Ini Sebab Kenapa Anda Perlu Letak Duit Syiling Dalam Peti Ais Sebelum Balik Beraya

Sesuai sangatlah musim-musim Raya ni, ramai yang nak balik kampung kan? Tapi, dalam masa sama risau dengan makanan yang ditinggalkan dalam peti ais. Takutlah sepanjang di kampung nanti, power elektrik tiba-tiba terputus. Busuklah semua ikan-ikan dalam peti, balik dari kampung kita pergi masa pula lauk-pauk. Tak pasal-pasal masuk hospital satu keluarga. Korang tahukan kalau makanan yang disimpan dengan suhu yang rendah akan menyebabkan ia rosak dan korang boleh terkena keracunan makanan. Jadi, cara terbaik adalah masak dan habiskan lauk sebelum tinggalkan rumah dalam masa yang lama. Baru tak membazir. Pun…

Read More

Bahaya Tidur Selepas SAHUR. Ini Komen Dr Pakar Yang Buat Ramai Lebih berfikir

Seorang doktor pakar dari Group Pseudoscience Watch ingin membon#gkarkan satu mitos yang berlegar dalam whats#app dan juga media yg seumpama dgnnya. Ini adalah artikel/mesej tersebut Saudaraku..habis sahur memang mengantuk, tapi jangan langsung tidur ya… Ketika tidur, semua organ dalam tubuh akan melambat metabolismenya, seperti usus dan perut akan lambat dalam mencerna makanan. Akibatnya makanan tidak tercer#na dengan sempurna Makanan yang tidak tercerna dengan sempurna akan di “makan” oleh bakteria jahat –> jumlah bakteria jahat di perut & usus menjad#i dominan, di mana sifat bakteria ini: anaerob (KURANG oksigen), hasil metabolisme…

Read More

Pencerahan Bila Perlu Potong Kuku Dan Mengapa, Tapi Ramai Juga Tak Nak Ikut.

Anda Perlu Tahu Waktu Yang Sesuai Memotong Kuku. 1. Seminggu sekali sebaik-baiknya hari Jumaat Adapun menurut Imam asy-Syafi’e dan ulama-ulama asy-Syafi’eyah, sunat memotong kuku itu sebelum mengerjakan sembahyang Jumaat, sebagaimana disunatkan mandi, bersugi, berharuman, berpakaian kemas sebelum pergi ke masjid untuk mengerjakan sembahyang Jumaat. Diriwayatkan oleh Abu Sa’id al-Khudri dan Abu Hurairah Radhiallahu‘anhuma berkata yang maksudnya : Maksudnya: “Bersabda Rasulullah Shallallahu ‘alaihi wasallam: “Sesiapa yang mandi pada hari Jumaat, bersugi, berwangian jika memilikinya dan memakai pakaian yang terbaik kemudian keluar rumah sehingga sampai ke masjid, dia tidak melangkahi (menerobos masuk)…

Read More

Ustaz Syah Rizal Pesan Dah Sampai Kampung Tu Jangan Asyik Selfie Je Untuk Post Dalam FB, Buatlah 12 Perkara Ni Terlebih Dahulu.

Mungkin ramai mak ayah yang dah selamat sampai kampung sebab nak beraya bersama keluarga tersayang, dapat jumpa sanak saudara yang memang jarang-jarang boleh duduk berbual. Itu nikmat! Tetapi meriah dan seronok macam mana pun kita, jangan lupa didik anak-anak bila dah sampai kampung. Dan paling penting, kita tak menyusahkan mak ayah di kampung dengan perangai pelik-pelik kita. Macam Ustaz Syah Rizal ini kongsikan, seeloknya biarlah persediaan dibuat cukup rapi bersama adik-beradik yang lain. Nah, jemput baca Check List Hari Raya ni… 1. Sampai je kampung, suruh anak-anak salam dan cium…

Read More

Ketahui Hukum Mencukur Bulu Kaki Bagi Lelaki dan Perempuan

Soalan: Mohon penjelasan Mufti, apakah hukum bagi orang lelaki atau perempuan mencukur bulu kaki ? Jawapan: Alhamdulillah, segala puji dan syukur dipanjatkan kepada Allah S.W.T. Selawat dan salam kami ucapkan ke atas junjungan besar Nabi Muhammad S.A.W, ahli keluarga, para sahabat baginda, serta golongan yang mengikuti jejak langkah mereka sehingga hari kiamat. Berkenaan dengan isu mencukur bulu-bulu yang terdapat pada anggota badan manusia, para ulama mengkategorikan hukumnya kepada tiga bahagian seperti berikut: Pertama: Bulu-Bulu Yang Terdapat Perintah Untuk Mencukurnya. Di dalam nas -nas syarak, terdapat beberapa perintah yang mengarahkan supaya…

Read More

Ketahui Bahawa Dengan Wudhu Dapat Menyejukkan Hati dan Kawal Perasaan Marah

Rasulullah saw pernah menjelaskan orang yang kuat dalam pandangan syarak ialah mereka yang berjaya mengawal perasaan ketika marah untuk mengelak daripada bencana lebih buruk. Dia boleh mengalihkan situasi marah itu kepada satu keadaan yang lebih baik. Hal itu dijelaskan Abu Hurairah, bahawa Rasulullah saw bersabda yang bermaksud : “Orang yang kuat itu bukan terletak pada kemampuan berkelahi, tetapi orang yang kuat itu adalah yang dapat mengendalikan diri mereka ketika sedang marah.” (Hadis riwayat Imam Ahmad) Islam mengajar umatnya bagaimana mengendalikan diri dalam keadaan marah supaya sifat marahnya itu tidak berlarutan.…

Read More

Ketahui Bagaimanakah Tidur Yang Tidak Membatalkan Wudhu’?

