“Mak, calon isteri saya tak pandai masak.” Tapi Ini Jawapan Yang Mak Aku Berikan

Mak, calon isteri saya tak pandai masak.” Di Subuh yang dingin, aku dapati ibu ku sedang sibuk memasak di dapur. “Mak masak apa tu? Boleh saya tolong?” “Ni mak masak ikan bawal goreng dengan sambal tomato kesukaan ayah kamu..”, sahutnya. “Alhamdulillah..mesti best. Ermm.. mak, mak tahu tak.. calon isteri saya rasanya macam..macam..emm.. tak pandai masak lah mak..” “Dah tu apa masalahnya?” Sahut ibu. “Takde apa-apa lah mak.. saje je cerita, biar mak tak kecewa nanti, hehehe”. “Ape kamu pikir memasak, mencuci, menyapu, mengurus rumah dan lain lain tu adalah kewajipan…

Read More

Sesungguhnya Rezeki Daku Mencurah-Curah Setelah Setiap Hari Daku Menggenggam Dan Membelai Tangan Isteri.

Bagi mereka yang sudah berumahtangga, terutama si suami., jangan anda sesekali merasakan pegang tangan isteri ketika di luar rumah merupakan satu perkara yang tidak perlu dilakukan bagi mereka yang sudah lama berkahwin. Tahukah anda si isteri akan merasa sangat bahagia sekiranya suami memegang tangan si isteri dan itu merupakan tanda cinta suami masih lagi mekar dan sama seperti awal di percintaan. Kalau korang nak lebih faham kenapa suami perlu berbuat demikian, baca kisah seorang ustaz yang bernama Nasru dimana dia sangat mengasihani isterinya. Apa rahsia sekiranya berbuat baik pada isteri…

Read More

Dulu mampu naik motor je. Percaya rezeki Bertambah selepas kahwin, akhirnya kini dapat beli kereta Toyota.

Begitulah perkongsian oleh penyanyi, Taleeb Mizad apabila menjalani kehidupan rumah tangga dengan kecekalan dan kegigihan setelah bernikah dengan isterinya, Juliana Nazarudin sejak lima tahun lalu. Menerusi laman Instagram miliknya, penyanyi berusia 29 tahun itu berkongsi sebuah posting tweet berunsurkan nasihat dan pengajaran bagi pasangan suami isteri di luar sana. “Orang sekarang lupa tujuan asal berkahwin. Kahwin kerana trend, then bertiktok kejar populariti. Kalau tahu tujuan kahwin tu apa, nescaya kita sedar tanggungjawab masing-masing. Allah ada janji dalam Al Quran tidak akan miskin bagi mereka yang berkahwin. “Yakin dengan janji Allah.…

Read More

Isteri Wajib Tahu, Lakukan Ini Jika Suami ‘Minta’ Setiap Hari, No 5 Yang Penting Tetapi Selalu Diabaikan.

Setiap pasangan yang berkahwin akan mengimpikan rumah tangga yang bahagia dan harmoni. Ikatan suci yang terbina seharusnya dipelihara dengan sebaik yang mungkin supaya dilimpahi rahmat Allah serta kasih sayang akan terjalin antara suami isteri tersebut. Apabila terbitnya ikatan perkahwinan ini, maka akan terbitlah juga satu bentuk hubungan yang perlu dijaga oleh setiap pasangan lebih-lebih lagi isteri. Jika isteri tidak menjaga hubungannya dengan suami, dia akan keluar daripada mentaati suaminya atau nusyuz. 1. Keluar dari rumah tanpa keizinan suami Apabila isteri ingin keluar dari rumah sama ada hendak keluar bekerja atau…

Read More

Kekeliruan apabila anak berumuh lebih dari 3 tahun tapi masih menyusu badan. Ramai Yang Kata Haram.

Soalan : Saya ingin bertanya apakah hukum, menyusukan anak sehingga berusia 6 tahun sedangkan susu itu masih ada dalam badan wanita tersebut seperti seawal dulu dia menyusukan anaknya. Setengah pendapat mengatakan ia adalah darah dan bukan susu lagi. Mohon penjelasan dari ustaz. Jawapan :  Firman Allah SWT : وَالْوَالِدَاتُ يُرْضِعْنَ أَوْلاَدَهُنَّ حَوْلَيْنِ كَامِلَيْنِ لِمَنْ أَرَادَ أَن يُتِمَّ الرَّضَاعَةَ وَعَلَى الْمَوْلُودِ لَهُ رِزْقُهُنَّ وَكِسْوَتُهُنَّ بِالْمَعْرُوفِ لاَ تُكَلَّفُ نَفْسٌ إِلاَّ وُسْعَهَا لاَ تُضَآرَّ وَالِدَةُ بِوَلَدِهَا وَلاَ مَوْلُودُُلَّهُ بِوَلَدِهِ وَعَلَى الْوَارِثِ مِثْلُ ذَلِكَ فَإِنْ أَرَادَا فِصَالاً عَن تَرَاضٍ مِّنْهُمَا وَتَشَاوُرٍ فَلاَ جُنَاحَ عَلَيْهِمَا وَإِنْ أَرَدْتُمْ أَن تَسْتَرْضِعُوا أَوْلاَدَكُمْ فَلاَ جُنَاحَ…

Read More

Suami Isteri Ini Sering Bergaduh. Disangkakan Rumah Tangganya Kena Sihir, Namun Ini yang Sebenarnya Berlaku.. Betul-betul Tak Disangka.

