Boboi Sayang Ibukan, Mari Cium Ibu. Inilah Sebab-Sebab Mengapa Anak Lelaki Tidak Boleh Dimanjakan

Jangan sesekali mak-mak mengharamkan anak lelaki masuk dapur atau tak benarkan buat kerja-kerja orang perempuan di dapur. Sikap terlalu memanjakan anak lelaki inilah nanti akhirnya ‘merosakkan’ mereka dan hilangkan kualiti kepimpinan yang ada dalam diri anak lelaki. Sebab itu kena biasakan anak lelaki basuh beras, lipat baju, siang ikan, potong sayur (sekadar menyebut beberapa contoh) dan tugas-tugas lain yang orang perempuan lakukan. Agar mereka lebih menghargai dan memahami kerja-kerja orang perempuan, iaitu ‘IBUNYA’. Benar bukan mudah mendidik anak lelaki menjadi LELAKI yang kaya dengan sifat kewalian. Namun itulah amanah yang…

Read More

Jangan biarkan isteri anda merajuk tanpa dipujuk. Peluk erat dia lama-lama. Buat kejutan dalam rumahtangga setiap hari. Isteri yang dibiarkan tanpa dipujuk biasanya mereka akan menjauhkan hati dan diri.

Jangan biarkan isteri merajuk tanpa dipujuk, Tadi balik dari penang ke kl jalan jem. Ada seorang wanita jumpa di RNR Tapah 3.30 pagi bertanya dalam nada sedih. Saya selalu mengamuk di rumah. Marah tak tentu pasal pada anak-anak. Saya tengok muka suami rasa nak marah jer…dia menangis…24jam asyik marah jer..menjerit. marah dan pukul anak-anak.. Lepas tu saya rasa bersalah. Bila saya dengar begini saya faham dia salah tapi dia jadi begitu kerana tekanan dan dia perlukan sokongan suaminya..saya sedih bila lihat wanita macam tu. Ya Allah…kasihan anak-anak.. Mana suami puan.…

Read More

Mencari Yang Serasi Atau Mencari Yang Sempurna. 10 Petunjuk Cara Islam Bahawa Si Dia Itu Adalah Jodoh Kita.

Jodoh, rezeki dan kematian adalah perkara misteri. Kadang kita cari yang jauh, boleh jadi jodoh kita adalah jiran kita sendiri. Sebabnya kita sememangnya tidak tahu siapa bakal jodoh kita. Tetapi, petanda di bawah ini berkemungkinan boleh membantu anda dalam menentukan sikap ketika jodoh semakin dekat dengan seorang wanita atau lelaki. Berikut adalah 10 tanda yang menunjukkan dia adalah jodoh anda: 1. Bersahaja Si dia bersikap bersahaja dan tidak bersandiwara. Cuba perhatikan cara si dia berpakaian, cara percakapan, cara ketawa dan cara makan dan minum. Adakah spontan dan tidak dikawal ataupun…

Read More

Akibat Terlalu Manjakan Suami, Ini Yang Terpaksa Aku Hadap. Tolonglah Para Suami, Dengar Rintihan Sang Isteri.

Saya kagum sungguh melihat wanita yang masih mampu me’raja’kan semua kaum lelaki di dalam rumah. Makan dihidangkan, air basuh tangan dihulurkan, nasi dicedokkan, air minum dituangkan. Fuh, pendek kata semuanya disediakan di depan mata, cuma makan sahaja yang tidak disuapkan. Selepas makan, pinggan sekadar ditinggalkan atas meja. Bangunlah masing-masing meninggalkan meja berselerak. Termangulah kaum wanita yang baru nak duduk ibarat cicak berak kapur. Sudahlah tadi penat memasak, kemudian sambung pula tugas membasuh pinggan bertimbun. Bukan sahaja begitu, bahkan kadang sesetengahnya, nafkah diri sendiri pun diri sendiri yang tanggung. Sungguh saya…

Read More

Amalkan Suap Anak Dan Isteri Makan Dan Jangan Terkejut Apabila Rezeki Mula Mengejar Kamu.

