Kasih Ibu Bawa Ke Syurga. Ya Allah, Dikau Ampuni Lah Dosa-Dosa Ibuku.

Kewujudan kita hari ini sesungguhnya satu nikmat yang amat besar dari Allah swt. Melalui dua orang insan mulia, satu ketika dahulu kitalah yang menjadi ‘sang juara’ mengatasi ribuan yang lain dalam sebuah perjuangan demi sebuah kehidupan. Tanpa mereka, siapalah kita..? Tanpa mereka,akan lahirkah kita melihat dunia hari ini..? AYAH dan IBU… BAPA dan EMAK…ABI dan UMMI.. Ya,merekalah dua orang insan yang mulia itu. Bertuahnya kita kerana dikurniakan mereka yang mana sejak lahir hinggalah ke saat ini, merekalah insan yang benar-benar menyayangi kita tanpa memperoleh sebarang balasan pun. Tanpa mengharapkan sebarang…

Read More

Adakah Suami Layak Di Layan Isteri Sekiranya Hanya Memberi Nafkah Begini Sahaja Kepada Isterinya.

Nafkah untuk isteri? Apa yang dimaksudkan dengan nafkah? Kenapa ianya hanya untuk isteri? Untuk suami tidak ada ke? Menurut Islam, seorang isteri berhak mendapat keperluan hidup dan nafkah yang mencukupi daripada si suami. Namun Awas! Berdosa besar suami beri nafkah begini pada isteri!!! Nafkah untuk isteri? Apa yang dimaksudkan dengan nafkah? Kenapa ianya hanya untuk isteri? Untuk suami tidak ada ke? Menurut Islam, seorang isteri berhak mendapat keperluan hidup dan nafkah yang mencukupi daripada si suami. Pemberian nafkah kepada isteri adalah tanggungjawab suami seperti yang telah ditetapkan oleh Islam. Suami…

Read More

Kanser Perut Adalah Kedua Terbanyak Menimpa Rakyat Malaysia. Berikut Adalah Kemungkinan Besar Tanda-tanda Dan Gejalanya.

Kanser perut bermula apabila muncul sel-sel kanser di dalam lapisan dalaman perut. Perkara sneaky tentang kanser perut adalah bahawa ia berkembang perlahan-lahan dan selama bertahun-tahun. Jadi, ia adalah penting untuk mengetahui tanda-tanda untuk intervensi awal. Bagaimanapun, saintis belum mengesahkan sebab utama mengapa ini mula sel-sel kanser yang tumbuh. Tetapi mereka telah membuktikan beberapa perkara yang boleh meningkatkan risiko penyakit ini, mereka adalah: Keradangan Dalam Usus (Gastrik) Anemia Tahan Lama Jangkitan Dengan Bakteria Biasa, H.pylori Obesiti Pendedahan Kepada Asbestos Walau bagaimanapun, jika anda tahu tanda-tanda tertentu ketumbuhan perut, ia akan membantu…

Read More

Ardell Aryana Terbuka Hati Bertudung Kerana Pesan Ibunya. Semoga Terus Istiqomah. Dari Seorang Tomboy Ke Muslimah Sejati.

Percutian solo ke Bali, Indonesia, buat julung kali pada pertengahan September lalu membulatkan tekad pelakon, Ardell Aryana, untuk bertudung. Ardell atau nama penuhnya Nurul Hidayah Mohd Amin, 27, berkata hasratnya untuk bertudung turut mendapat sokongan keluarga. “Ketika saya terbang ke Bali tempoh hari pun, saya sudah memakai tudung. Ibu, yang sempat menghantar saya di lapangan terbang, juga mendoakan saya istiqamah dan menjadi insan lebih baik. “Malah, dia berpesan supaya saya menggunakan masa di pulau percutian itu untuk berfikir semasak-masaknya mengenai hasrat berkenaan dan jangan sesekali berbuat demikian sekadar mengikut saja…

Read More

Jom Amalkan Doa Untuk Orang Tua Yang Sudah Meninggal Dunia, Ianya Sebagai Penyambung Pahala Mereka di Alam Barzakh

Sahabat yang dirahmati Allah, Ibu bapa adalah orang yang paling berjasa kepada anak-anaknya. Bermula daripada kesusahan ibunya mengandung selama 9 bulan 9 hari. Kesusahan melahirkan anak-anak dan menyusukan dan membesarkan mereka. Apabila ibu atau bapa kita sudah meninggal dunia atau kedua-duanya sudah kembali kerahmatullah, sebagai anak apakah hadiah dan bantuan terbaik yang dapat kita berikan tanda kita kasih dan sayang kepada kedua ibu bapa kita? Dan sebagai tanda penghargaan kita sebagai seorang anak yang soleh atau solehah? Tentu saja mendoakan orang tua yang telah meninggal dunia. Pemberian yang paling berharga…

Read More

Kalau Sayang Saya Kerana Allah, Dia Akan Pakai InsyaAllah.

