Hikmah Mempunyai Kawan Baik. Ini Yang Berlaku Apabila Menjadi Terlalu Rapat. Sekali Mak Dia Daa.

CIRI-CIRI RAKAN YANG BAIK Rakan baik sentiasa memberikan kata-kata positif kepada kawannya Setiap orang mempunyai impian untuk mempunyai seorang rakan yang baik kerana mereka dapat membantu kita apabila kita menghadapi musibah. Antara ciri-ciri seorang rakan yang baik ialah mereka berupaya membantu kita apabila kita berada dalam kesusahan. Rakan yang baik akan sentiasa memberikan sokongan kepada kita dengan memberikan nasihat kepada kita agar menjadi seorang yang tabah. Di samping itu juga mereka akan membantu kita untuk menyelesaikan masalah yang sedang membelenggu diri. Ada juga yang akan meminjamkan sejumlah wang kepada kita…

Read More

MENGHADAPI UJIAN DARIPADA ALLAH DENGAN TENANG & REDHA. INSYAALLAH PASTI ADA YANG DATANG MEMBANTU.

Setiap manusia yang Allah cipta sentiasa akan diberi musibah, ujian atau masalah hidup didunia yang sementara ini. Tipu jika seseorang itu berkata yang dia tidak pernah ditimpa musibah. Setiap orang ada masalahnya tersendiri, Allah uji dengan berbagai-bagai ujian tetapi sebabnya adalah sama. Hadapi setiap ujian yang mendatang dengan tenang.. Allah menguji seseorang itu kerana Allah SWT mempunyai rahsianya tersendiri, sama ada Allah hendak tambah iman kita atau hendak uji sejauh mana keimanan kita. Dan kerana sesuatu ujian itulah yang membuka mata hati kita, yang mendidik kita supaya jangan mudah putus…

Read More

Hanya Anak Derhaka Yang Mampu Balas Jasa Ibu. Berjujuran Air Mata Ibu Membasahi Bumi.

Demi kebahagiaan dan kejayaan anak, ibu bapa sanggup berkorban apa sahaja untuk membesarkan mereka. Oleh itu, kami percaya anak-anak juga pasti mahu melakukan perkara yang sama selagi hayat ibu bapa masih ada. Seperti yang dikongsi wanita ini di Facebook, ibunya menitiskan air mata apabila menerima hadiah sebuah kereta daripada anak-anak. Malah, rumah usang yang didiami mereka juga telah dibaik pulih. HANYA ANAK DERHAKA MAMPU BALAS JASA IBU Dari umah ni la atin membesar. Setiap kali raya, kalau mak masak beriya, kite orang akan perli mak. “Mok semangat-semangat masak, sapee nak…

Read More

Mengapa Hidup Anda Diuji Satu Persatu? Ketahui Kenapa Allah Yang Maha Besar Berbuat Demikian.

Apa – apa pun perkara yang menimpa diri kita, insyaallah akan menjadi kebaikan kalau dihadapi dengan sikap positif. Ketika ini, terasa betapa kehidupan adalah sangat berat. Kenaikan harga barang, bencana tanah runtuh, persengkataan politik, dan memuncaknya jenayah telah menjadi warna dominan didalam media cetak mahupun elektronik. Tips untuk menghadapi ujian hidup dalam Islam Saya ingin berkongsi dengan sahabat – sahabat semua tips untuk menghadapi ujian hidup yang dianjurkan oleh agama Islam. Sebenarnya, paling tidak, ada tujuh tips untuk menghadapi pelbagai ujian hidup, iaitu : Pertama, yakinlah bahawa ujian itu merupakan…

Read More

Subhanallah, Rezeki Tidak Diduga Apabila Membahagiakan Orang Lain Terutama Si Isteri. Allah Bayar Cash.

Hasil pencarian daripada social media ada seorang pengguna FB bernama Ku Ahmad Fasbir berkongsi kisah disebalik membahagiakan orang lain terutamanya isterinya dan rezeki yang tidak diduga datang tatakala menerima ujian hidup. Berikut adalah kisah sebenar. MasyaAllah sungguh hebat tetapan yang Allah tetapkan pada kita. REZEKI MEMBAHAGIAKAN ORANG LAIN Salam Aku nak share ckit pengalaman aku baru-baru ni. Korang nak baca,baca je..kalau malas jangan suruh aku lukis pulak. Kisahnya bermula baru-baru ni aku diberhentikan kerja dari syarikat yg aku baru kerja 2 tahun. Company ni buat restructure and aku salah seorang…

Read More

Subhanallah, Khidmat seorang anak mengendong ayahnya mengerjakan haji.

