Didik Isteri Dengan Didik Diri Terlebih Dahulu

Jangankan lelaki biasa, Nabi pun terasa sunyi tanpa wanita. Tanpa mereka, hati, fikiran dan perasaan lelaki akan resah. Masih mencari walaupun sudah ada segala-galanya. Apa lagi yang tidak ada di syurga, namun Nabi Adam a.s tetap rindukan Siti Hawa. Kepada wanitalah lelaki memanggil ibu, isteri atau puteri. Dijadikan mereka dari tulang rusuk yang bengkok untuk diluruskan oleh lelaki, tetapi kalau lelaki sendiri yang tak lurus, tak mungkin mampu nak meluruskan mereka. Tak logik kayu yang bengkok menghasilkan bayang-bayang yang lurus. Luruskanlah wanita dengan cara yang ditunjuk Allah, kerana mereka dicipta…

Read More

Apakah Boleh Berhubungan Intim Dengan Dua Isteri Sekaligus?

Assalamu’alaikum Wr. Wb. Saat ini saya ingin menanyakan satu masalah saja. Bolehkah bagi seorang suami yang memiliki dua istri mencampuri istri-istrinya pada waktu yang bersamaan?? Bagaimana hukumnya?? Mohon penjelasannya. Wassalamu’alaikum Wr. Wb. Jawaban: Waalikumussalam Wr. Wb. Saudara Sri yang dimuliakan Allah swt Sesungguhnya seorang suami yang menggauli dua istrinya sekaligus akan membawa pengaruh negatif bagi istri-istrinya itu sendiri selain dari penampakkan aurat seorang istri kepada istri yang lainnya. Kemampuan seorang suami sangatlah terbatas untuk bisa memberikan kepuasan yang sama kepada kedua istrinya yang digaulinya secara bersamaan itu baik di dalam…

Read More

Inilah Sebabnya Kenapa Suami Tidak Boleh Sakitkan Hati Isteri & Anak-anak

Ramai suami yang takut hilang rezeki tetapi suka buat pasangan kecil hati dan layan tak elok pada anak-anak. Malah ada yang jenis bergaduh siap naik tangan. Lepas itu, mengeluh cakap duit tak cukup! Allah… berubahlah sebelum terlambat dan untuk ‘tampar’ diri sendiri, bacalah perkongsian Ustaz Ebit Lew ini. Semalam lalu pasar malam ramai orang, tengah berjalan ternampak seorang abang bersama isteri dan 3 orang anaknya. Dia sedang marah-marah isterinya. Menjerit perkataan kesat dan maki hamun isteri. Anak-anak semuanya di marah depan ramai orang. Sedih saya… Saya cuma doa, ya Allah…

Read More

Kebaikan dan Cara Menolak Cinta Suami Orang

Soalan ini saya tujukan kepada wanita-wanita cantik di luar sana. Mungkinkah suami orang lebih kacak dan matang serta berkemampuan? Bagaimana pula dengan pegangan agamanya? Harus diingatkan kepada wanita-wanita solo yang cun, molek dan solehah…pilihlah lelaki yang tinggi pegangan agamanya untuk dijadikan pasangan hidup. Samada jodoh anda dengan suami orang atau sebaliknya itu semua adalah takdir Tuhan. Sebelum saya pergi jauh dengan tajuk di atas, saya ingin berkongsi sebuah kisah yang ringkas untuk dijadikan renungan bersama. Seorang kenalan saya bernama Anita (bukan nama sebenar) telah bercerita tentang rahsianya yang berkahwin dengan…

Read More

Ketahui Rezeki Itu Ada Kaitan Dengan Isteri

Seorang suami mengadu rezekinya asyik sempit. Semua serba tak cukup. Terasa dunia ni sempit. Dah usaha macam-macam. Semua cara dah buat. Hati pun resah dan rasa nak marah jer..kenapa yer ustaz? Abang ada ibubapa lagi ke? Mak ayah saya dah tiada. Abang ada isteri tak? Ada ustaz. Saya ada 3 orang anak… Saya beri 2 kunci rezeki dan ketenangan datang dalam hidup kita. Sayang dan jaga isteri dengan baik. Dan jaga solat. Sebelum mula kerja solat 2 rakaat. Nak buat apapun. Minta pada Allah dulu.. Dia diam termenung. Kemudian dia…

Read More

5 Cara Menghukum Anak yang Tidak Dibenarkan Dalam Islam

1. Memukul wajah Rasulullah S.A.W melarang memukul muka berdasarkan sabda Baginda yang bermaksud, “Jika salah seorang dari kamu memukul, maka hendaknya dia menjauhi (memukul) wajah.” 2. Menampakkan kemarahan yang ketara Ini juga dilarang kerana bertentangan dengan amalan Rasulullah shallallahu ‘alaihi wa sallam, “Bukanlah orang yang kuat itu diukur dengan kuatnya dia berlawan, tetapi orang yang kuat adalah yang mampu menahan dirinya ketika marah.” 3. Memukul di dalam keadaan sangat marah Dari Abu Mas’ud al-Badri, dia berkata, “(Suatu hari) aku memukul budakku (yang masih kecil) dengan cemeti, maka aku mendengar suara…

Read More

Antara Amalan dan Zikir Yang Berkesan Mengatasi Anak Degil

Anak yang degil itu adalah kebiasaan dan ramai terjadi lebih – lebih lagi apabila keadaan keluarga yang kurang mengamalkan agama dalam kehidupan hariannya. Sikap anak yang tidak mahu dengar cakap ibubapa kadang – kadang boleh membuatkan ibubapa tersebut tertekan dan boleh membawa kepada masalah dalam keluarga. Tidak dinafikan semua ibubapa ingin anak mereka baik dan menjadi anak yang soleh/ solehah. Sehubungan itu, si ibubapa juga perlu mengubah cara hidup mereka dan cuba amalkan amalan – amalan pelembut hati anak yang degil seperti zikir Ya Latiff. Kelebihan Zikir Ya Latiff Zikir…