Kisah percintaan dan alam rumahtangga Shuib Sepahtu dan juga Siti Sarah tidak dapat dinafikan lagi sering mendapat perhatian warga laman sosial. Malah ada yang menjadikan Shuib idola kerana mampu mengubah kehidupan ke arah yang lebih baik, malah turut menghargai isterinya itu dengan pelbagai kejutan. Dalam perkembangan terbaru, perubahan Siti Sarah yang kini mula bertudung mula mencetuskan tanda tanya kepada peminat samada penyanyi wanita ini telah pun berhijrah sepenuhnya atau sekadar masih lagi dalam mood baru balik umrah. “Sebagai seorang suami saya bersyukur dan seronok melihat isteri saya bertudung. Tetapi saya tak mahu ada paksaan,…

Read More

Doa Pendek Yang Dapat Menghilangkan Stres, Sedih, & Gelisah. Hafalkan.

Tiada manusia yang dapat lari daripada ditimpa sebarang masalah. Hinggakan sampai satu masa manusia pasti akan berasa begitu lemah, letih, kecewa, dan tidak berdaya untuk menghadapi apa yang berlaku. Sebagai orang Islam, percayalah bahawa tidak ada satu perkara pun yang tidak dapat diselesaikan dengan bantuan Allah. Maka, berdoalah. Doa adalah senjata orang mukmin. Doa dapat memberikan kekuatan pada orang yang lemah, membuat orang tidak percaya menjadi kuat keyakinannya dan memberikan keberanian pada orang yang ketakutan. 5 Doa Penenang Hati Yang Untuk Menghilangkan Stres, Sedih, Dan Gelisah Berikut adalah himpunan doa penenang hati dari…

Read More

Wanita Tolong Jangan Ambil Mudah Sakit Belakang dan Sakit Kaki, Ini Antara Petanda Rahim Tidak Sihat

Wanita walaupun di tempat kerja, mereka bertungkus lumus memerah idea dan menyiapkan tuntutan kerja yang bukan sedikit. Sarat dengan tugasan daripada pagi hinggalah ke petang. Keluar sahaja daripada pintu pejabat, otak serta merta bertukar untuk menyambung tugasan pada keluarga di rumah. Namun pada kesibukan itu, usah lupa pada kesihatan sendiri. Menjaga dalaman wanita adalah satu kepentingan yang penting. Bila tubuh terasa sangat berat dan susah untuk bergerak, wanita harus tahu ia bukanlah masalah kegemukan. Mungkin ada kena mengena pada masalah rahim yang tidak sihat. Kenal pasti tujuh petanda ini dan…

Read More

Ini Sebab Kenapa Anda Perlu Letak Duit Syiling Dalam Peti Ais Sebelum Balik Beraya

Sesuai sangatlah musim-musim Raya ni, ramai yang nak balik kampung kan? Tapi, dalam masa sama risau dengan makanan yang ditinggalkan dalam peti ais. Takutlah sepanjang di kampung nanti, power elektrik tiba-tiba terputus. Busuklah semua ikan-ikan dalam peti, balik dari kampung kita pergi masa pula lauk-pauk. Tak pasal-pasal masuk hospital satu keluarga. Korang tahukan kalau makanan yang disimpan dengan suhu yang rendah akan menyebabkan ia rosak dan korang boleh terkena keracunan makanan. Jadi, cara terbaik adalah masak dan habiskan lauk sebelum tinggalkan rumah dalam masa yang lama. Baru tak membazir. Pun…

Read More

Tahukah Anda Membaca Surah Al Ikhlas 3 Kali Selepas Setiap Solat Fardhu, Kita Mengubati Diri Kita Sendiri.

Bismillahhirohmanirrohiim. 1. Qul huwa Allahu ahad (un), Allahu alshshamad (u), lam yalid walam yuulad (u), walam yakullahu kufuwan ahad (un). 2. Qul huwa Allahu ahad (un), Allahu alshshamad (u), lam yalid walam yuulad (u), walam yakullahu kufuwan ahad (un). 3. Qul huwa Allahu ahad (un), Allahu alshshamad (u), lam yalid walam yuulad (u), walam yakullahu kufuwan ahad (un). Kelebihan Surah Al Ikhlas MasyaAllah, jika tidak ada perbezaan di dlm 3 bacaan surah Al-Ikhlas ini bererti orang yang membaca surah Al-Ikhlas satu kali sama dgn memperoleh ganjaran / seperti membaca sepertiga…

Read More

Hukum Terlupa Atau Tidak Membayar Zakat Fitrah Dan Waktu Terakhir Pembayaran Yang Ramai Ambil Mudah.

