“Relaxlah Doktor, Orang Sakit Tak Payah Solatkan, Lagi Pun Susahlah Nak Solat Di Wad, Baju Kotor, Nak Wudhuk Susah”

Solat dan pesakit di hospital memang sudah menjadi satu penyakit yang tidak dapat diselesaikan, ramai antara pesakit ternyata tidak bersolat dengan rata-rata menjadikan sakit mereka hadapi sebagai satu sebab dan alasan. Ada yang menyatakan bila sakit, mereka tidak perlu solat, sedangkan solat adalah kewajipan setiap Muslim yang mukalaf, pengecualian hanya kepada tiga golongan iaitu kanak-kanak belum baligh, orang yang tertidur sehingga dia terjaga dan orang gila. Dikongsikan oleh seorang doktor yang juga merupakan seorang penulis, Dr Fahd Razy kisah yang dihadapinya di hospital berdepan dengan pesakit-pesakit yang pelbagai karenah ini.…

Read More

Kakak Abang Hanya Fikir Perut Mereka Sendiri, Paksa Adik 14 Tahun Behenti Sekolah Sara Keluarga.

Patutnya masa tengah mudalah dapat berseronok di sekolah bersama dengan kawan-kawan. Tapi lain pulak nasib gadis ni sebab pada usia 14 tahun dah kena sara keluarga. Menurut The Star, Siti Nurfatihah Md Nasir bekerja sebagai juruwang di sebuah kafe bagi menampung hidup adik lelakinya, Muhammad Ridzwan Md Nasir berusia 13 tahun dan bapanya berusia 56 tahun yang kini sedang menjalani terapi pemulihan dadah di dalam rumah. “Mak saya meninggal dunia sebab kanser pangkal rahim pada tahun lepas dan kakak-kakak dan abang-abang saya dah tinggalkan rumah.” Adik beradik yang lain dipercayai…

Read More

Lelaki ini dengan sengaja menjatuhkan dompetnya untuk menguji orang disekeliling. Apa yang wanita ini lakukan sukar untuk dia percaya.

Lelaki ini menjatuhkan dompetnya untuk menguji seorang wanita tua yang miskin. Apa yang dilakukan wanita itu kemudiannya memilukan hatinya. Baca Kisahnya di bawah! Seorang lelaki memutuskan untuk melakukan percubaan sosial di mana dia menjatuhkan dompet yang penuh wang tunai di jalan untuk melihat jika ada orang yang lalu yang akan mengembalikan dompet yang hilang kepada pemilik yang sah. Terjemahan Oleh Beritakopak.org Pada hari percubaan, dia menemui seorang wanita tua yang mengutip sampah dan menggunakan botol untuk dijual. Dia menjangkakan wanita tua itu akan memanfaatkan dompet ‘hilang’ yang penuh dengan wang…

Read More

‘Itulah kali terakhir kami buat open house’. Anak buat perangai, mak bapak biar dan tak ambil kisah.

Di musim perayaan ini, pasti ramai yang membawa anak-anak kecil pergi beraya di rumah saudara mara dan kenalan. Pelbagai aksi dan ragam kanak-kanak yang dapat dilihat, apa yang penting ibu bapa perlulah bijak mengawal anak-anak mereka agar tidak melakukan perbuatan yang tidak sepatutnya. Luahan Adzren Adnan mengenai segelintir kanak-kanak yang berkelakuan biadab ini mendapat banyak perhatian dari netizen yang rata-rata bersetuju dengan beliau di mana kebanyakan ibu bapa hanya membiarkan anak-anak mereka ‘buat perangai’ tanpa mengambil sebarang tindakan tegas. Ini berbeza dengan zaman dulu di mana, pantang buat perangai sikit, sudah tentu…

Read More

Akhlak Terpuji, Lepas Jaga Adik, Dia Terus Bangun Solat. Cantiknya Didikan Ibubapa Anak Ini.

