“Relaxlah Doktor, Orang Sakit Tak Payah Solatkan, Lagi Pun Susahlah Nak Solat Di Wad, Baju Kotor, Nak Wudhuk Susah”

Solat dan pesakit di hospital memang sudah menjadi satu penyakit yang tidak dapat diselesaikan, ramai antara pesakit ternyata tidak bersolat dengan rata-rata menjadikan sakit mereka hadapi sebagai satu sebab dan alasan. Ada yang menyatakan bila sakit, mereka tidak perlu solat, sedangkan solat adalah kewajipan setiap Muslim yang mukalaf, pengecualian hanya kepada tiga golongan iaitu kanak-kanak belum baligh, orang yang tertidur sehingga dia terjaga dan orang gila. Dikongsikan oleh seorang doktor yang juga merupakan seorang penulis, Dr Fahd Razy kisah yang dihadapinya di hospital berdepan dengan pesakit-pesakit yang pelbagai karenah ini.…

Read More

“Mak, calon isteri saya tak pandai masak.” Tapi Ini Jawapan Yang Mak Aku Berikan

Mak, calon isteri saya tak pandai masak.” Di Subuh yang dingin, aku dapati ibu ku sedang sibuk memasak di dapur. “Mak masak apa tu? Boleh saya tolong?” “Ni mak masak ikan bawal goreng dengan sambal tomato kesukaan ayah kamu..”, sahutnya. “Alhamdulillah..mesti best. Ermm.. mak, mak tahu tak.. calon isteri saya rasanya macam..macam..emm.. tak pandai masak lah mak..” “Dah tu apa masalahnya?” Sahut ibu. “Takde apa-apa lah mak.. saje je cerita, biar mak tak kecewa nanti, hehehe”. “Ape kamu pikir memasak, mencuci, menyapu, mengurus rumah dan lain lain tu adalah kewajipan…

Read More

Ustaz Perjelas Hukum Solat Jamak Dan Qasar, Syarat Ke-Empat Ramai Yang Salah Faham

Melakukan Solat Jamak dan Qasar merupakan suatu kemudahan dan sangatlah digalakkan sekiranya berada dalam perjalanan yang jauh. Namun sebelum melakukan solat ini, perlu juga ambil tahu dan menepati syarat-syarat yang harus dipenuhi. Menurut perkongsian oleh Ustaz Syed Shahridzan, syarat yang keempat iaitu tidak berniat menetap selama empat hari atau lebih di tempat yang dituju, ramai yang salah faham. Berikut antara penjelasan oleh beliau sebagai rujukan; -SALAH ERTI HUKUM JAMAK DAN QASAR- Allah SWT memberi dua kemudahan kepada orang yang bermusafir untuk melaksanakan solat iaitu JAMAK dan QASAR. Untuk seseorang itu…

Read More