Satu-Satunya Jantung Yang Islam Tidak Melarang Memakannya. Ternyata Banyak Khasiatnya Yang Ramai Tidak Tahu.

Tanaman pisang biasanya semuanya bagiannya bisa digunakan. Dari akarnya yang bisa buat jadi krupuk, lalu batangnya yg bisa dimasak, lalu daunnya sebagai pembungkus makanan serta buahnya yg bisa dikonsumsi dengan kandungannya yg baik kesehatan. Namun, tahukah jika ada sisi dari pisang yg tak kalah bermanfaat untuk kesehatan, yaitu jantung pisang. Jantung pisang tak ada didalam batangnya, tetapi diluar dari batang, lebih tepatnya menggantung bersamaan buah pisang. Jantung pisang inilah yg tempat buah pisang berasal, bila dilihat akan ada bentuk pisang kecil berbunga didalam masing-masing sisi jantung pisang. Sisi yg memiliki…

Read More

Pokok Ketapang Nilainya Amat Tinggi, Daunnya Bersepah Sahaja Tapi Sebenarnya Sangat Lumayan. Apa Khasiatnya?

Pokok ketapang ni sebenarnya dah macam pokok pisang banyak kegunaannya dari daun, batang sehingga ke buahnya. Daun ketapang pun boleh bantu hilangkan sakit sendi. Biar betul! Daun ketapang atau dalam Bahasa Inggeris, catappa leave atau indian leave dan nama saintifiknya adalah Terminalia Catappa leave, lazimnya tumbuh liar dikawasan tepi laut, tepi sungai dan sebagainya dikawasan tropika termasuk di Malaysia. Habitat asal pokok ketapang adalah dari Asia Tenggara dan biasanya boleh ditemui di tepi pantai dan juga di tepi lebuhraya. Pokok ini hidup subur di tempat yang berpasir, malangnya jarang mendapat…

Read More

Ramai Tidak Tahu Punca Terjadinya Tahi Telinga, Korek Dalam-Dalam Sedap. Seorang Pakar Telinga Mengatakan Jangan Ianya Bahaya.

Inilah Cara Paling Berkesan Membersihkan Lubang Telinga Tersumbat TANPA MEMBAHAYAKAN Diri Anda! Penting,Silap Cara Korek Telinga Boleh Buat Anda Jadi Pekak! Inilah Punca Tahi Telinga KERAS dan Cara Berkesan Membersihkan Lubang Telinga Tersumbat TANPA MEMBAHAYAKAN Diri Anda!… KongsikanAgar Ramai Tahu… Tahi telinga adalah bahan seperti lilin yang secara semulajadi ditemui dalam telinga bahagian dalam, yang melindungi daripada bakteria dan zarah lain atau organisme yang dapat merosakan bahagian dalaman yang halus. Selain itu, lilin bertindak sebagai pelincir semulajadi untuk saluran telinga dan telinga. Tapi ada waktunya apabila tahi telinga dalam dalam…

Read More

Kenapa Islam Membenarkan Makan Kaki Ayam. Akibatnya Anda Pasti Terkejut Apabila Mengetahuinya.

Kalau pergi ke pasar memang kaki ayam ni ada dijual lambak dengan harga yang murah. Paling sedap kalau masak kari ataupun sup kaki ayam. Tak payah nak makan dengan nasi makan sup kaki ayam macam tu je pun sedap. Tapi, dalam kesedapan kaki ayam tu pernah tak terfikir “akibat” dan kesan makan kaki ayam ni? Jangan panik! Disini kami kongsikan sebenarnya kaki ayam ni banyak khasiatnya tau. Jom baca: 1. Kaki Ayam Kaya Kolagen Dalam sebuah kajian yang dilakukan oleh Fakulti Sains Haiwan Universiti Chung-Hsing di Taiwan, terungkap bahawa kaki…

Read More

Hapuskan Lipas Dekat Dapur Dan Dalam Kereta, Letak Dalam 6-7 Jam Dan Tengoklah Hasilnya.

Buat anda yang dah puas fikir cara macam mana nak hapuskan lipas dalam kereta, kali ini mungkin akan berjaya kalau guna tip yang dikongsikan oleh Puan Maslinda Mansor. Apa yang penting, cari dulu barang yang wanita ini dapat di kedai tanpa sengaja. In shaa Allah, segala jenis pangkat lipas akan terjerat cara mudah. Jom godek macam mana dia buat… Selama ini kemain rungsing tengok lipas banyak ya amat dalam kereta. Kadang-kadang masa tengah bawa kereta, slamber je diorang berterbangan acah acah rama rama buat family gathering. Biasalah, family car… kadang-kadang…

Read More

Nafas Anak Laju, Aduhai Mana Nak Bawak Pergi? Kecemasan Dekat Hospital Atau Klinik Kesihatan Dulu? Mak Ayah Wajib Baca.