Sejuk hati membaca perkongsian daripada saudara Shahrin Nasir. Beliau telah berkongsikan beberapa keping gambar memaparkan gelagat seorang ‘abang’ yang menjaga adiknya semasa si ayah sedang menunaikan solat di sebuah surau di bandar Tawau, Sabah. 😁😀 Sejuk hati membaca perkongsian daripada saudara Shahrin Nasir. Beliau telah berkongsikan beberapa keping gambar memaparkan gelagat seorang ‘abang’ yang menjaga adiknya semasa si ayah sedang menunaikan solat di sebuah surau di bandar Tawau, Sabah. Apa yang menarik, selepas bapanya selesai solat, beliau pula bangun untuk bersolat, hebatnya didikan dari ibu baba budak lelaki ini. Betapa seorang…

Read More

Ketahui Bahawa Dengan Wudhu Dapat Menyejukkan Hati dan Kawal Perasaan Marah

Rasulullah saw pernah menjelaskan orang yang kuat dalam pandangan syarak ialah mereka yang berjaya mengawal perasaan ketika marah untuk mengelak daripada bencana lebih buruk. Dia boleh mengalihkan situasi marah itu kepada satu keadaan yang lebih baik. Hal itu dijelaskan Abu Hurairah, bahawa Rasulullah saw bersabda yang bermaksud : “Orang yang kuat itu bukan terletak pada kemampuan berkelahi, tetapi orang yang kuat itu adalah yang dapat mengendalikan diri mereka ketika sedang marah.” (Hadis riwayat Imam Ahmad) Islam mengajar umatnya bagaimana mengendalikan diri dalam keadaan marah supaya sifat marahnya itu tidak berlarutan.…

Read More

Ketahui Hiburan Sebenar Yang Di Anjurkan Dalam Islam

Hiburan sejati ialah hiburan yang bertapak di hati. Ia boleh membawa hati yang tenang. Syarat bagi ketenangan hati itu ialah dengan mengisi keperluan asasinya iaitu iman. Firman Allah Subhanahu wa ta‘ala dalam Al-Qur‘an yang tafsirnya : “Orang-orang yang beriman dan tenang tenteram hati mereka dengan zikir kepada Allah. Ketahuilah! Dengan zikir kepada Allah itu, tenang tenteramlah hati manusia”. – (Surah Al-ra‘ad: 28) Oleh itu orang yang beriman akan mendapat hiburan dengan cara berhubung dengan Allah dengan melaksanakan perintah, kewajipan, melakukan perkara-perkara yang disunatkan seperti zikir, puasa, sedekah dan lain-lain seumpamanya,…

Read More

Ketahuilah Bahawa Wanita Tidak Bertudung atau Berpakaian Ketat Punca Penyakit Kanser

Rasulullah bersabda, “Para wanita yang berpakaian tetapi (pada hakikatnya) telanjang, lenggak-lengkok, kepala mereka seperti punuk unta, mereka tidak akan masuk syurga dan tidak mencium semerbak harumnya (HR. Abu Daud) Rasulullah bersabda,” Tidak diterima solat wanita dewasa kecuali yang memakai khimar (tudung) (HR. Ahmad, Abu Daud, Tirmidzi, bn Majah) Kajian ilmiah kontemporari telah mendapati perempuan yang tidak bertudung atau berpakaian tetapi ketat, atau telus, akan mengalami pelbagai penyakit kanser di bahagian anggota tubuhnya yang terbuka dan yang mengenakan pakaian ketat-ketat. Majalah perubatan Britain mengeluarkan hasil kajian ilmiah ini dengan mengutip beberapa…

Read More

Ketahui Tanda-Tanda Bahawa Hati Anda Sudah Kotor

Hati adalah tempat mangkalnya berbagai perasaan, tumbuh kembang antara kebaikan dan keburukan. Hati juga menjadi sumber ilham dan permasalahan, tempat lahirnya cinta dan kebencian, serta muara bagi keimanan dan kekufuran. Hati juga sumber kebahagiaan jika sang pemiliknya mampu membersihkan berbagai kotorannya yang berserakan, namun sebaliknya ia merupakan sumber bencana jika sang empunya gemar mengotorinya. Antara Tanda-tanda Hati yang Kotor Ialah :- Gelisah walaupun tiada masaalah Selalu berbangga dengan diri sendiri Angkuh dengan memandang hina terhadap semua orang Sombong dan bongkak Selalu mengintai keabaian orang dan menyebarkannya Suka mengumpat dan membuka…

Read More

Wahai Sahabat Semua Ketahuilah Bahawa Nasihat Kubur Mati Itu Pasti

Bila sudah sampai masa kita, nyawa pasti tercabut. Kuburlah destinasi kita yang seterusnya, sementara menanti saat dipanggil ke Hari Akhirat. Semuanya akan kekal di sana tanpa dapat pulang semula. Oleh itu, beringat-ingatlah sebelum tiba masanya kita tidak akan dibenarkan pulang lagi. Itulah saat kematian. Ya, itulah kematian. Kita sering berhadapan dengan saat kematian ahli keluarga, kenalan atau sahbat handai. Sedarkah kita… hari ini kita solatkan jenazah orang, tapi suatu hari nanti, akan tiba masanya, orang lain pula yang akan solatkan jenazah kita. Nasihat Kubur : 1). Aku adalah tempat yg…

