Kita Pernah Tengok Orang Hembus Nafas Akhir Semasa Solat Tapi Pernahkah Lihat Orang Mengadap Illahi Selepas Bersedekah?

Kematian seseorang yang kita cintai, seperti orang tua, anak, maupuan kerabat adalah suatu hal yang tidak mungkin bisa kita hindari. Karena setiap yang bernyawa pasti akan merasakan mati bahkan diri kita sendiri pun suatu saat nanti akan pergi seperti mereka yang telah mendahului. Anda boleh saksikan sendiri video pada tengah artikel.

“Setiap yang bernyawa akan merasakan ma-ti. Kemudian hanya kepada Kami kamu dikembalikan” (QS. Al-ankabut/29:57)

Kema-tian seseorang adalah takdir yang telah ditetapkan Allah kepada setiap hambanya jauh sebelum mereka semua hadir di kehidupan dunia. Ajalnya, rejekinya, bahkan jodohnya, adalah keputusan Allah yang tidak bisa diganggu gugat.

Rasulullah shallallahu ‘alaihi wa sallam bersabda,”Sesungguhnya yang pertama kali diciptakan Allah adalah qalam (pena). Allah berfirman kepada qalam tersebut,“Tulislah”. Kemudian qalam berkata,“Wahai Rabbku, apa yang akan aku tulis?” Allah berfirman,“Tulislah takdir segala sesuatu yang terjadi hingga hari kiamat.” (HR. Abu Daud)

Belajarlah untuk mengikhlaskan, karena itu semua adalah keputusan-Nya. Tidak ada yang bisa menghalangi kema-tian seseorang meskipun ia berjuang untuk sembunyi dari setiap pandangan manusia. Tidak ada yang mempercepat atau menunda kema-tian yang telah ditentukan Allah kapan akan terjadinya.

Kebanyakan daripada kita mungkin dah pernah tengok orang meninggal semasa solat tapi pernahkah anda lihat orang meninggal sebaik sahaja selepas bersedekah?

Allahu Robbi, video di bawah memaparkan seorang yang terpilih di mana beliau telah meninggal di dalam masjid sebaik sahaja memberikan sedekah

Ustaz Nazmi Karim (Original)

Related posts

Leave a Comment

7 + 3 =