5 CARA BOLEH MENJADIKAN RUMAH ANDA UMPAMA MASJID.

“Ya Allah, cantiknya rumah kau ni macam hotel!” “Alah, mana ada biasa jer ni.” Ayat merendah diri walaupun hati dah kembang setaman. Pujian tetamu yang bertandang memang matlamat utama. Berpuluh buku dekorasi rumah, beratus ‘page Facebook’ dirujuk. Semata-mata untuk menghias rumah. Tiada yang salah. Malah Allah Al Badi yang mencipta segala keindahan, amat menyukai sesuatu yang indah. Persoalannya indah di mata manusia atau indah di mata Sang Pencipta? Baiti Jannati atau Rumahku Syurgaku adalah konsep rumah Muslim yang wajar diutamakan. Bagaimana rupa syurga? Syurga dunia atau syurga akhirat? Persoalan yang…

Read More

Ustazah Norhafizah Musa Kongsikan Bagaimana Dia Setuju Untuk Berkahwin Dengan Suaminya Dr Azhar Yaakob.

Bercakap tentang soal memilih jodoh, teringat kisah benar Ustazah Norhafizah Musa bagaimana dia setuju untuk berkahwin dengan suaminya, Dr Azhar Yaakob. Ustazah ada ceritakan di dalam satu ceramah di UIAM, Gombak di bawah tajuk “Gown & Tuxedo: The Beauty of Me. Kata Ustazah : “Dalam bab memilih jodoh ni, ustazah ada memiliki kepercayaan dan keyakinan sendiri yang ustazah pegang sangat. Bahawa jodoh ini, yang terbaik, mohonlah dengan Allah Azzawajalla. Ustazah percaya sangat dengan Allah, minta dengan Allah. Minta dari sekarang, “Rabbi Habli Minassolehin.” Ya Allah, kurniakan aku keturunan yang soleh-soleh.…

Read More

Allahuakbar, Anda Mungkin Solat Dengan Syaitan, Waspada Terhadap Ciri-Ciri Berikut Yang Mungkin ada Pada Anda.

Apalagi pekerjaan setan selain menggoda manusia di bumi ini. Apapun aktifitas yang kita lakukan maka sebaiknya kita mengawali semua itu dengan doa. Paling tidak dengan mengucap basmallah, maka kita sudah membentengi diri kita dari godaan setan yang tekutuk. Karena setan tidak akan berhenti menggoda manusia sampai hari kiamat tiba, maka kita harus benar-benar membentengi hati kita dengan iman agar tak tergoda oleh bujuk rayu setan. Kali ini wajibbaca merangkum dari berbagai sumber, tanda-tanda bahwa kita sedang diganggu setan saat melakukan shalat. Apa sajakah jenis godaan dan gangguan-gangguan setan tersebut? Berikut…

Read More

Perkara Yang Terlepas Pandang. Malaikat Tidak akan Masuk Rumah Kerana 4 Benda Ini.

Segala puji bagi Allah, Tuhan sekelian alam. Selawat serta salam buat junjungan mulia Nabi Muhammad SAW keluarga serta para sahabat dan pengikut yang istiqamah menuruti baginda hingga ke hari kiamat. Sahabat yang dirahmati Allah, Kebanyakkan di rumah-rumah orang Islam masih terdapat di dinding-dinding rumah mereka tergantung gambar-gambar manusia samaada tuan rumah sendiri atau ahli keluarganya. Atau pun gambar-gambar binatang menghiasi dinding rumah mereka sebagai perhiasan. Tidak kurang juga kita dapati ada sebahagian mereka yang menjadikan patung-patung binatang sebagai koleksi perhiasan yang diletakkan dialmari perhiasan sebagai hobi tuan rumah. Adakah amalan…

Read More

Adakah Suami Layak Di Layan Isteri Sekiranya Hanya Memberi Nafkah Begini Sahaja Kepada Isterinya.

Nafkah untuk isteri? Apa yang dimaksudkan dengan nafkah? Kenapa ianya hanya untuk isteri? Untuk suami tidak ada ke? Menurut Islam, seorang isteri berhak mendapat keperluan hidup dan nafkah yang mencukupi daripada si suami. Namun Awas! Berdosa besar suami beri nafkah begini pada isteri!!! Nafkah untuk isteri? Apa yang dimaksudkan dengan nafkah? Kenapa ianya hanya untuk isteri? Untuk suami tidak ada ke? Menurut Islam, seorang isteri berhak mendapat keperluan hidup dan nafkah yang mencukupi daripada si suami. Pemberian nafkah kepada isteri adalah tanggungjawab suami seperti yang telah ditetapkan oleh Islam. Suami…

