Khasiat Belimbing Buluh Yang Ramai Tak Tahu. Sekiranya Dimakan Mentah Manfaatnya Amat Bagus.

Pokok belimbing buluh atau nama saintifiknya Averrhoa belimbi linn dan berasal dari keluarga Oxalidaceae dan mempunyai nilai yang tinggi dari segi perubatan. Mudah dijumpai di kawasan kampung dan kawasan perumahan kerana pokok ini mudah ditanam dan tidak memerlukan penjagaan yang rapi. Buahnya boleh digunakan untuk berbagai-bagai tujuan.

Antara Khasiat Belimbing Buluh;

  1.  Ia mengandungi banyak khasiat yang tidak ternilai. Daunnya apabila digiling halus dan dilumur boleh menghilangkan jerawat dan melembutkan kulit di muka, sakit-sakit sendi serta panau.
  2. Jika direbus, ia boleh mengubati batuk, menurunkan tekanan darah tinggi dan pitam. Untuk menghilangkan batuk, campurkan segenggam bunga Belimbing Buluh dengan sedikit jus pegaga yang telah ditumbuk, 2 biji bawang merah dan 1 batang kulit kayu manis sebesar jari kelingking. Seterusnya direbus dan ditapis air rebusan itu. Kemudian minum dengan mencampurkan sedikit madu. Minum segelas, 3 kali sehari.
  3. Untuk anda yang ada darah tinggi, petik 3 biji buah Belimbing Buluh. Potong kecil-kecil dan rebus. Minum air rebusannya selepas sarapan pagi setiap hari.
  4. Bagi bayi yang diserang oleh penyakit kuning, mandi dengan air mendidih meninggalkan buah bintang untuk memudahkannya.

Sekiranya mengalami demam panas, anda boleh cuba petua di bawah;

  1.  Ambil beberapa helai daun belimbing buluh yang masih segar. Ramas kesemua daun tersebut bersama dengan sedikit air hingga lumat.
  2. Setelah lumat, letakkan daun yang telah diramas tadi di atas sehelai kain bersih. Akhir sekali, demahkan kain tadi pada kepala si pesakit.
  3. Biarkannya begitu sehinggalah rasa panas berkurangan. Jika masih tak reda, ulangi langkah 1 hingga 5 di atas.

Untuk Penyakit Darah Tinggi;

  1. Ambil beberapa biji benih segar. Bersihkannya terlebih dahulu dan semuanya sehingga dihancurkan.
  2. Setelah lumat, tapiskannya ke dalam cawan untuk diambil airnya. Amalkan meminum air tapisan belimbing asam ni sekali sehari. Sama ada pada waktu pagi ataupun petang.
  3. Rasanya teramatlah masam. Jadi, anda boleh menambah sedikit perasa seperti madu ataupun gula batu.

Jus buah belimbing buluh ini dikatakan sebagai berkesan untuk melegakan penyakit darah tinggi, kencing manis dan juga kejadian kes pitam. Selain itu ia juga amat berkesan untuk melicinkan kulit muka serta mengatasi masalah jerawat terutama dikalangan mereka yang ada masaalah tersebut. Ada dikalangan penduduk kampong yang menggunakan belimbing buloh sebagai rawatan untuk masaalah sakit gigi. Bagi mereka yang ada menghidapi batuk yang berterusan maka akan menyusahkan dan adalah dinasihatkan agar mengambil belimbing buloh segar dan kemudian merebus buah ini dan minum air rebusan ini setiap pagi dan petang.  Belimbing buluh atau nama saitifiknya (Averrhoa bilimbi) adalah daripada keluarga(Oxalidaceae) dipanggil juga belimbing asam banyak terdapat dijual oleh penjual sayur-sayur kampong di pasar-pasar tani. Buahnya berbentuk kecil dan bersegi empat memanjang. Pokok belimbing buluh berasal dari Indonesia dan Malaysia, sering digunakan dalam masakan orang melayu dan cina. Belimbing buluh jarang dimakan segar kerana rasanya yang terlalu masam, namun biasanya buah yang hampir masak dicampur sebagai ramuan dalam sambal belacan atau dibuat jeruk. Enak juga dicampur dalam masakan seperti udang masak lemak cili api atau kari ikan terutama masakan ikan air tawar kerana belimbing buluh dapat menghilangkan rasa hanyir. Selain dari digunakan sebagai ramuan tambahan untuk dijadikan dalam masakan, buah belimbing buluh juga digunakan dalam perubatan tradisional. Jus buah belimbing buluh dikatakan baik untuk melegakan kencing manis dan darah tinggi, ini mungkin disebabkan kemasaman yang terdapat pada rasanya.

Related posts

Leave a Comment

20 + = 22