KAMI dapati masih lagi ramai yang tak berapa clear berkenaan konsep ini. Baru baru ini, kami terima seorang ibu yang membawa anaknya yang berumur 1 tahun lebih dalam keadaan lembik, hampir2 tak sedarkan diri pada pukul 10pagi. Padahal anak tu dah semput sejak pukul 4 pagi lagi! Dalam masa nak revive adik tu, terpikir la dalam hati; Kenapa ibu ini menunggu jugak untuk klinik kesihatan buka, baru dapat bantuan kecemasan kat sini? Sepatutnya dah terus pergi ke hospital pukul 4 pagi tu. Case tu clear cut sikit. Confirm terus ke…

Read More

Isk Tak Ke Pelik Masukkan Garam Dalam Mesin Basuh. Siapa Sangka “Hal Tak Terduga” Ini Terjadi.

Masukkan “Garam” Ke Dalam Mesin Basuh, Siapa Sangka “Hal Tak Diduga” Ini Terjadi !!! | SIAKAP KELL – Garam, bukan hanya bahan dapur yang sangat berguna dalam mengatur rasa suatu makanan, tapi juga adalah bahan yang sangat penting bagi metabolisme tubuh. Banyak orang menggunakan garam hanya sebagai perasa saja, tapi sebenarnya garam memiliki kegunaan lainnya yang juga sangat penting dan tidak banyak orang yang tahu mengenai hal ini. Sudah ada orang yang melakukan kajian tentang penggunaan lain garam: 1. Campuran air suling dan garam akan menjadi air saline. Jenis garam…

Read More

7 Jenis Ubat Dari Limau Kasturi. Manfaatnya Sungguh Besar, Rugi Kalau Kita Tidak Ambil Tahu.

Biarpun bentuk dan saiz limau kasturi ini kecil, namun tahukah anda bahawa limau kasturi ini mempunyai 1001 khasiat dan kebaikan yang umumnya ramai tidak mengetahuinya. Rata-rata menggunakan limau kasturi untuk memberi rasa masam pada hidangan atau paling tidak dijadikan minuman yang cukup menyelerakan. Oleh itu jom semak khasiat limau kasturi yang diamalkan oleh orang dulu-dulu dalam merawat beberapa masalah kesihatan. 1. Batuk Ambil limau, kicap dan garam. Minum setiap pagi dan malam secara teratur. Lama-kelamaan batuk akan beransur pulih. 2. Demam Petiklah 2-4 genggam daun limau kasturi. Rebus dengan 2…

Read More

Aduh, Bawa Kereta Siang Pening, Jalan Malam Silau Dengan Lampu Kereta. Prof Dr Muhaya Kongsikan Cara Pulih Rabun Silau.

Mata adalah pancaindera yang dikurniakan oleh Tuhan kepada kita semua. Ada yang memiliki mata normal dan ada yang sampai bercermin mata dek masalah mata ataupun disebabkan faktor umur. Tahukah anda yang mata kita memiliki 107 juta sel yang sangat sensitif dengan cahaya. Dan untuk penglihatan normal dan sihat, memerlukan pemeriksaan yang dilakukan oleh doktor mata iaitu membaca carta di dalam jarak 20 kaki. Jika keputusan 20/20, memang mata anda adalah normal. Kebanyakan orang fikir jika mata mula rabun ataupun silau, ia akan membawa hingga ke tua. Pendek kata kalau sudah…

Read More

Tiada Niat Untuk Aibkan Dato Seri Vida, Aishah Juga Tidak Mahukan Lavida Coin Tetapi Sekadar Permohonan Maaf Di Atas Penipuan Ini?

SELEPAS hampir setahun menjuarai program Gegar Vaganza musim keempat, penyanyi Janji Manismuiaitu Aishah mendedahkan masih belum menerima hadiah berupa sebidang lot tanah banglo yang dijanjikan. Aishah, 53, turut mendedahkan hadiah barangan kemas yang bernilai RM80,000 tajaan usahawan terkenal Datuk Seri Vida juga sebenarnya tidak mempunyai nilai. Post Aishah yang terdahulu : “Yang berkilauan tak semestinya berlian, yang dijanjikan dan digebang-gebangkan seantaro dunia adakalanya hanya ‘janji manismu’ sahaja hahaha.” “Adakalanya nak dapatkan hak yang dah dimenangi pun punyalah banyak helah. Yang dah diberi tengok-tengok (rupa-rupanya) cuma berkilauan tapi tak ada harga pun.” Jangan…

Read More

Jom Ketahui Punca Dan 8 Cara Amat Mudah Merawat Cagu Pada Kuku Kaki.

