3 Cara Mudah Untuk Menarik Rezeki Dalam Islam

Ramai diantara kita mungkin pernah mengalami masalah kewangan atau kesuntukan duit dalam hidup. Selain dari usaha yang bersungguh, ada beberapa amalan yang boleh dilakukan untuk memudahkan kita dikurniakan rezeki. Artikel ini bukan bertujuan untuk mengajar pembaca tentang bagaimana mendapat rezeki, tetapi sekadar perkongsian pengalaman lalu penulis yang mungkin boleh sama-sama memberi panduan manfaat.   Yang penting, kita kena yakin dengan rezeki Allah.. 1. Menarik Rezeki Dengan Bersedekah Ramai yang tidak tahu bahawa amalan bersedekah mampu untuk membawa rezeki yang melimpah-ruah kepada si pemberi rezeki. Amalan yang digalakkan oleh Islam ini…

Read More

Inilah Cara Allah SWT Memberi Rezeki Menurut Al-Quran

Pelbagai cara Allah s.w.t memberi hambanya rezeki, tak semestinya hanya rezeki duit dan kekayaan, ramai yang terlepas pandang tentang hal ini. kita hanya fikir duit duit duit, yang sebenarnya rezeki Allah itu amat luas dan tidak ternilai. 1— Rezeki yang dijamin oleh Allah SWT. “Tidak suatu binatang (termasuk manusia) yang bergerak di atas bumi ini yang tidak dijamin oleh Allah rezekinya.”(QS. Hud: 6). 2—Rezeki yang diperolehi sesuai dengan apa yang diusahakan. “Tidaklah manusia mendapat apa-apa kecuali apa yang telah dikerjakannya” (QS. An-Najm: 39). 3—Rezeki sampingan bagi orang-orang pandai bersyukur. “Sesungguhnya…

Read More

Adab Suami Terhadap Isteri Yang Sering Dilepas Pandang

1. Orang mukmin yang paling sempurna imannya ialah yang paling baik akhlaknya dan paling ramah terhadap isterinya/keluarganya. Justeru, hendaklah suami menggauli isteri dengan akhlak yang mulia lagi terpuji. Rasulullah SAW bersabda yang bermaksud: “Sesungguhnya orang yang paling baik antara kamu semua adalah orang yang paling baik terhadap isterinya dan aku adalah orang yang terbaik antara kamu semua (dalam membuat kebaikan) terhadap isteriku.” (Hadis Riwayat at-Tirmizi) Rasulullah SAW bersabda lagi yang bermaksud: “Orang yang paling sempurna imannya adalah yang terbaik akhlaknya antara mereka dan yang paling baik adalah yang paling baik…

Read More

“Relaxlah Doktor, Orang Sakit Tak Payah Solatkan, Lagi Pun Susahlah Nak Solat Di Wad, Baju Kotor, Nak Wudhuk Susah”

Solat dan pesakit di hospital memang sudah menjadi satu penyakit yang tidak dapat diselesaikan, ramai antara pesakit ternyata tidak bersolat dengan rata-rata menjadikan sakit mereka hadapi sebagai satu sebab dan alasan. Ada yang menyatakan bila sakit, mereka tidak perlu solat, sedangkan solat adalah kewajipan setiap Muslim yang mukalaf, pengecualian hanya kepada tiga golongan iaitu kanak-kanak belum baligh, orang yang tertidur sehingga dia terjaga dan orang gila. Dikongsikan oleh seorang doktor yang juga merupakan seorang penulis, Dr Fahd Razy kisah yang dihadapinya di hospital berdepan dengan pesakit-pesakit yang pelbagai karenah ini.…

Read More

Ustaz Perjelas Hukum Solat Jamak Dan Qasar, Syarat Ke-Empat Ramai Yang Salah Faham

Melakukan Solat Jamak dan Qasar merupakan suatu kemudahan dan sangatlah digalakkan sekiranya berada dalam perjalanan yang jauh. Namun sebelum melakukan solat ini, perlu juga ambil tahu dan menepati syarat-syarat yang harus dipenuhi. Menurut perkongsian oleh Ustaz Syed Shahridzan, syarat yang keempat iaitu tidak berniat menetap selama empat hari atau lebih di tempat yang dituju, ramai yang salah faham. Berikut antara penjelasan oleh beliau sebagai rujukan; -SALAH ERTI HUKUM JAMAK DAN QASAR- Allah SWT memberi dua kemudahan kepada orang yang bermusafir untuk melaksanakan solat iaitu JAMAK dan QASAR. Untuk seseorang itu…

Read More

Allahuakhbar, 4 Bahagian Tubuh Rasulullah Yang Kita Masih Boleh Lihat Sehingga Sekarang.