Lebih kurang dua tahun lalu, sang faqir menerima panggilan telefon dari seorang lelaki yang juga seorang pengusaha bas ekspress. Sang faqir gelarkan lelaki itu sebagai Encik S. Encik S: Assalamualaikum ustaz. Sang faqir: Waalaikummussalam WarahmatULLAHi Wabarakaatuh. Encik S: Ustaz, saya S. Dapat nombor telefon ustaz dari kawan saya. Saya ada masalah. Difahamkan ustaz boleh mengubat orang. Minta ustaz bantu saya. Sang faqir: Saya tak pandai mengubat orang. Ikhtiar, insyaAllah. Ada masalah apa ye? Encik S: Begini, rumah tangga saya ada masalah. Dalam rumah panas saja (aduan standard), asyik bergaduh saja…

Read More

Walaupun dia umpama Dayang Senandung tapi ayah tetap pilihkan sebagai Jodoh. Ternyata pada malam pertama dialah wanita tercantik didunia.

Teringat kisah yg diceritakan oleh seorang Sheikh dulu Ada seorang lelaki kerja di UAE meminta ayahnya carikan isteri & siapkan majlis kahwinnya. Lalu, ayahnya yg soleh memilih seorang wanita solehah yg berkualiti tapi tak cantik. Setelah lelaki itu tiba di Mesir, lalu dia disambut & setelah majlis semua itu ini…kemudian dia & isterinya dibawa kedalam ruangan, ketika isterinya membuka tabir wajahnya. Lelaki itu terkejut..dia terkejuttt….“Inikah isteri aku yg dipilih oleh ayah? Dia tak cantik..dia tak cantikk..” Setelah bertahun lamanya menunggu nak kahwin dg semangat yg membara, tapi kini dirinya kecewa…

Read More

Buat Itu Tak Boleh, Makan Ini Tak Boleh, Aduh. Cuba Amalkan 7 Amalan Menurut Islam Untuk Ibu Mengandung.

Bagi sesetengah wanita, kehamilan memang saat yang amat ditunggu-tunggu sejak sekian lama. Walaupun diselubungi rasa penuh teruja, gembira, dan bersyukur, ada kalanya mereka tetap akan berasa resah, bimbang, dan stres. Banyak perubahan yang berlaku dari segi fizikal dan emosi serta turun naiknya hormon dalam tubuh sepanjang kehamilan. Jika tidak ditangani, ia boleh terbawa-bawa hingga selepas kelahiran, di mana ia membabitkan masalah mental yang serius seperti meroyan. 7 AMALAN IBU MENGANDUNG MENURUT ISLAM. ELAK STRES! Berikut adalah beberapa amalan ibu mengandung untuk membantu kita lebih tenang, ceria, dipermudahkan segala urusan sehingga selepas bersalin dan seterusnya. 1.…

Read More

5 Kewajipan Utama Anak Perempuan Terhadap Orang Tua Setelah Menikah. Tolong Jangan Abaikan.

Sebagai anak perempuan yang telah menikah, kewajiban yang harus dipenuhi tentu saja bukan lagi hanya kepada orang tua melainkan kepada suaminya. Islam sendiri memberikan perintah kepada muslimah agar selalu mentaati suaminya dan mengikuti suaminya selagi suaminya masih dalam aturan atau syariat islam. Hal ini semata-mata untuk mencapai Tujuan Penciptaan Manusia, Proses Penciptaan Manusia ,Hakikat Penciptaan Manusia , Konsep Manusia dalam Islam, dan Hakikat Manusia Menurut Islam. Semua pencapaian tersebut berdasarkan dengan fungsi agama. Hal ini sebagiamana disampaikan oleh hadist nabi “Keridhoaan Allah itu terletak pada keridhoan orang tua, dan murka…

Read More

Alamak Terambil Sudah. Berdosakah Isteri Mengambil Wang Suami Tanpa Pengetahuannya Untuk Tujuan Tertentu.

Dalam Islam, apapun alasannya mengambil harta seseorang tanpa izin adalah tidak diperbolehkan alias haram. Apapun alasannya walau untuk tujuan baik, semisal Robin Hood mencuri untuk membantu orang miskin. Hal ini karena hukum Islam memang harus memberikan kejelasan, kenyamanan dan ketentraman juga rasa keadilan pada umat manusia. Apa pun alasan yang digunakan, sekalipun maksud dan tujuannya untuk kebaikan, menolong fakir miskin, misalnya hal tersebut tidak dibenarkan, Harta itu termasuk salah satu hak yang diharamkan untuk diambil dan dipergunakan begitu saja, kecuali atas izin pemiliknya. Jika pun terpaksa harus dilakukan, tentu dalam…

Read More

Tersentuh Hati apabila melihat anak Saharul Ridzuan berhenti dari makan apabila dengar Azan. Khusyuknya.