Kuku Cengkam atau Cagu adalah satu penyakit yang berlaku di ibu jari kaki yang menyebabkan kesakitan yang amat sangat serta bernanah dan sangat berbau busuk. Penyakit ini adalah disebabkan penjagaan kebersihan kaki yang kurang baik disamping memakai kasut yang sempit dan cara memotong kuku yang salah. Cagu atau bengkak kat ibu jari kaki atau tangan memang menyeksakan. Boleh dikatakan pergerakan anda agak terbatas. Sakitnya memang teramat sangat dan menyeksakan. Sesiapa yang pernah kena pasti tahu bagaimana rasanya. Kalau anda sedang mengalaminya sekarang, pastinya nak lekas sembuh. Sebab ada juga di…

Read More

Inilah 21 Kelebihan Pokok Letup-Letup Atau Pokok Ulat Bulu Yang Tidak Ramai Orang Tahu.

Pokok letup-letup atau juga dikenali sebagai pokok ulat bulu merupakan tumbuhan liar yang sering dijumpai di kawasan semak samun atau dibatas-batas sungai. Pokok menjalar yang yang dikenali dalam nama saitifik, Passiflora foetida, ini berasal daripada Amerika selatan dan Barat India dan merupakan tumbuhan yang terkenal dikalangan penduduk kampung kerana pucuk daunnya boleh dijadikan ulam dan buahnya boleh dimakan. Tahukah kita bahawa pokok ini mempunya begitu banyak khasiat, jom kita baca khasiat-khasiat pokok menjalar ini. 1. UNTUK RAWATAN MENGHIDAPI SALURAN JANTUNG TERSUMBAT Ubat jantung, ambilkan 40 helai blander dijadikan jus. minum…

Read More

Sesungguhnya 7 Gejala Ini Dapat Dirasai Awal Sebelum Serangan Jantung Datang. Sebarkan Supaya Ramai Tahu Dan Bersedia.

Anda pasti tahu bahawa penyakit jantung adalah salah satu punca utama kematian di seluruh dunia. Penyakit jantung didahului oleh serangan jantung biasanya berlaku apabila bekalan darah tidak cukup untuk sampai ke jantung. Walaupun ia boleh berlaku secara tiba-tiba, namun sebulan sebelum serangan jantung, pesakit biasanya boleh merasai beberapa gejala. Disiarkan Laicikang.com seperti dipetik dari boldsky.com, ini tanda-tanda tersebut. 1. Lemah badan yang luar biasa Ini adalah gejala utama penyakit jantung yang disebabkan oleh kekurangan aliran dan peredaran darah. Ini berlaku kerana penyempitan saluran darah dan otot yang lemah yang merupakan…

Read More

Heii Ulor Tubik Cepat, Kita Nak Masuk Rumah. Kalau Tak Boleh 10 Perkara Ini Mampu Menghalang Ular Masuk Rumah.

Ular, reptilia berbisa yang kerap bertandang di laman anda. wlaupun laman dah cukup kemas dan bersih, tidak bermaksud anda terhindar dari kunjugan reptilia ini. ini kerana 1 dari 10 faktor tersebut terdapat di kediaman anda. 1. Bersihkan perkarangan rumah Elak dari kawasan yang menjadi himpunan barang-barang seperti longokkan ornamen kerana ia berpotensi menjadi tempat perlindungan ular. Disamping itu juga, lantai laman sama ada di bawah pokok perlu sentiasa bersih tanpa longokkan daun kering kerana ular suka tidur di dalam timbunan daun keran yang kering dan sejuk. 2. Elak dari tanaman…

Read More

Makan Tom Yam Bukan Gunakan Pes Tomyam. Kurangkan Risiko Kanser, Infomasi Dari Saintis MARDI

Jika anda suka makan tom yam teruskan makan makanan kegemaran anda itu kerana khasiat yang terdapat dalam masakan tom yam dipercayai mampu menghalang dan juga mengurangkan risiko pertumbuhan kanser. Walau bagaimanapun, untuk mendapatkan tom yam yang betul-betul berkhasiat pasti ada cara yang tertentu. Kenyataan yang mengejutkan ini telah disampaikan oleh Dr Suri Roowi seorang Saintis merangkap Timbalan Pengarah Program Perekaan Makanan dari Institut Penyelidikan dan Kemajuan Pertanian Malaysia (MARDI) menerusi perbualannya dalam temubual yang dilakukan oleh stesen Radio IKIMfm. Siapa sangka tom yam mampu rendahkan risiko kanser. Menurut Mingguan Wanita,…

Read More