5 Jenis Manusia Suka Memuji Boleh Lemparkan Penyakit Ain, Ketahui 20 Tanda Terkena Musibah Ini

Saya nak kongsikan doa-doa yang patut kita amalkan dan jangan kita tinggalkan doa ini tambahan lagi dalam keadaan sekarang yang amat kritikal: 1. بِسْمِ اللَّهِ الَّذِي لَا يَضُرُّ مَعَ اسْمِهِ شَيْءٌ، فِي الْأَرْضِ، وَلَا فِي السَّمَاءِ، وَهُوَ السَّمِيعُ الْعَلِيمُ، “Dengan nama Allah yang dengan nama-Nya, tidak ada satu pun yang dapat memberi kemudaratan di bumi mahupun di langit, Dialah Yang Maha Mendengar lagi Maha Mengetahui.” Dalam hadis menyebut “…dibaca sebanyak tiga kali, maka dia tidak akan ditimpa bala yang datang secara tiba-tiba sehingga Subuh. Dan barang siapa yang membacanya ketika…

Read More

Jangan Lupa, Orang Tua Kita Adalah Kunci Kepada Pintu Rezeki Kita

Salam. Aku mimi. 27 tahun. Aku cuma nak kongsi kisah diantara mak ayah aku dan opah aku. Mak ada 10 orang adik beradik. Anak ke 5. Mak aku memang dh biasa susah. Mak aku ni boleh tahan gak dia skor masa spm. Tapi di sebabkan kesusahan hidup, habis belajar mak terus kerja sebagai kerani. Memang kerja kerajaan tapi bawah mak aku ramai lagi adik2 tengah belajar. Start dari hari pertama mak aku kerja, memang setiap bulan mak tak pernah miss bagi opah dan atuk aku duit belanja. Aku tak lahir…

Read More

Inilah Hukum Memakai Gelang Kaki Tanpa Loceng Yang Ramai Masih Keliru

Soalan : Salam ustaz, adakah haram memakai gelang kaki tapi tidak ada loceng? Bagaimana pula hukumnya tentang pemakaian gelang tangan berloceng?mohon penjelasan terperinci dari ustaz. Jawapan : Bila termenung jauh memikirkan masalah wanita sekarang ini, memang kebanyakkan wanita ini pada setiap hari dalam kehidupan mereka dibelenggu dengan dosa-dosa tanpa disedari oleh mereka. Kadang-kadang saya lihat wanita yang faham agama juga terlibat dengan masalah ini. Alasan mereka Islam tidak melarang berhias dan bercantik-cantik. Paling malang lagi, mereka mengajarkan orang lain dengan pandangan mereka yang singkat tanpa menjelaskan secara terperinci pakaian yang…

Read More

Kenapa Hanya Air Kencing Bayi Lelaki Dikira Najis Ringan? Ini Penjelasan Mufti WP

Waktu belajar dulu, mesti kita pernah dengar tentang pengkelasan jenis najis kan? Salah satu yang termasuk dalam kategori najis ringan disebut secara spesifik iaitu air kencing bayi lelaki bawah 2 tahun yang masih belum makan apa-apa selain susu ibunya. Tapi pernah tak kita terfikir, kenapa air kencing bayi perempuan bawah 2 tahun yang masih belum makan tak tergolong sebagai najis ringan (mukhaffafah) juga? Sebaliknya, ia tergolong dalam najis pertengahan (mutawasitah) dan perlu dibasuh hingga hilang bau, warna dan rasa. Berikut adalah penjelasan oleh Mufti Wilayah Persekutuan untuk pengetahuan kita semua.…

Read More

Bila Ditegur Sikap Anak, Mak Ayah Pula Yang Menjeling

Antara kegagalan ibu bapa pada hari ini dalam mendidik anak-anak adalah sikap anak mereka yang tidak boleh langsung ditegur oleh orang lain. Perkara ini dapat dilihat apabila anak sedang buat perangai, ibunya pula akan mempertahankan anaknya dan berkata anaknya langsung tidak salah tanpa usul periksa terlebih dahulu. Memberi didikan yang sempurna kepada anak-anak adalah satu perkara dan tugas yang amat mencabar sehingga terkadang mereka beranggapan ianya satu perkara yang memeningkan kepada. Tiada seorang ibu atau ayah pun yang inginkan anak-anak mereka dibesarkan dengan menjadi orang yang bermasalah dan gagal dalam…