Semasa saya di taman petang tadi, telah datang seorang lelaki. Kami pun berbual. tengah2 kami berbual, lelaki ni telah meluahkan perasaan. Katanya dia ada masalah. Lelaki ini menceritakan tentang kehidupannya dengan keluarga, kehidupan yang beliau hadapi sangat sempit dan tidak tenteram. Kata beliau, dia dan isteri sering bertengkar sahaja. “Saya dah usaha macam2 dah bang, macam2 cara dah saya buat, Tak tahu nak buat macam mana dah” kata lelaki itu. “Masa awk makan dengan isteri, awk ada suapkan makanan kat dalam mulut isteri awk tak?” saya tanya. “Tak pernah bang,…

Read More

Suami Patut Lebih Berhati hati Jika Isteri Turut Bekerja Menanggung Perbelanjaan Isi Rumah

Soalan: Assalamualaikum. Sy ada sedikit kekeliruan tentang nafkah. Semasa di awal perkahwinan, sy pernah memberitahu suami bahawa sy akan membantu suami untuk membayar bil2 utiliti untuk mengurangkan beban suami. Kadang2 sy turut mengeluarkn wang untuk membeli belanja seharian. Setelah beberapa tahun berkahwin, sy dapati pendapatan suami telah meningkat dan sy yakin suami boleh menggunakan wang tersebut untuk membayar bil2 tersebut. Masalahnya adalah sekarang suami seolah2 menganggap sy wajib membayar bil2 rumah dan kadangkala turut mengatakan ayat bahawa asyik dia sahaja yang mengeluarkan wang belanja rumah, minyak kereta dan sebagainya. Apabila…

Read More

Penjelasan Kepada Isteri: Mertua lebih utama atau ibu bapa kandung? Banyak Yang Salah.

Kalo isteri suami no1, ibu bapa mertua lebih utama dari ibu bapa sendiri kan? kalo suami plak ibu lebih utama dari isteri kan? tp nafkah tu mmg isteri la yg mst diutamakan.. kan? tp kebajikan ibu bapa takleh diabaikan.. Jawapan : Tiada dalil menyatakan sedemikian rupa. Yang banyak ialah keutamaan ibu bapa kandung untuk ditaati si anak. Bayangkan jika sepasang ibu bapa hanya ada seorang anak perempuan atau semua anaknya perempuan dan mereka sudah berkahwin. Bayangkan jika semua anak perempuannya lebih utamakan mertua berbanding ibu bapa kandung sendiri. Usah kita…

Read More

Ini 8 Cara Manja Isteri Patut Buat Bila Sambut Suami Pulang Kerja Lewat Malam.

Lepas seharian di tempat kerja dan ditambah pula dengan pelbagai masalah, tentu sahaja suami rasa tidak sabar untuk pulang ke rumah. Rasa penat suami akan terlerai apabila isteri menyambut kepulangan suami dari kerja dengan persediaan dan penuh kasih sayang. Apatah lagi cara-cara yang dinyatakan ini bukanlah sesukar mana untuk isteri lakukan. Jika dimulakan dari awal rumah tangga, pasti ia akan menjadi satu kebiasaan dalam diri anda dan suami. Bagi suri rumah tangga ataupun isteri yang sering pulang awal berbanding suami jom amalkan lapan cara ini. Selain melegakan kepenatan dan suami…

Read More

Kalau Dah Berat Sangat Cuba Ini. Doa Dan Amalan Untuk Suami Isteri Yang Sedang Menghadapi Krisis Rumahtangga.

Artikel ini dibuat atas permintaan seorang hamba Allah yang menghadapi krisis rumahtangga yang berat. Mari sama-sama kita berdoa kepada Allah SWT yang telah meluahkan isi hatinya melalui email supaya diberi Allah SWT kesabaran yang tinggi kepadanya dan sama-sama kita mendoakan rumahtangganya kembali aman sejahtera. Daripada Abi Al Dardak RA bahawasanya Rasullulah SAW bersabda: Sesiapa yang berdoa bagi saudara islamnya dengan tidak setahu saudaranya tersebut, berkatalah malaikat yang bertugas itu Amin..dan engkau pula akan beroleh seperti itu juga. Jika anda sayangkan perkahwinan yang telah dibina bertahun-tahun lamanya. Maka carilah jalan dan…

Read More

Amat Hebat Kekuasaan Allah, Ianya Boleh Di Lihat Dalam Perkembangan Bayi Dari 1 hingga 40 Minggu.

Di sini saya kongsikan maklumat tentang perkembangan bayi serta diri anda sepanjang tempoh kehamilan dan anda juga boleh saksikan video perkembangan janin di dalam rahim ibu untuk lebih memahami apa yang berlaku sepanjang tempoh tersebut. Minggu 1 Bayi Anda Lapan hari selepas persenyawaan, blastosis akan merembeskan mukus untuk menyatakan kehadirannya di dalam rahim.   Minggu 2 Bayi Anda Blastosis mula mengelembung dan membahagi dua kali dalam tempoh sehari. Pada hari ke-12, jumlahnya akan menjadi beribu-ribu. Setelah itu, blastosis ditanam dengan kukuh pada endometrium. Minggu 3 Bayi Anda Selepas tiga minggu persenyawaan, saiz…

Read More

Tolonglah Jangan Dimanjakan Suami Sangat. Aku Merayu Dengarlah Luahan Hati Seorang Yang Bergelar Isteri Ini.