Allahu Robbi. Lihatlah betapa mulianya akhlak seorng anak yang mengendong ayahnya yang lumpuh untuk mengerjakan haji. Semoga Allah memberikan balasan yang baik kepadamu nak… ‫رَبِّ اغْفِرْ لِيْ وَلِوَالِدَيَّ وَارْحَمْهُمَا كَمَا رَبَّيَانِيْ صَغِيْرًا‬‎ Ya Allah, ampunkanlah dosa kami dan kedua ibu bapa kami. Berbuat baiklah kepada mereka sebagaimana mereka berbuat baik kepada kami semasa kami kecil… Ya Allah kurniakanlah kesihatan yang baik kepada ayahanda, hati yang redha dgn kekurangan yang dialami, jiwa yang tenang dengan isteri tercinta, istiqamah dalam ibadah dan diberi peluang mengerjakan haji bersama keluarga. “Dan kurniakanlah kebaikan kepada…

Read More

Masih ingat kembar Siam Ahmad & Muhammad Yang Dilahirkan Bercantum Dada. Pernah Menjadi Tumpuan Dunia Sehinggakan Raja Arab Saudi Belanjakan 1.7juta Untuk Pisahkan Mereka. Setelah 16 Tahun Ini Keadaan Mereka.

Masih ingat kembar Siam Ahmad & Muhammad Yg Dilahirkan Bercantum Dada? Pernah Menjadi Tumpuan Dunia Sehinggakan Raja Arab Saudi Belanjakan 1.7juta Untuk Pisahkan Mereka. Setelah 16 Tahun Ini Keadaan Mereka Yang Mengejutkan..(10Gambar) Kembar Siam Dari Malaysia ini, Jadi Tumpuan Seluruh Dunia Masihkah anda ingat kisah adik-beradik kembar siam Ahmad dan Muhammad yang dilahirkan bercantum di bahagian dada & punggung pada tahun 1998, & menjalani pembedahan pemisahan di Hospital King Fahd National Guard, Arab Saudi pada tahun 2002 pernah menjadi tumpuan seluruh dunia suatu ketika dulu… Sedar tidak sedar, adik beradik…

Read More

Suami Yang Sakitkan Hati Isteri Memang Allah Jadikan Hidupnya Tak Berkat Dan Tak Berjaya. Ini Kisah Benar Seorang Lelaki Bergelar Suami.

Sakitkan hati isteri boleh berlaku atas banyak sebab, tetapi ramai suami yang berpura-pura buat tak nampak dan tak kisah sebab tak nak panjangkan cerita. Tetapi yang mana masih mencari sebab kena rezeki kurang lebat, tolonglah baca perkongsian Ebit Lew ini… Malam tadi jumpa dengan kontraktor yang jujur dan rajin. Terkesan dan kagum bila jumpa dalam masa 3 tahun ni. Rezekinya melimpah ruah berkat kerja keras dan kejujuran. Jujur dalam kerja dan jujur dalam keluarga..Jaga isteri, ibubapa dan jujur…itulah kuncinya dalam pekerjaan. Ya Allah….kaulah segalanya.. Subhanallah, lawa rumah. Cantiknya..yerlah kontraktor..buat sendiri…

Read More

Kasih Ibu Bawa Ke Syurga. Ya Allah, Dikau Ampuni Lah Dosa-Dosa Ibuku.

Kewujudan kita hari ini sesungguhnya satu nikmat yang amat besar dari Allah swt. Melalui dua orang insan mulia, satu ketika dahulu kitalah yang menjadi ‘sang juara’ mengatasi ribuan yang lain dalam sebuah perjuangan demi sebuah kehidupan. Tanpa mereka, siapalah kita..? Tanpa mereka,akan lahirkah kita melihat dunia hari ini..? AYAH dan IBU… BAPA dan EMAK…ABI dan UMMI.. Ya,merekalah dua orang insan yang mulia itu. Bertuahnya kita kerana dikurniakan mereka yang mana sejak lahir hinggalah ke saat ini, merekalah insan yang benar-benar menyayangi kita tanpa memperoleh sebarang balasan pun. Tanpa mengharapkan sebarang…

Read More

Walaupun Dirimu Najis Bagiku, Tak Ku Percaya Dikau Yang Menjadi Penyelamatku. Anjing Menyelamatkan Wanita Islam.