Read More

Jika Sengaja Atau Tidak Sengaja Meninggalkan Solat Sejak Aqil Baligh, Ini Yang Wajib Anda Lakukan Sebelum Terlambat

Soalan : Adakah kita perlu mengqada’ solat (wajib atau sunat) yang tertinggal dengan sengaja, malas dan cuai? Bagaimana dengan solat yang ditinggalkan semenjak aqil baligh? Apakah kita hanya dituntut supaya bertaubat dan tidak perlu mengqada’nya? Jawapan: Firman Allah SWT: إِنَّ ٱلصَّلَو‌ٰةَ كَانَتْ عَلَى ٱلْمُؤْمِنِينَ كِتَـٰبًا مَّوْقُوتًا Maksudnya: Sesungguhnya sembahyang itu adalah satu ketetapan yang diwajibkan atas orang-orang yang beriman, yang tertentu waktunya. (Surah al-Nisa: 103) Ayat ini menunjukkan bahawa solat fardhu menjadi kewajipan orang Islam dan mempunyai waktunya yang telah ditetapkan. Sebelum saya menjawab permasalahan ini, suka dinyatakan berkenaan dengan…

Read More

Sekarang Baru Tahu Kenapa Orang Dulu-Dulu Suka Bela Ikan Puyu Di Rumah. Mari Dengar Ustaz Sharhan

Pernah dengar tak orang tua-tua ada pesan memang elok untuk kita bela ikan puyu kat rumah, katanya ikan ini dapat menghalau hantu atau makhluk halus. Selain itu ianya dapat menghalang perbuatan pukau dan sihir yang hendak ditujukan pada penghuni rumah tu. Cuma persoalan yang nak ramai tahu, apa signifikan antara hantu dan makhluk halus dengan ikan puyu? Kenapa mereka takut sangat kat ikan ini? Kepercayaan misteri yang dikaitkan dengan ikan Puyu, “Ikan puyu dan perkara mistik tidak dapat dipisahkan”. Ia umpama cerita turun-temurun dalam masyarakat tempatan tidak mengira bangsa. Mereka…

Read More

Ketahuilah Bahawa Wanita Tidak Bertudung atau Berpakaian Ketat Punca Penyakit Kanser

Rasulullah bersabda, “Para wanita yang berpakaian tetapi (pada hakikatnya) telanjang, lenggak-lengkok, kepala mereka seperti punuk unta, mereka tidak akan masuk syurga dan tidak mencium semerbak harumnya (HR. Abu Daud) Rasulullah bersabda,” Tidak diterima solat wanita dewasa kecuali yang memakai khimar (tudung) (HR. Ahmad, Abu Daud, Tirmidzi, bn Majah) Kajian ilmiah kontemporari telah mendapati perempuan yang tidak bertudung atau berpakaian tetapi ketat, atau telus, akan mengalami pelbagai penyakit kanser di bahagian anggota tubuhnya yang terbuka dan yang mengenakan pakaian ketat-ketat. Majalah perubatan Britain mengeluarkan hasil kajian ilmiah ini dengan mengutip beberapa…

Read More

Wahai Sahabat Semua Ketahuilah Bahawa Nasihat Kubur Mati Itu Pasti

Bila sudah sampai masa kita, nyawa pasti tercabut. Kuburlah destinasi kita yang seterusnya, sementara menanti saat dipanggil ke Hari Akhirat. Semuanya akan kekal di sana tanpa dapat pulang semula. Oleh itu, beringat-ingatlah sebelum tiba masanya kita tidak akan dibenarkan pulang lagi. Itulah saat kematian. Ya, itulah kematian. Kita sering berhadapan dengan saat kematian ahli keluarga, kenalan atau sahbat handai. Sedarkah kita… hari ini kita solatkan jenazah orang, tapi suatu hari nanti, akan tiba masanya, orang lain pula yang akan solatkan jenazah kita. Nasihat Kubur : 1). Aku adalah tempat yg…

Read More

Ketahui Hal Yang Sebenar Kenapa Perlu Ada Objek Di Hadapan Orang Solat?