Saya kagum sungguh melihat wanita yang masih mampu me’raja’kan semua kaum lelaki di dalam rumah. Makan dihidangkan, air basuh tangan dihulurkan, nasi dicedokkan, air minum dituangkan. Fuh, pendek kata semuanya disediakan di depan mata, cuma makan sahaja yang tidak disuapkan. Selepas makan, pinggan sekadar ditinggalkan atas meja. Bangunlah masing-masing meninggalkan meja berselerak. Termangulah kaum wanita yang baru nak duduk ibarat cicak berak kapur. Sudahlah tadi penat memasak, kemudian sambung pula tugas membasuh pinggan bertimbun. Bukan sahaja begitu, bahkan kadang sesetengahnya, nafkah diri sendiri pun diri sendiri yang tanggung. Sungguh saya…

Read More

Ooo Patulah Pun. Ini Rupanya 4 Sebab Kenapa Wajah Suami Isteri Makin Lama Makin Serupa.

Ketentuan jodoh tu memang rahsia Allah. Namun, pernah tak melihat pasangan suami isteri yang memiliki wajah seakan-akan sama? Lebih-lebih lagi, yang dah lama berkahwin. Walaupun tak sama 100 peratus tapi iras, bentuk wajah seakan sama serupa dan punya aura yang sama.Macam nampak rupa adik beradik pun ada. Mungkin hanya suatu kebetulan,namun biasanya orang kata jika muka pasangan nampak seakan-akan sama, lebih serasi dan jodohnya panjang.Betul ke? Dari aspek psikologi,sebenarnya ada 4 sebab yang menjadikan wajah suami isteri ini boleh jadi seiras. 1. Banyak menghabiskan waktu bersama Mengikut kajian psikologi yang…

Read More

Perkenalan singkat bawa berkat, ini sekitar majlis kahwin Da’i Hamidah dan pasangan.

Syukur Alhamdulillah, perkenalan singkat bawa berkat, ini sekitar majlis kahwin Da’i Hamidah dan pasangan yang meletop habis Sedang orang ramai masih dalam kemeriahan menyambut hari raya Aidilfitri, ada juga yang menunaikan hasrat untuk menamatkan zaman bujang masing-masing. Terbaru, Da’i Hamidah telah selamat bergelar isteri kepada jejaka pilihan hatinya dikenali sebagai Salman pada 22 Jun lalu yang berlangsung di Sik, Kedah. Namun siapa sangka, dalam perkenalan tempoh yang singkat dapat membawa pasangan sama cantik sama padan itu hingga ke jinjang pelamin dengan kehadiran ahli keluarga, sanak-saudara dan sahabat handai. Jom kita…

Read More

Masyaallah, Budak 11 Tahun Ini Kahwini Lelaki 41 Tahun Dengan Rela, Ini Penjelasan Lengkap Yang Korang Perlu Tahu.

Baru-baru ini, media sosial dah digemparkan dengan berita tentang seorang lelaki berusia 41 tahun berkahwin dengan budak perempuan yang baru je berusia 11 tahun. Erk… Perkahwinan mereka mendapat pelbagai reaksi daripada orang ramai kerana rata-rata merasakan perhubungan tersebut tidak masuk akal dan menggelar lelaki tersebut sebagai pedofilia. Ini apa yang korang perlu tahu pasal hal ini.   1. Isteri kedua bongkar perkahwinan mereka Jika bukan kerana isteri kedua si suami, pastinya orang ramai tidak akan tahu mengenai perkahwinan ni. Effa Zulkifle telah menulis di Facebook mengucapkan tahniah di atas perkahwinan…

Read More

7 Jenis Kad Jemputan Perkahwinan Yang ‘Rare Dan Kreatif’, No 7 Tu Paling Cun Tak Ingat.

Musim-musim selepas raya ni, mesti ramai dalam kalangan anda yang mendapat jemputan perkahwinan yang banyak dari rakan-rakan kan? Bukan sahaja jemputan yang banyak, malah kreativiti yang dipaparkan melalui kad perkahwinan juga adalah pelbagai. Ternyata, kreatif betul rakyat Malaysia dalam merealisasikan impian perkahwinan mereka. Oleh itu, ini antara 7 jenis kad perkahwinan yang mendapat perhatian ramai dan popular di dalam laman media sosial. Memang kreatif dan menarik! 1. Inspirasi dari bil elektrik 2. Kad pengenalan pun boleh dijadikan idea 3. Ala-ala ambil ubat di klinik 4. Inspirasi dari booklet peperiksaan 5.…

Read More