Read More

Inilah 20 Kaedah Teknik Psikologi Mendidik Anak Dengan Cara Islam

Selalu kita dengar, bila nampak seseorang anak itu nakal kelakuannya, orang akan kata, “Haaa.. mak bapak dia tak ajar la tu. Apa nak jadi la budak tu. Dah besar nanti mesti jahat”. Agak keras bunyinya bukan? Bagaimana kalau anak itu adalah anak kita sendiri? Tentu sungguh meruntun jiwa. Kadang-kadang bukan kita tidak ajar anak kita, cuma anak itu terpengaruh dengan kawan-kawan yang lain. Apa salahnya datang hampir pada anak nakal itu dan berikan sedikit nasihat? Bimbang jika tiada siapa peduli, mereka akan jadi lebih teruk lagi. Jadi apakah sepatutnya yang…

Read More

Tak Sangka Ini Yang Ustaz Jawab Bila Seorang Suami Yang Mengadu Rezekinya Sempit

Setiap hubungan yang dibina sudah pasti perlu diwangikan dengan kejujuran, keikhlasan dan iman untuk mendapat sebuah hubungan yang bahagia dan dirahmatiNya. Selalu kita terdengar cerita ikatan perkahwinan merupakan satu asbab tuhan limpahkan rezeki kepada kita dan pasangan, tapi ada segelintir mendakwa apabila berkahwin kehidupannya makin sempit. Kenapa ianya terjadi? sudah pasti ada salah dan silap yang kita lakukan atau tidak sedar. Menulis di laman Facebook oleh Ustaz Ebit Lew dalm satu posting terbarunya membuatkan ramai suami bahkan isteri terkesan dengan penulisan beliau mengenai rezeki. Beliau menulis kisah seorang lelaki yang…

Read More

7 HAIWAN INI BOLEH MENGESAN KEHADIRAN MAKHLUK HALUS, HAIWAN NOMBOR 4 TU PALING MENYERAMKAN !!!

Keberadaan mahluk halus, hantu atau jin, tidak semua orang boleh merasakannya. Hanya mereka para indigo yang dikurniakan indra ke-6 punya kemampuan ini.Selain itu, ada juga orang yang walaupun tak bisa melihat makhluk astral, mereka yakin dan bisa merasakan ada hal yang aneh di sekitar merek lewat tanda-tanda alam tertentu. Salah satu simbol alam yang bisa menunjukkan keberadaan makhluk halus adalah dengan perilaku hewan-hewan di sekitar kita. Apa sajakah? Cicak Tidak banyak orang yang menyukai cicak. Cicak adalah salah satu hewan yang mengandung banyak mitos unik dan masih sering dipercaya di…

Read More

Inilah Ayat Al-Quran Untuk Mematahkan Santau Yang Dihantar

Jin santau/sihir ni, adalah jin kafir yang di hantar untuk memusnahkan hidup kita. Jin kafir ni cukup gerun dengan surah Al-Ikhlas. Kerana 3 kali kita membaca surah Al-Ikhlas sama seperti kita membaca satu Al-Quran. Buat jari syahadah (seperti dalam gambar), sebaiknya buat selepas solat, baca surah Al-Ikhlas 3 kali, 6 kali atau 9 kali dengan perlahan dan penuh penghayatan. Dengan izin Allah ikatan sihir/santau akan terlerai. Jaga-jaga sekiranya ditubuh kamu ada sihir atau santau Pasti kamu akan muntah racun/bisa2 santau tersebut (stanby bekas muntah). Insya Allah..  Sebelum kamu membaca Surah…

Read More

Wanita Ini Masuk Neraka Kerana “Air Wudhu”. Mengapa? Jom Baca Apakah Puncanya.

Dikisahkan ada dua orang yang kehidupannya sangat kontra iaitu seorang lelaki yang kaya raya serta seseorang wanita yang begitu miskin. Kehidupan keduanya juga dipenuhi dengan kesibukan yang berbeza. Dalam kehidupan lelaki kaya itu, ia sentiasa sibuk dengan dunia. Sementara si wanita sibuk dengan ibadah sampai melupakan masalah dunia. Si lelaki kerana kesungguhannya hidup dalam kemampuan. Ia tidak menikmati sendiri hasil yang didapatinya kerana keluarganya juga merasa sangat cukup dengan nikmat yang Allah berikan melalui tangan si suami. Demikianlah ia selalu bekerja untuk memenuhi keperluan hidup anak serta keluarganya. Sementara si…

Read More

Saintis Jepun: Air Zam Zam ada Keajaiban yang amat besar… SUBHANALLAH!