Read More

Wahai Isteri Ini Hukum dan Akibat Meminta Cerai

Setiap tahun banyak penceraian berlaku dalam sehari disebabkan pelbagai punca dan permasalahan yang mana masing – masing tidak ingin cuba mencari jalan penyelesaian. Jalan yang singkat sering digunakan adalah penceraian sama ada suami ceraiakan atau isteri yang minta cerai. Walaubagaimana puan ramai yang tidak tahu hukum dan akibat yang sebenar sekiranya seseorang isteri itu meminta cerai daripada suaminya. Marilah kita hadamkan persoalan tersebut yang dijawab oleh Ustaz Ahmad Adnan Fadzil semoga membantu anda semua sebelum membuat sebarang keputusan berkenaan penceraian. Soalan; asmkwbt Ustaz; apakah hukumnya seorang wanita meminta “dilepaskan” daripada…

Read More

Ramai Yang Keliru Antara Nafkah Isteri dan Ibubapa Yang Mana Dulu

Seperti biasa bab duit ni ramai yang tak ambil kisah tetapi apabila timbul masalah barulah kita nak tanya ustaz tu dan ustaz ni. Masih ramai yang keliru dari segi memberi nafkah ini antara Isteri dan Ibubapa yang mana harus didahulukan. Salah faham dalam amalan ini boleh menimbulkan permasalahan dalam sesebuah keluarga mungkin  boleh membawa kepada penceraian. Marilah kita sama – sama hadam jawapan yang diulas oleh Ustaz Ahmad Adnan Fadzil. Persoalan yang timbul adalah seperti berikut: Soalan; Asalamualaikum. Saya ada beberapa soalan. 1. Apakah hukum suami yang selalu mengabaikan nafkah…

Read More

Kenali Enam Ciri-ciri Isteri Derhaka

Assalamualaikum Warahmatullahi Wabarakatuh Segala puji bagi Allah, Tuhan sekelian alam. Selawat serta salam buat junjungan mulia Nabi Muhammad SAW keluarga serta para sahabat dan pengikut yang istiqamah menuruti baginda hingga ke hari kiamat. Sahabat yang dirahmati Allah, Wanita solehah adalah sebaik-baik perhiasan dunia sebagimana sabda Nabi SAW yang bermaksud : ” Dunia ini adalah perhiasan dan sebaik-baik perhiasan itu adalah wanita solehah. ” (Hadis Riwayat Muslim) Wanita cukup mudah untuk memasuki syurga Allah SWT apabila dia memenuhi empat ciri-ciri wanita solehah iaitu menunaikan solat fardu, puasa bulan Ramadan, menjaga maruah…

Read More

Ketahui 7 Tanda Awal Isteri Derhaka Kepada Suami

Rasulullah SAW dalam sebuah hadis yang diriwayatkan oleh Aisyah Radhiallah RA bermaksud: “Aku pernah bertanya kepada Baginda: “Siapakah orang yang paling berhak ke atas isteri ?” Baginda menjawab: “Orang yang paling berhak kepada isteri ialah suaminya.” Kemudian aku bertanya lagi: “Dan siapakah orang yang paling berhak ke atas suami?” Baginda menjawab: “Orang yang paling berhak ke atas seorang suami ialah ibu kandungnya.” -{Riwayat Bazar dan Al-Hakim} Dalam sebuah hadis yang lain pula Baginda bersabda bermaksud: “Sekiranya aku dibenarkan untuk memerintahkan seseorang bersujud kepada orang lain nescaya aku perintahkan seorang isteri…

Read More

Sikap Ayah Yang Panas Baran Penyebab Anak Stress Hingga Dewasa

Hubungan kekeluargaan ialah satu perkongsian perasaan sayang, bahagia dan gembira yang wujud antara setiap ahli keluarga. Ia merujuk kepada tingkah laku dan sikap ibu dan bapa sebagai ketua asas dalam keluarga. Namun, perasaan yang bahagia boleh bertukar menjadi gangguan jika permasalahan dalam hubungan tidak diperbaiki dan diberi perhatian. Ternyata sikap cepat marah dan merajuk sering terjadi dan ia mengganggu emosi anda serta keluarga. Jika sikap ini sesekali berlaku, mungkin boleh dianggap sebagai salah faham dalam perhubungan keluarga. Namun jika menjadi satu kebiasaan maka ia dianggap sebagai halangan dalam mengukuhkan pertalian…

Read More

9 Ayat Ini Kebiasaan Menyakitkan Hati Suami

Anda pernah tak alami keadaan di mana tiba-tiba suami diam dan taknak cakap apa-apa? Tiba-tiba moodnya berubah? Mungkin anda tak perasan dan ambil ringan, tapi itu mungkin tanda suami anda “merajuk“, menyampah dan terasa dengan kata-kata anda. Alah, biasalah kita perempuan ini… Kadang bila penat sangat atau sudah malas nak melayan kerenah semua orang, nanti mulut kita terlepas cakap ayat yang tak sepatutnya! Oleh itu, mari kita sama-sama elak daripada menyebut 9 ayat berikut, agar perkahwinan kita lebih tenang dan bahagia, ya? 9 ayat isteri patut berhenti cakap pada suami…

Read More