Tuan/puan mungkin pernah atau biasa melihat seseorang yang bersolat berseorangan dan di hadapannya terdapat sebuah objek bukan? Kadang-kadang objeknya adalah beg, tongkat, kayu rehal, kerusi, bangku, kipas angin atau bakul. Ia sengaja diletakkan di hadapan mereka sebelum bersolat. Perbuatan begini mereka lakukan jika bersolat di ruang yang terbuka. Jika di sana ada dinding atau tiang, yakni objek yang kukuh dan lebih kekal, nescaya mereka memilih untuk melakukan solat mengadap dinding atau tiang itu. Itu yang lebih utama berbanding objek-objek di atas. Yang pastinya, mereka tidak membiarkan di hadapan mereka kosong…

Read More

Info Bermanfaat : 10 Nasihat Bagi Kita Yang Dah Berumur 50 Tahun Ke Atas…

Nasihat dari Prof Dr Harlina Shiraj 10 nasihat untuk yang dah umur 50 tahun ke atas. Yang dah 50 tahun tu mula-mulalah berlatih. Yang dah hampir 50 tahun boleh bersedia. Yang lambat lagi nak ke umur 50 tahun boleh kongsi dan bantu mak ayah jika masih ada. 1. Fokus pada nak menggembirakan orang lain. Sekarang bukan masa untuk cari harta saja 2. Rancang macamana nak belanjakan duit simpanan. Anda patut gembirakan hidup anda dan ganti apa yang tak dapat buat sebelum ini, kalau mampu pergilah melancong. Jangan tinggalkan apa-apa kepada…

Read More

GANGGUAN JIN: MENGAPA ANDA TIDAK SEMBUH WALAU DI RUQYAH BERKALI-KALI?

Orang kata kalau nak buang gangguan jin cuba perubatan ruqyah, tapi kawan aku dah sepuluh kaliruqyah masih tetap sama takda beza. Rupanya ini sebab dia tak sembuh-sembuh…. 😱😱 Sepanjang lima tahun saya terlibat dalam bidang rawatan ruqyah untuk gangguan jin, ramai juga pesakit saya yang datang berulang kali untuk mendapatkan rawatan susulan dari saya. Ada sesetengah dari mereka, yang saya perasan walaupun sudah berulang kali diruqyah, tetapi gejala-gejala yang menunjukkan gangguan jin masih tidak berkurang. Apa yang tidak kena? Mungkin perkara yang sama juga berlaku kepada anda. Dalam artikel kali ini,…

Read More

Ketahui Hukum Minum Air Yang Dimasuki Semut

Assalamualaikum warahmatullahi wabarakatuh. Sedikit pengetahuan untuk dikongsikan bersama. Bangkai semut yang masuk dalam minuman, apa hukumnya meminum air tersebut ? Semut adalah binatang yang tidak mengalir darahnya. Bangkai semut adalah najis yang dimaafkan. Namun, masuk semut pada minuman itu, hukumnya ada 2 keadaan : 1) Semut masuk dalam keadaan sudah mati Semut itu sudah menjadi bangkai tetapi jika masuk atas ikhtiar manusia, seperti memasukkan gula yang ada bangkai semut, maka air itu najis, tidak boleh diminum. Kalau masuk bukan ikhtiar manusia, contoh seperti ditiup angin selagi tidak mengubah sifat air,…

Read More

Ketahui Gaya Syaitan Menggoda dan Menelanjangi Muslimah

Syaitan dalam menggoda manusia mempunyai berbagai macam strategi, dan yang sering diguna adalah dengan memanfaatkan hawa nafsu, yang memang memiliki kecenderungan mengajak kepada keburukan (ammaratun bis su’). Syaitan tahu persis kecenderungan nafsu kita, dia terus berusaha agar manusia keluar dari garis yang telah ditentukan Allah, termasuk melepaskan hijab atau pakaian muslimah. Berikut ini tahapan-tahapnya. 1) Menghilangkan Definisi Hijab Dalam tahap ini syaitan membisikkan kepada para wanita, bahawa pakaian apapun termasuk hijab (penutup) itu tidak ada kaitannya dengan agama, ia hanya sekadar pakaian atau mode hiasan bagi para wanita. Jadi tidak…

Read More

Allah Menutup Aib Orang Yang Menutup Keaiban Saudaranya

Islam mengajar umatnya supaya tidak mendedahkan keburukan seseorang kepada orang lain. Sesiapa yang menutup keburukan saudara seagamanya nescaya Allah menutup keburukannya di hari kiamat kerana ganjaran yang disediakan sesuai dengan amalan yang dilakukan. 1. “Wahai sekalian manusia yang beriman dengan lidahnya, (namun) belum masuk iman ke dalam hatinya. Janganlah engkau sekalian mengumpat orang-orang Islam dan jangan membuka aib mereka, (kerana) sesungguhnya orang yang membuka aib saudaranya yang muslim, maka Allah akan membuka aibnya. Dan siapa yang aibnya dibuka Allah, maka Dia akan membukanya sekalipun di dalam rumahnya.” (HR. Muslim, Abu…

Read More