengungkapkan Cintanya dengan Kata-kata

Apabila seorang suami tidak mengungkapkan perasaannya, maka seorang istri akan menebak-nebak perasaan suami. Hal ini sangatlah tidak menyenangkan bagi perempuan. Hampir setiap perempuan akan merasa senang jika pasangannya mengungkapkan rasa cinta dengan sebuah ucapan yang jujur. Menampakkan rasa cinta satu sama lain dapat mendekatkan hubungan pasangan suami istri dalam pernikahan dan menjadi tips cara membahagiakan istri. Dalam sebuah hadis pun juga dijelaskan bahwa laki-laki dianjurkan untuk mengungkapkan perasaannya kepada sang istri.

5. Rasulullah Selalu Menghibur Istrinya yang Sedih

Kehidupan tidaklah selalu bahagia. Pasti kita akan mengalami pasang surut emosi dan kondisi. Hal ini membuat kehidupan kita terkadang menjadi sedih. Sehingga kita tidak bisa selamanya bersenang-senang dengan istri. Pada kondisi tertentu, pastilah sang istri memiliki masalah yang membuatnya sedih. Oleh karena itu, suami berkewajiban menghibur istrinya. Hal ini juga dicontohkan oleh Rasulullah, ketika salah satu istri Rasulullah menangis, beliau datang dan langsung menghapus air matanya.

6. Rasulullah Tidak Memukul Istrinya

Sebagai seorang suami yang mengerti agama, cara membahagiakan istri tercinta hendaknya ia akan berperilaku lemah lembut pada istrinya. Ia tidak akan mudah untuk menyiksa, menampar atau memukul istrinya. Karena pada dasarnya, Islam sangat memuliakan seorang perempuan. Namun pada kondisi tertentu seorang suami diperkenankan memukul istri, jika ia membangkang. Tapi memukulnya pun tidak diperkenankan pada mukanya. Rasulullah justru berperilaku lemah lembut pada istrinya.

Jika Anda Sukakan Artikel ini, Sila Kongsikan untuk Manfaat bersama

Related posts

Leave a Comment

2 + 5 =