Tanya : Kalau lupa bayar zakat fitrah, hukumnya seperti apa? Apakah bisa diganti? Jawab : a. Batas Waktu Akhir Zakat Fitrah Sebelumnya perlu dipahami dulu batas waktu akhir zakat fitrah, sehingga akan menjadi jelas bahwa orang yang lupa membayar zakat fitrah artinya adalah lupa membayar sampai melewati batas akhir itu. Batas waktu terakhir (nihayatu waqtin) mengeluarkan zakat fitrah menurut kami adalah shalat Idul Fitri, bukan tenggelamnya matahari pada hari Idul Fitri. Barangsiapa mengeluarkan zakat fitrah sebelum shalat Idul Fitri, zakatnya diterima. Sedang barangsiapa mengeluarkan zakat fitrah setelah shalat Idul Fitri,…

Read More

Achey Dan Isteri Ikut Sunnah Ambil Anak Angkat. Alhamdullilah Syawal Ini Sambut Raya Bertiga

Rezeki Achey dan isteri terima bayi perempuan di bulan Ramadan. Foto Instagram: @tiara_zinnirahofficial. PENANTIAN lapan tahun pelawak Achey dan isterinya, Nor Hasanah Yahaya untuk menimang cahaya mata akhirnya dimakbulkan apabila mereka memaklumkan mengambil seorang anak angkat. Achey atau Mohd. Nasir Hamzah, 32, menerusi Instagram menyifatkan kehadiran bayi perempuan yang diberi nama Nur Tiara Zinnirah Nasir itu sejak 6 Ramadan lalu sebagai mengisi kekosongan sepanjang tempoh mereka berusaha mendapatkan cahaya mata. “Assalamualaikum. Bismillah… Alhamdulillah rezeki Allah hadir dengan pelbagai cara. Setelah lapan tahun bersama masih belum punya rezeki dikurniakan cahaya mata.…

Read More

Inilah Awek Yang Aku Ayat Dari Form 1, Kini Dah Beranak 3. Kisah Cinta Ajak Shiro Yang Buat Ramai Orang Kagum.

Biasanya cinta monyet berkubur selepas tamatnya persekolahan tapi berbeza dengan pelawak dan penyampai radio Ajak Shiro dan isterinya Afifah Amin. Berkenalan sejak 20 tahun lalu ketika di tingkatan 1, ternyata cinta zaman sekolah itu terus kekal hingga ke jenjang pelamin malah sudah menjangkau 9 tahun hidup bersama sebagai suami isteri. Inilah yang membuatkan netizen berasa kagum. Semua itu dikongsi oleh Ajak dalam satu posting di instagram yang dibuat sempena ulangtahun perkahwinannya bersama isteri tercinta minggu lalu. “Korang nak tengok x? Awek yang aku adjust time form 1 sekarang dah beranak…

Read More

4 Tempat Tinggal Akhir Zaman Yang Disaran Rasullulah Kepada Umat Islam.

Sama ada kita nak terima atau tak, memang kita sekarang sedang hidup dalam akhir zaman. Dan menanti sahaja kemunculan rasmi Dajjal. Nauzubillahminzalik. Nabi SAW dulu ada saran 4 tempat yang elok untuk dijadikan tempat tinggal pada akhir zaman. Namun begitu bukan lah bermaksud tempat yang kita sedang duduk sekarang tak elok. Jom baca. AKHIR zaman merupakan masa yang mendekati terjadinya hari kiamat. Khabar tentang terjadinya hari kiamat sudah tertulis dalam Alquran dan hadis. Banyak tanda-tanda yang dijelaskan tersebut sudah terjadi. Cuma menanti hari je kita sedang menanti datangnya tanda kiamat…

Read More

Bahaya Tidur Selepas SAHUR. Ini Komen Dr Pakar Yang Buat Ramai Lebih berfikir

Seorang doktor pakar dari Group Pseudoscience Watch ingin membon#gkarkan satu mitos yang berlegar dalam whats#app dan juga media yg seumpama dgnnya. Ini adalah artikel/mesej tersebut Saudaraku..habis sahur memang mengantuk, tapi jangan langsung tidur ya… Ketika tidur, semua organ dalam tubuh akan melambat metabolismenya, seperti usus dan perut akan lambat dalam mencerna makanan. Akibatnya makanan tidak tercer#na dengan sempurna Makanan yang tidak tercerna dengan sempurna akan di “makan” oleh bakteria jahat –> jumlah bakteria jahat di perut & usus menjad#i dominan, di mana sifat bakteria ini: anaerob (KURANG oksigen), hasil metabolisme…

Read More