Wahai Sahabat Semua Ketahuilah Bahawa Nasihat Kubur Mati Itu Pasti

Bila sudah sampai masa kita, nyawa pasti tercabut. Kuburlah destinasi kita yang seterusnya, sementara menanti saat dipanggil ke Hari Akhirat. Semuanya akan kekal di sana tanpa dapat pulang semula. Oleh itu, beringat-ingatlah sebelum tiba masanya kita tidak akan dibenarkan pulang lagi. Itulah saat kematian. Ya, itulah kematian. Kita sering berhadapan dengan saat kematian ahli keluarga, kenalan atau sahbat handai. Sedarkah kita… hari ini kita solatkan jenazah orang, tapi suatu hari nanti, akan tiba masanya, orang lain pula yang akan solatkan jenazah kita. Nasihat Kubur : 1). Aku adalah tempat yg…

Read More

Persoalan Mengenai Adakah Sah Puasa Apabila Mandi Wajib Selepas Subuh. Ini Penjelasannya

USTAZ AZHAR IDRUS Soalan: Bolehkah melengahkan mandi wajib sehingga melepasi waktu subuh? Dan kita mengqada’ kan subuh tadi setelah selesai mandi? Jawapan: Haa ni soalan biasa di bulan-bulan puasa. Boleh tak kita mandi (wajib) lewat, mandi lepas subuh? Sebab tu bila kita pergi kuliah, ustaz akan baca kitab“dalam syarat sah berpuasa itu, hendaklah suci daripada darah haid & nifas. Adapun darah janabah, maka tidak disyaratkan suci daripadanya.” maksudnya.. hadas haid dan nifas sahaja yang menyebabkan puasa kita tidak sah. Adapun hadas janabah, dia tidak menganggu puasa kita. Janabah ni terjadi…

Read More

Wahai Anak – Anak Bebuat Baiklah Terhadap Ibu Bapa Kamu

BERBUAT BAIK TERHADAP IBU BAPA Allah berfirman dalam surah Al-Ankabut ayat 8 yang bermaksud : Dan Kami wajibkan manusia (berbuat) kebaikan kepada dua orang ibu bapanya. Dan jika keduanya memaksamu untuk mempersekutukan Aku dengan sesuatu yang tidak ada pengetahuanmu tentang itu, maka janganlah kamu mengikuti keduanya… Kita juga mestilah menjaga setiap tutur kata bicara yang diucapkan kepada mereka. Jangan sesekali menengking dan memarahi mereka sesuka hati kita. Allah s.w.t. mengingatkan kita dalam surah Al-Israa ayat 23 yang bermaksud : janganlah kamu mengatakan kepada keduanya perkataan “ah” dan janganlah kamu membentak…

Read More

Petua Membersihkan Hati Oleh Datuk Dr Haji Fadilah Kamsah

Petua Membersihkan Hati Oleh Datuk Haji Fadilah Kamsah. Petua Membersihkan Hati Segala aspek kehidupan ini bermula daripada hati. Oleh itu di bawah ini ada beberapa cara bagaimana hendak mencuci hati. (Diolah oleh Datuk Haji Fadilah Kamsah) 1) Dirikan solat dan banyakkan berdo’a – Ini adalah salah satu kaedah yang sungguh berkesan. Semasa berdo’a turut katakan “Ya,Allah jadikan hatiku bersih” 2) Selawat keatas Nabi Muhammad s.a.w paling minima 100 X sebelum tidur – Ini merupakan satu pelaburan yang mudah dan murah. Di samping dosa-dosa diampunkan, otak tenang, murah rezeki, orang sayangkan…

Read More

Ketahui Rahsia Awet Muda yang Jarang Diungkap!

Dr. Stephen percaya pada penyembuhan alami dalam tubuh manusia terhadap berbagai penyakit. Yaitu dengan: Memakan buah segar. Umumnya, masyarakat menilai makan buah berarti membeli buah, cuci, memotongnya & masukkan ke dalam mulut kita? Tapi tidak semudah yang kita fikirkan, makan buah itu ada caranya, jika anda tidak tahu caranya justru bukan manfaat yang akan anda dapatkan! CARA TEPAT MAKAN BUAH! Tidak makan buah-buahan, setelah makan. Buah juga harus dimakan pada saat perut masih kosong. Memakan buah akan menjadi berbahaya jika bercampur dgn makanan lain. Karena akan membusuk & menghasilkan gas…