Read More

Jauhi 8 Perkara Lidah Yang Boleh Mencampakkan Seseorang Ke Neraka Jahanam

Ulama mengatakan yang lidah ini fizikalnya kecil sahaja tetapi besar implikasi dosanya. Al-Habib Zin Ibni Ibrahim Ibni Sumair, seorang ulama besar yang masih hidup dan tinggal di bumi Madinah sekarang ini berkata, anggota badan lain tidak perlu kepada penjagaan yang banyak, tetapi lidah dijaga dan dipagari oleh 2 anggota lain iaitu gigi dan mulut. Ini menunjukkan betapa bahayanya lidah. Imam Ghazali pula dalam kitab Ihya’ Ulumiddin membicarakan perihal-perihal kemusnahan yang disebabkan oleh lidah sehingga 79 muka surat (dalam bahasa arab). Ini menunjukkan kepentingan lidah itu dijaga agar tidak menjerumuskan manusia…

Read More

Wahai Wanita Semua, Jangan Kamu Seksa Kaum Lelaki

Cuba anda bayangkan… Ada seorang lelaki ni, dia duduk dalam bas sebelah seorang perempuan bertudung. Perempuan ini sangat cantik. Dia pakai baju lengan panjang dan bertudung, tapi sayang baju dia ketat. Walaupun bertudung tapi sayang tudung dia tak tutup dada. Oleh sebab baju dia tu ketat, maka tersembul la dua bentuk yang menonjol di dada perempuan itu. Si lelaki ini, masa mula-mula dia duduk di sebelah perempuan tu dia masih dapat ‘control’ lagi. Tapi bila dia ternampak dada perempuan yang montok itu secara tidak sengaja, bayangan dada perempuan itu terus…

Read More

Ketahui Gaya Syaitan Menggoda dan Menelanjangi Muslimah

Syaitan dalam menggoda manusia mempunyai berbagai macam strategi, dan yang sering diguna adalah dengan memanfaatkan hawa nafsu, yang memang memiliki kecenderungan mengajak kepada keburukan (ammaratun bis su’). Syaitan tahu persis kecenderungan nafsu kita, dia terus berusaha agar manusia keluar dari garis yang telah ditentukan Allah, termasuk melepaskan hijab atau pakaian muslimah. Berikut ini tahapan-tahapnya. 1) Menghilangkan Definisi Hijab Dalam tahap ini syaitan membisikkan kepada para wanita, bahawa pakaian apapun termasuk hijab (penutup) itu tidak ada kaitannya dengan agama, ia hanya sekadar pakaian atau mode hiasan bagi para wanita. Jadi tidak…

Read More

Ketahui Sebab – Sebab Kenapa Tidak Boleh Tidur Waktu Pagi dan Lewat Petang

Dapatan kajian yang disampaikan oleh salah seorang anggotanya Dr. Alyssa Cairns pada Associated Professional Sleep Societies di Minneapolis terhadap 738 kanak-kanak yang berusia dua tahun ke atas mendapati mereka yang tidur lewat petang terbukti sukar untuk tidur malam dan gagal memainkan puzzle dan kemahiran organisasi. Akibat kebiasaan tidur di lewat petang mereka akan lewat tidur 39 minit berbanding dengan rakan sebaya yang tidak tidur. Sedangkan tidur yang paling bermanfaat adalah tidur di saat yang sangat diperlukan tidur (sangat ngantuk). Demikian juga, tidur di awal malam lebih bermanfaat dari pada tidur…

Read More

Ketahui 4 Tindakan Wanita Ini Boleh Mencabar Nafsu Lelaki

Zaman sekarang ni, macam-macam benda yang tak pernah kita terfikir akan berlaku dah pun berlaku. Bukan sekali tapi berkali-kali. Siapa sangka zaman sekarang datuk boleh tergoda dengan cucu sendiri? Bapa boleh terkam anak yang lahir dari rahim isteri sendiri? Pak guard yang dulu kita boleh harap, zaman sekarang berani memperkosa? Apa mereka tak punya belas ihsan dengan darah daging sendiri ke sampai tegar berbuat kejam sampai macam tu sekali? Nafsu mereka ni dah melampau-lampau ke? Hinggakan wanita menutup aurat pun tak terlepas daripada menjadi mangsa. Hakikatnya, semua orang tahu dan…

Read More