KAJIAN seorang saintis Jepun mendapati bahawa air zam-zam mempunyai keajaiban dan kandungan airnya berbeza dengan yang lain. Dr Masaru Emoto dari Universiti Yokohama, Jepun menjalankan kajian ke atas perubahan bentuk molekul air yang didedahkan kepada pengaruh-pengaruh positif dan negatif. Beliau mendapati apabila air didedahkan kepada kata-kata, tulisan dan pesanan yang berbentuk positif, air-air tersebut membentuk molekul yang berbentuk kristal indah. Sebagai contoh, dalam salah satu eksperimen beliau, air didedahkan dengan bacaan doa agama Islam dan molekul air yang terhasil membentuk kristal indah berbentuk segi enam dengan lima cabang daun yang…

Read More

Siapa yang membaca surah ini 7 kali setiap lepas solat. Nescaya terlepas daripada kesusahan dan dimudahkan Allah rezekinya.

Siapa-Siapa Membaca Surah Ini 7 Kali Pada Tiap-Tiap Lepas Sembahyang, Nescaya Terlepas Daripadanya Kesusahan Dan Dimudahkan Oleh Allah S.W.T. Akan Rezekinya. Dengan nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang Bukankah kami telah melapangkan bagimu, Dadamu (wahai Muhammad dengan mengisi petunjuk dan hidayah) dan Kami telah meringankan daripadamu : Bebanmu (menyiarkan Islam) Yang memberati tanggunganmu, (dengan memberikan pelbagai kemudahan dalam melaksanakannya) dan Kami telah meninggikan bagimu : sebutan namamu (dengan mengurniakan pangkat Nabi dan berbagai kemuliaan) Oleh itu, maka (tetapkanlah kepercayaanmu) sesungguhnya tiap-tiap kesukaran disertai kemudahan Bahawa sesungguhnya tiap-tiap kesukaran…

Read More

Antara Waktu Mustajab Untuk Berdoa.

Sungguh indah keajaiban doa. Berbisik di lantai tika bersujud, namun dapat didengari sampai ke langit. Kita diberi kelebihan doa sebagai tempat meminta apa yang sering dihajati di dalam hati. Dan sesungguhnya Allah saja apa yang tahu apa yang terkandung di dalam hati kita dan Dia jualah yang menentukan perkara terbaik untuk kita. Sebagai seorang Muslim, kita perlu percaya dan bersangka baik kepada Allah dengan segala ketentuan dan rezeki yang dilimpahkan. Waktu mustajab yang dikurniakan oleh Allah kepada hamba-hambaNya perlu dimanfaatkan dengan taat agar segala cita-cita yang dihajati termakbul. Antara waktu-waktunya…

Read More

3 Sebab Kenapa Kamu Perlu Berlari Pada Awal Pagi

Kita sedia maklum, berlari merupakan salah satu cara paling berkesan untuk bersenam. Ia bukan sahaja membantu membakar lemak bahkan menguatkan jantung dan memastikan anda berada dalam keadaan sihat. Anda bukan sahaja akan mendapat faedah daripada berlari tidak kira tempat ataupun masa, bahkan berlari pada waktu pagi akan menambahkan faedah kepada mental. Bila masa pula nak berlari awal pagi sedangkan waktu pejabat bermula 9 pagi, ada juga yang 8 pagi? Hurmmm… Jangan keliru, anda boleh lakukan aktiviti berlari pada awal pagi di hujung minggu. Kenapa berlari awal lagi lebih baik berbanding…

Read More

3 Cara Mudah Untuk Menarik Rezeki Dalam Islam

Ramai diantara kita mungkin pernah mengalami masalah kewangan atau kesuntukan duit dalam hidup. Selain dari usaha yang bersungguh, ada beberapa amalan yang boleh dilakukan untuk memudahkan kita dikurniakan rezeki. Artikel ini bukan bertujuan untuk mengajar pembaca tentang bagaimana mendapat rezeki, tetapi sekadar perkongsian pengalaman lalu penulis yang mungkin boleh sama-sama memberi panduan manfaat.   Yang penting, kita kena yakin dengan rezeki Allah.. 1. Menarik Rezeki Dengan Bersedekah Ramai yang tidak tahu bahawa amalan bersedekah mampu untuk membawa rezeki yang melimpah-ruah kepada si pemberi rezeki. Amalan yang digalakkan oleh Islam ini…

Read More