Read More

Jauhi 8 Perkara Lidah Yang Boleh Mencampakkan Seseorang Ke Neraka Jahanam

Ulama mengatakan yang lidah ini fizikalnya kecil sahaja tetapi besar implikasi dosanya. Al-Habib Zin Ibni Ibrahim Ibni Sumair, seorang ulama besar yang masih hidup dan tinggal di bumi Madinah sekarang ini berkata, anggota badan lain tidak perlu kepada penjagaan yang banyak, tetapi lidah dijaga dan dipagari oleh 2 anggota lain iaitu gigi dan mulut. Ini menunjukkan betapa bahayanya lidah. Imam Ghazali pula dalam kitab Ihya’ Ulumiddin membicarakan perihal-perihal kemusnahan yang disebabkan oleh lidah sehingga 79 muka surat (dalam bahasa arab). Ini menunjukkan kepentingan lidah itu dijaga agar tidak menjerumuskan manusia…

Read More

Wahai Wanita Semua, Jangan Kamu Seksa Kaum Lelaki

Cuba anda bayangkan… Ada seorang lelaki ni, dia duduk dalam bas sebelah seorang perempuan bertudung. Perempuan ini sangat cantik. Dia pakai baju lengan panjang dan bertudung, tapi sayang baju dia ketat. Walaupun bertudung tapi sayang tudung dia tak tutup dada. Oleh sebab baju dia tu ketat, maka tersembul la dua bentuk yang menonjol di dada perempuan itu. Si lelaki ini, masa mula-mula dia duduk di sebelah perempuan tu dia masih dapat ‘control’ lagi. Tapi bila dia ternampak dada perempuan yang montok itu secara tidak sengaja, bayangan dada perempuan itu terus…

Read More

Ketahui Hal Yang Sebenar Kenapa Perlu Ada Objek Di Hadapan Orang Solat?

Tuan/puan mungkin pernah atau biasa melihat seseorang yang bersolat berseorangan dan di hadapannya terdapat sebuah objek bukan? Kadang-kadang objeknya adalah beg, tongkat, kayu rehal, kerusi, bangku, kipas angin atau bakul. Ia sengaja diletakkan di hadapan mereka sebelum bersolat. Perbuatan begini mereka lakukan jika bersolat di ruang yang terbuka. Jika di sana ada dinding atau tiang, yakni objek yang kukuh dan lebih kekal, nescaya mereka memilih untuk melakukan solat mengadap dinding atau tiang itu. Itu yang lebih utama berbanding objek-objek di atas. Yang pastinya, mereka tidak membiarkan di hadapan mereka kosong…

Read More

Info Bermanfaat : 10 Nasihat Bagi Kita Yang Dah Berumur 50 Tahun Ke Atas…

Nasihat dari Prof Dr Harlina Shiraj 10 nasihat untuk yang dah umur 50 tahun ke atas. Yang dah 50 tahun tu mula-mulalah berlatih. Yang dah hampir 50 tahun boleh bersedia. Yang lambat lagi nak ke umur 50 tahun boleh kongsi dan bantu mak ayah jika masih ada. 1. Fokus pada nak menggembirakan orang lain. Sekarang bukan masa untuk cari harta saja 2. Rancang macamana nak belanjakan duit simpanan. Anda patut gembirakan hidup anda dan ganti apa yang tak dapat buat sebelum ini, kalau mampu pergilah melancong. Jangan tinggalkan apa-apa kepada…

Read More

GANGGUAN JIN: MENGAPA ANDA TIDAK SEMBUH WALAU DI RUQYAH BERKALI-KALI?

Orang kata kalau nak buang gangguan jin cuba perubatan ruqyah, tapi kawan aku dah sepuluh kaliruqyah masih tetap sama takda beza. Rupanya ini sebab dia tak sembuh-sembuh…. 😱😱 Sepanjang lima tahun saya terlibat dalam bidang rawatan ruqyah untuk gangguan jin, ramai juga pesakit saya yang datang berulang kali untuk mendapatkan rawatan susulan dari saya. Ada sesetengah dari mereka, yang saya perasan walaupun sudah berulang kali diruqyah, tetapi gejala-gejala yang menunjukkan gangguan jin masih tidak berkurang. Apa yang tidak kena? Mungkin perkara yang sama juga berlaku kepada anda. Dalam artikel kali ini,…