Warta Hud-Hud membawa kembali kisah 4 anggota tubuh Rasulullah, Nabi junjungan kita yang masih boleh kita lihat sehingga sekarang…subhanallah! Nabi Muhammad merupakan Nabi bagi umat muslim di seluruh dunia. Meskipun baginda sudah meninggal ribuan tahun silam, namun baginda begitu dirindui dan dicintai oleh jutaan umatnya saat ini. Namun tidak ada pengubat rindu yang dapat meredakan rasa kerinduan umatnya. Sebagai salah satu penting dalam sejarah, tidak satupun orang yang mengetahui bagaimana rupa asli Rasulullah SAW. Hal ini kerana ada larangan untuk melukis wajah Nabi, agar terlindungi dari persekutuan pada Tuhan jika…

Read More

Cium Anak Memperoleh Pahala, Cium Suami Gugurnya Dosa, Cium Isteri Hanya Yang Sudah Kahwin Ketahuinya.

Mungkin tak ramai yang lakukan amalan mencium pasangan dan anak. Kebiasaannya amalan ini dilakukan di peringkat awal perkahwinan, kemudian terhenti lantaran mahu segera ke tempat kerja atau sebagainya. Namun bagi mereka yang masih mengamalkan kebiasaaan ini baik diteruskan kerana ia memberi banyak manfaat. Mencium kening isteri dan anak sebelum keluar ke tempat kerja kesannya besar pada keharmonian rumah tangga. Ciuman hangat seorang suami dan seorang ayah dapat memberikan perasaan bahagia pada anak dan isteri di rumah, sehingga mereka merasa tidak sabar menunggu suami dan ayah pulang. Ciuman tersebut juga boleh menjadi cara…

Read More

Subhanallah. Inilah 6 Janji Allah Kepada Orang Yang Suka Bersedekah.

Sedekah adalah amalan yang mulia. Sedekah dengan ikhlas akan menjanjikan ganjaran pahala buat kita. Kerana setiap perbuatan baik akan dibalas dengan perkara yang baik juga. Allah akan melapangkan dada, membuatkan kita gembira, melegakan perasaan dan mensejahterkan seluruh hidup kita. Bersedekahlah kita walau sedikit dengan seikhlasnya. Kerana, dalam setiap rezeki dan harta yang kita miliki itu terdapat juga hak orang lain. Jadi, adalah lebih baik jika ia dikongsi dan dinikmati bersama. Beriman dengannya dan bersedekah seikhlasnya. Sedekah seikhlasnya mampu meringankan beban seseorang dan menjauhkan diri kita daripada panas api neraka. Semua…

Read More

Lahir Dalam Sampul, Bayi Ini Akan Jadi Sejahat-Jahatnya. Ibu Cerita Pengalaman Lahirkan Anak Tak Pecah Ketuban.

Siapa disini pernah lahirkan baby encaulbirth..saya ada seorang anak sulong saya sekarang sudah 5tahun. Menurut Kajian dokter Amerika – 1 dalam 80ribu akan jadi (x tau betol ke x) .. Dalam keluarga ibu saya anak sulong keluar macam ni.. Memang susah nak teran sebab keluar dalam sampul n air ketuban x pecah.. memang lambat proses nak keluar tu..selalunya baby mcm ni akan diCaesar Tapi Alhamdulillah saya normal.. Contoh kalau diCaesar: Doc dah cuba pecahkan air ketuban tapi xboleh sampai 6 org dokter gilir gilir pecah kan sampai pakar sendiri turun..…

Read More

Doa- Doa Harian Yang Teramat Rugi Jika Tidak Di Amalkan. Nescaya Dilindungi Allah Maha Besar Dari Syaitan Yang Direjam.

Agama Islam merupakan agama yang indah. dalam agama islam juga mengajarkan doa-doa sebelum melakukan kegiatan mahupun setelah melakukan kegiatan, seperti doa sebelum tidur, doa bangun tidur, doa sebelum makan, doa sesudah makan, doa masuk tandas doa keluar dari tandas dan masih banyak lagi. yang merupakan doa-doa yang di baca sehari-hari. Berikut ini merupakan kumpulan doa sehari-hari beserta latin dan artinya yang mampu dihafalkan dan juga di amalkan . Doa Sebelum Makan اَللّٰهُمَّ بَارِكْ لَنَا فِيْمَا رَزَقْتَنَا وَقِنَا عَذَابَ النَّارِ Alloohumma barik lanaa fiimaa razatanaa waqinaa ‘adzaa bannar Artinya: “Ya Allah, berkahilah…

Read More

PENTING: Kenapa Umat Islam Dipesan Oleh Rasullulah Untuk Belajar Memanah, Berenang, Bermain Pedang Dan Berkuda?