Didikan awal adalah sangat bermakna dalam menyemai nilai nilai murni dalam diri setiap insan. Begitulah lumrah, bak kata pepatah menyemai buluh biarlah daripada rebungnya. Whats on your mind bruh? Betul betul tersentuh apabila melihat kanak kanak yang berusia setahun 2 bulan begitu kyushuk mendengar Azan. Jika dikira apa sangat kanak kanak sekecil itu tahu, melainkan diasuh, diajar dan melihat apa yang berlaku depan mata mereka. Dari situlah mereka akan belajar dan ikut. Ali dan ayah.. Disitulah tugas ibu dan bapa dirumah dalam membina jati diri yang mulia, selaras akan membina…

Read More

Luar Biasa Nikmatnya Dari Allah. Zuriat Yang Ditunggu Selama Ini Ada Didepan. Telatah Siti Aafiyah Bersama Ibunya.

Datuk Seri Siti Nurhaliza, selebriti yang tidak asing lagi dalam dunia hiburan tanah air malah penyanyi tersohor ini dilihat semakin bahagia bersama cahaya mata perempuannya yang lahir pada Mac lalu. Diberi nama Siti Aafiyah atau turut dikenali si comel pipi merah sangat mendapat perhatian ramai. Mana taknya, jika Datuk Siti sememangnya selebriti yang disukai  dan dikenali ramai dan kini anaknya turut menjadi terkenal dan sentiasa menjadi perhatian. Terbaru, Datuk Siti telah memuat naik video Siti Aafiyah dilaman sosial Instagram miliknya yang dilihat Siti Aafiyah sudah semakin membesar dengan sangat comel…

Read More

Orang Ramai Menuduh Lelaki Ini Dayus Disebabkan Isteri Terdedah Sana Sini, Ini Tindakan Marah Beliau. Tapi Apakah Makna Dayus.

SOALAN: Ramai  lelaki kurang faham erti dayus dengan jelas. Apakah makna perkataan dan perbuatan yang menjuruskan perlakuan tersebut? Jawapan: Rasulullah SAW bersabda yang bermaksud: “Tiga golongan yang ALLAH tidak akan lihat (bermakna tiada bantuan daripada dikenakan azab) mereka pada hari kiamat: Si penderhaka kepada ibu bapa, si perempuan yang menyerupai lelaki dan si lelaki dayus.” (Riwayat Ahmad dan Al-Nasaie) Dayus disebutkan dalam beberapa riwayat athar dan hadis yang lain iaitu daripada Ammar bin Yasir berkata, dia mendengar daripada Rasulullah SAW berkata: “Tiga golongan yang tidak akan memasuki syurga sampai bila-bila…

Read More

Wahai Suami, Bahagiakanlah Isteri dan Anak-Anakmu, Rezeki Pasti Datang Dalam Pelbagai Bentuk Yang Tidak Terduga.

Jangan terpengaruh dengan kata-kata kebanyakan orang yang mengatakan isteri tanggungjawabnya menguruskan rumah, jaga anak-anak dan suami hanya berikan nafkah saja. Alasan seperti itu sudah lapuk dan tak boleh digunapakai. Tiada gunanya berkahwin jika suami menganggap isteri sebagai ‘orang gaji’ di rumah sendiri. Tidak banyak yang isteri minta, cukuplah suami yang tidak mengabaikan tanggungjawab dan selalu membahagiakan rumahtangganya. Sejuk hati isteri jika suami bersama-sama menggalas tanggungjawab di rumah dan menjaga atau mendidik anak-anak. Semoga confession dari wanita ini memberi manfaat kepada semua. SALAM admin, muka saya lagi. Maaf ye, saja kongsi…

Read More

Amanat Berguna Buat Para Isteri Di Luar Sana. Kisah Isteri Terlebih Sudah, Jangan Sampai Menyesal Seumur Hidup

Zaman kini memang dah biasa wanita bekerja. Malah ada yang wanita mempunyai gaji lebih besar dari suaminya. Sekiranya ego berjaya dikawal dan mengetepikan status kerja dalam keluarga, selalunya boleh hidup bahagia seperti biasa, namun jika ego menguasai diri, boleh musnah rumah tangga. Ini merupakan kisah benar seorang isteri yang amat menyesali perbuatannya terhadap suami sehingga mengahalau suami dari rumah. Apa yang berlaku selepas kejadian itu tidak dapat ditarik balik. Jom kita baca kisah ini, dan jadikanlah teladan serta pengajaran buat kita: KISAH ISTERI EGO Assalamualaikum readers…. Aku mintak sangat admin…

Read More