Read More

Ketahui Fadhilat Surah Al-Waqiah Pembuka Pintu Rezeki

Ramai antara kita yang mengalami masalah kewangan, duit tidak cukup untuk menampung kehidupan. Pendek kata rezeki selalu sempit. Al-quran merupakan mukjimat terbesar dan mempunyai fadhilat yang sangat banyak. Sebagai umat Islam kita seharusnya membaca al-quran setiap hari kerana ia adalah ibadah yang sangat tinggi nilainya di sisi Allah. Sesiapa yang mempunyai kedudukan ekonomi yang sempit bacalah surah al-Waqiah untuk menolak kefakiran dan mendatangkan rezeki. Selain dari berusaha bersungguh-sungguh, amalan kerohanian seperti membaca quran, berzikir dan berdoa juga perlu dilakukan. Berikut adalah cara yang paling mudah dalam mengamalkan surah al-Waqiah. Anda…

Read More

Ketahui Hukum Minum Air Yang Dimasuki Semut

Assalamualaikum warahmatullahi wabarakatuh. Sedikit pengetahuan untuk dikongsikan bersama. Bangkai semut yang masuk dalam minuman, apa hukumnya meminum air tersebut ? Semut adalah binatang yang tidak mengalir darahnya. Bangkai semut adalah najis yang dimaafkan. Namun, masuk semut pada minuman itu, hukumnya ada 2 keadaan : 1) Semut masuk dalam keadaan sudah mati Semut itu sudah menjadi bangkai tetapi jika masuk atas ikhtiar manusia, seperti memasukkan gula yang ada bangkai semut, maka air itu najis, tidak boleh diminum. Kalau masuk bukan ikhtiar manusia, contoh seperti ditiup angin selagi tidak mengubah sifat air,…

Read More

Ketahui 25 Kelebihan dan Manfaat Istighfar Yang Ramai Tak Tahu

Di zaman yang serba mencabar ini ada baiknya kita menjadikan Istighfar sebagai salah satu amalan kita, Untuk lebih membuat kita bersemangat melakukannya, berikut adalah huraian kelebihan dan manfaat dari berIstighfar. 1. MENGGEMBIRAKAN ALLAH Rasulullah s.a.w bersabda, “Sungguh Allah lebih gembira dengan taubat hamba-Nya daripada kegembiraan salah seorang dari kalian yang menemukan untanya yang hilang di padang pasir.” (HR. Bukhari dan Muslim). 2. DICINTAI ALLAH Allah berfirman, “Sesungguhnya Allah mencintai orang-orang yang bertaubat dan mencintai orang-orang yang mensucikan diri.” (QS.al-Baqarah: 222). Rasulullah bersabda, “Orang yang bertaubat adalah kekasih Allah. Orang yang…

Read More

Jom Kenali Syaitan Supaya Kita Dapat Menjauhi Diri Darinya

MENGENAI SYAITAN DALAM sebuah Hadis, daripada Safiyah binti Huyay r.a. dinyatakan bahawa Rasulullah SAW telah bersabda, yang bermaksud……. “Sesungguhnya syaitan itu berjalan dalam tubuh anak Adam menurut pembuluh darah.” – Muttafaq alayh [Riwayat Bukhari & Muslim] Sesetengah Ulama’ telah mengambil sandaran daripada Hadis ini untuk menyatakan tentang sandaran daripada Hadis ini untuk menyatakan tentang keupayaan syaitan menembusi batin manusia, menyebabkan berlakunya rasukan. Berdasarkan keterangan Hadis di atas, juga Hadis-hadis lain yang jelas, ternyata bahawa gangguan iblis dan syaitan terhadap manusia hakikatnya wujud, bukan sesuatu yang mustahil. Sasaran utama gangguan makhluk…

Read More

Ketahui Gaya Syaitan Menggoda dan Menelanjangi Muslimah

Syaitan dalam menggoda manusia mempunyai berbagai macam strategi, dan yang sering diguna adalah dengan memanfaatkan hawa nafsu, yang memang memiliki kecenderungan mengajak kepada keburukan (ammaratun bis su’). Syaitan tahu persis kecenderungan nafsu kita, dia terus berusaha agar manusia keluar dari garis yang telah ditentukan Allah, termasuk melepaskan hijab atau pakaian muslimah. Berikut ini tahapan-tahapnya. 1) Menghilangkan Definisi Hijab Dalam tahap ini syaitan membisikkan kepada para wanita, bahawa pakaian apapun termasuk hijab (penutup) itu tidak ada kaitannya dengan agama, ia hanya sekadar pakaian atau mode hiasan bagi para wanita. Jadi tidak…

Read More