Setiap perbuatan yg disampaikan oleh Rasulullah, pasti ada sebabnya… Disebabkan itu Rasulullah S.A.W menyuruh kita sentiasa merujuk kepada Al-Quran dan Hadis untuk mencari jawapannya… Kerana baginda lebih mengetahui tentang apa yang akan berlaku di kemudian hari… Rasulullah S.A.W. bersabda, “Ajarilah anak-anak kalian berkuda, bermain pedang, berenang dan memanah” [Riwayat sahih Imam Bukhari dan Imam Muslim] “Tidak akan berlaku kiamat sehinggalah seluruh umat Islam berperang dengan seluruh Yahudi. Umat Islam akan membunuh mereka sehinggakan apabila mereka bersembunyi di sebalik batu dan pokok, tiba-tiba pokok-pokok dan batu-batu itu bersuara menjerit memanggil umat…

Read More

Nabi Kata Kiamat Sangat Dekat Dengan Kita Bila Perkara Ini Berlaku Di KOTA MAKKAH. ALLAHU, Anda Tengok Sendiri Apa Yang Berlaku.

Percaya akan datangnya hari akhir atau kiamat adalah rukun iman kelima dalam ajaran Islam. Tetapi tak satu pun makhluk tahu kapan peristiwa akhir kehidupan alam dunia itu akan berlangsung. Walau demikian Allah SWT melalui Rasulullah SAW telah mengabarkan tanda-tandanya. Mekah jadi satu diantara kota di muka bumi yang disebut Nabi bakal menunjukan tanda kalau kiamat sudah dekat. Tandanya yang disebutkan nabi ini dulu dianggap mustahil berlangsung. Tetapi apa yang ada di Kota Mekah sekarang ini betul-betul menunjukan keadaan seperti apa yang disampaikan oleh Nabi Muhammad dahulu. Tanda-tanda kiamat itu benar-benar…

Read More

Allahuakhbar, Terdengar Suara Jeritan Manusia dari dalam Lubang Terdalam Dunia yang Digali di Tempat ini.

Di petik dari ceramah Ustaz Abdullah Khairi..Seorang profesor dari Russia,pada asal nya meletak kan satu alat di dasar bumi untuk mengkaji gempa bumi. Namun apa di dengari adalah suara Jutaan Manusia menjerit meminta pertolongan..Di kata kan ini adalah suara dari Seksaan Alam Kubur dan suara tersebut di sah kan asli. Satu team yang melakukan projek untuk teknologi sains baru melakukan kerja penggalian ke dasar perut bumi di Siberia. Namun ketika melakukan kerja penggalian itu mereka benar benar terkejut kerana menemui sesuatu yang tidak sama sekali di sangka. Setelah mereka menggali…

Read More

Bumi Menangis Kerana Manusia, Hingga 3 Malaikat Tak Dapat Laksana Perintah ALLAH!

Kisah manusia tinggal dibumi saat itu ketika nabi Adam yang tergoda akan iblis dan memakan buah kuldi. Hingga Allah memberikan hukuman untuk nenek moyang kita tinggal dibumi. Tentunya berada di bumi, ini kita senang. Ada yang bersyukur namun ada juga manusia keterlaluan hingga membuat kerusakan dimuka bumi ini. Padahal bumi adalah tempat yang paling pas bagi manusia. Dimana sumber daya alam berlimpah. Hingga, manusia bisa memanfaatkannya untuk melangsungkan hidup. Tapi, tahukah Anda, bahwa ternyata kegembiraan kita menempati bumi, tidak dirasakan oleh bumi itu sendiri. Mengapa? Dikatakan bahwa ternyata, sebelum bumi…

Read More

Jika Anda Mengalami Dugaan Luar Biasa Yang Membuatkan Hampir Berputus Asa, Ibu Muda Ini Kongsikan Amalan Yasin 7 Mubin Ini.

Saat kali pertama aku mendengar daripada ayahku tentang #Yassin #7_Mubin ini ketika keluarga kami ditimpa ujian besar dari Allah SWT.Waktu tu adik kami Muhammad Afiq mengalami kemalangan teruk yang hampir meragut nyawa. Yasin 7 Mubin dibaca untuk mendapatkan semula berharga yang telah dicuri atau hilang. Barang dalam hal ini perlulah barang yang berharga seperti anak, kenderaan, barang kemas dan sebagainya. Tidak boleh dibaca bagi barang kurang berharga ataupun barang yang boleh luput seperti buah durian atau yang sejenis dengannya. < Ayat mubin ni ada pada ayat 12,17,24,47,60,69,& 77 Setiap kali…

Read More