BISMILLAH Adakah Ia Hanya Kebetulan? Mendaki di Tengah Jalan, A Dog “Melindungi” Wanita Grey ini. Baca Dan Lihat Video Ini. Seperti yang dipetik daripada video tarbiyah.net sedang menjadi perbualan di media sosial dilaporkan diambil dari rakaman CCTV. Terdapat seorang wanita bertudung berjalan dengan beg di tangan kiri dan bahan makanan di tangan kanannya. Seorang lelaki mengikuti dia dari belakang. Rupa-rupanya dia akan merompaknya di tengah-tengah jalan. Dan betul. Dia mengambil beg wanita itu. Walau bagaimanapun, keajaiban berlaku. Anjing tiba-tiba menyerang lelaki itu dan menggigitnya. Beg yang telah diambilnya. Tidak cukup itu, anjing itu terus menyerang dan memburu perompak…

Read More

Demi Allah, Orang Tua Kita Adalah Kunci Kepada Pintu Rezeki Dan Kebahagian Kita.

Salam. Aku mimi. 27 tahun. Aku cuma nak kongsi kisah diantara mak ayah aku dan opah aku. Mak ada 10 orang adik beradik. Anak ke 5. Mak aku memang dh biasa susah. Mak aku ni boleh tahan gak dia skor masa spm. Tapi di sebabkan kesusahan hidup, habis belajar mak terus kerja sebagai kerani. Memang kerja kerajaan tapi bawah mak aku ramai lagi adik2 tengah belajar. Start dari hari pertama mak aku kerja,memang setiap bulan mak tak pernah miss bagi opah dan atuk aku duit belanja. Aku tak lahir lagi…

Read More

Petua Membersihkan Hati Oleh Datuk Dr Haji Fadilah Kamsah

Petua Membersihkan Hati Oleh Datuk Haji Fadilah Kamsah. Petua Membersihkan Hati Segala aspek kehidupan ini bermula daripada hati. Oleh itu di bawah ini ada beberapa cara bagaimana hendak mencuci hati. (Diolah oleh Datuk Haji Fadilah Kamsah) 1) Dirikan solat dan banyakkan berdo’a – Ini adalah salah satu kaedah yang sungguh berkesan. Semasa berdo’a turut katakan “Ya,Allah jadikan hatiku bersih” 2) Selawat keatas Nabi Muhammad s.a.w paling minima 100 X sebelum tidur – Ini merupakan satu pelaburan yang mudah dan murah. Di samping dosa-dosa diampunkan, otak tenang, murah rezeki, orang sayangkan…

Read More

Info Bermanfaat : 10 Nasihat Bagi Kita Yang Dah Berumur 50 Tahun Ke Atas…

Nasihat dari Prof Dr Harlina Shiraj 10 nasihat untuk yang dah umur 50 tahun ke atas. Yang dah 50 tahun tu mula-mulalah berlatih. Yang dah hampir 50 tahun boleh bersedia. Yang lambat lagi nak ke umur 50 tahun boleh kongsi dan bantu mak ayah jika masih ada. 1. Fokus pada nak menggembirakan orang lain. Sekarang bukan masa untuk cari harta saja 2. Rancang macamana nak belanjakan duit simpanan. Anda patut gembirakan hidup anda dan ganti apa yang tak dapat buat sebelum ini, kalau mampu pergilah melancong. Jangan tinggalkan apa-apa kepada…

Read More

Ketahui 16 Rahsia Besar Yang Tersembunyi Dalam Sujud Ketika Solat

Mungkin ramai di kalangan umat Islam tidak sedar mengenai pelbagai hikmah yang tersembunyi ketika sujud. Pada hal, kita perlu sedar bahawa tiada suatu pun ciptaan dan suruhan Allah s.w.t. yang sia-sia, malahan setiap ciptaan itu mempunyai kelebihan yang selalunya tidak terjangkau akal manusia. Manusia melakukan sujud dalam dua bentuk, iaitu sujud fizikal seperti ketika bersolat dan sujud spiritual berbentuk ketaatan kepada perintah Allah s.w.t. dan menjauhi larangannya. Ulama mengatakan sujud ketika solat adalah waktu manusia paling hampir dengan Allah s.w.t. dan mereka menggalakkan kita bersujud lebih lama. Antara hikmah lain…

Read More

Ketahui Cara Solat Duduk Atas Kerusi Dengan Betul, Ramai Buat Silap

Solat merupakan suatu ibadah yang paling besar dalam kehidupan setiap insan yang beragama Islam. Perintah untuk bersolat dalam setiap keadaan baik ketika bermusafir atau bermukim, dalam keadaan sakit atau sihat, sama ada solat dilakukan secara berdiri, duduk, atau dalam keadaan berbaring, semua ini jelas menunjukkan akan peri pentingnya kedudukan solat di dalam agama kita. Kebelakangan ini, kami sering diajukan soalan berkenaan permasalahan solat secara duduk di atas kerusi. Justeru, dalam ruangan Tahqiq al-Masail edisi kali ini kami akan mengupas berkenaan satu isu penting yang sering menjadi pertanyaan di minda masyarakat…

Read More