Wudhu disyari‘atkan untuk mengangkat hadats kecil. Orang yang berwudhu akan berada di dalam keadaan suci dan seterusnya dapat menunaikan ibadat-ibadat yang hanya sah apabila dia berkeadaan suci daripada hadats seperti sembahyang, thawaf serta memegang mushaf al-Qur’an. Keharusan melakukan perbuatan-perbuatan tersebut akan terhenti dengan berlakunya perkara-perkara yang boleh membatalkan wudhu dan di antara perkara yang membatalkan wudhu itu ialah tidur. Jumhur ulama mazhab fiqh menyimpulkan, tidur itu boleh membawa kepada batalnya wudhu. Ini berdasarkan hadits yang diriwayatkan dari ‘Ali bin Abi Thalib Karramallahu Wajhah bahawa Rasulullah Shallallahu ‘alaihi wasallam bersabda :…

Read More

Jom Amalkan Tips Untuk Mendapat Tidur Yang Berkualiti

1. Pastikan solat di awal waktu. Apabila sudah solat, mungkin tidur kita akan lebih berkualiti kerana hati kita tenang setelah sudah menunaikan kewajipan. Umumnya, solat di awal waktu lebih afdhal ketika tiada maslahat-maslahat lain yang ingin dicapai seperti meramaikan jemaah bagi waktu subuh, memperbanyakkan solat sunat sebelum asar, membolehkan Qiamullail bagi Isyak dan menyejukkan bahang bagi Zohor. Tanpa alasan dan maslahat tadi maka, semua solat adalah afdhal di awalnya. 2. Elakkan dari memakan makanan berat sebelum tidur. Ini kerana, apabila kita memakan makanan yang berat, perut akan menjadi penuh dan…

Read More

Ketahuilah Bahawa Wanita Tidak Bertudung atau Berpakaian Ketat Punca Penyakit Kanser

Rasulullah bersabda, “Para wanita yang berpakaian tetapi (pada hakikatnya) telanjang, lenggak-lengkok, kepala mereka seperti punuk unta, mereka tidak akan masuk syurga dan tidak mencium semerbak harumnya (HR. Abu Daud) Rasulullah bersabda,” Tidak diterima solat wanita dewasa kecuali yang memakai khimar (tudung) (HR. Ahmad, Abu Daud, Tirmidzi, bn Majah) Kajian ilmiah kontemporari telah mendapati perempuan yang tidak bertudung atau berpakaian tetapi ketat, atau telus, akan mengalami pelbagai penyakit kanser di bahagian anggota tubuhnya yang terbuka dan yang mengenakan pakaian ketat-ketat. Majalah perubatan Britain mengeluarkan hasil kajian ilmiah ini dengan mengutip beberapa…

Read More

Ketahui Tanda-Tanda Bahawa Hati Anda Sudah Kotor

Hati adalah tempat mangkalnya berbagai perasaan, tumbuh kembang antara kebaikan dan keburukan. Hati juga menjadi sumber ilham dan permasalahan, tempat lahirnya cinta dan kebencian, serta muara bagi keimanan dan kekufuran. Hati juga sumber kebahagiaan jika sang pemiliknya mampu membersihkan berbagai kotorannya yang berserakan, namun sebaliknya ia merupakan sumber bencana jika sang empunya gemar mengotorinya. Antara Tanda-tanda Hati yang Kotor Ialah :- Gelisah walaupun tiada masaalah Selalu berbangga dengan diri sendiri Angkuh dengan memandang hina terhadap semua orang Sombong dan bongkak Selalu mengintai keabaian orang dan menyebarkannya Suka mengumpat dan membuka…

Read More

Persoalan Mengenai Adakah Sah Puasa Apabila Mandi Wajib Selepas Subuh. Ini Penjelasannya

USTAZ AZHAR IDRUS Soalan: Bolehkah melengahkan mandi wajib sehingga melepasi waktu subuh? Dan kita mengqada’ kan subuh tadi setelah selesai mandi? Jawapan: Haa ni soalan biasa di bulan-bulan puasa. Boleh tak kita mandi (wajib) lewat, mandi lepas subuh? Sebab tu bila kita pergi kuliah, ustaz akan baca kitab“dalam syarat sah berpuasa itu, hendaklah suci daripada darah haid & nifas. Adapun darah janabah, maka tidak disyaratkan suci daripadanya.” maksudnya.. hadas haid dan nifas sahaja yang menyebabkan puasa kita tidak sah. Adapun hadas janabah, dia tidak menganggu puasa kita. Janabah ni terjadi…

Read More

Wahai Anak – Anak Bebuat Baiklah Terhadap Ibu Bapa Kamu

BERBUAT BAIK TERHADAP IBU BAPA Allah berfirman dalam surah Al-Ankabut ayat 8 yang bermaksud : Dan Kami wajibkan manusia (berbuat) kebaikan kepada dua orang ibu bapanya. Dan jika keduanya memaksamu untuk mempersekutukan Aku dengan sesuatu yang tidak ada pengetahuanmu tentang itu, maka janganlah kamu mengikuti keduanya… Kita juga mestilah menjaga setiap tutur kata bicara yang diucapkan kepada mereka. Jangan sesekali menengking dan memarahi mereka sesuka hati kita. Allah s.w.t. mengingatkan kita dalam surah Al-Israa ayat 23 yang bermaksud : janganlah kamu mengatakan kepada keduanya perkataan “ah” dan janganlah kamu membentak…

Read More

Petua Membersihkan Hati Oleh Datuk Dr Haji Fadilah Kamsah

Petua Membersihkan Hati Oleh Datuk Haji Fadilah Kamsah. Petua Membersihkan Hati Segala aspek kehidupan ini bermula daripada hati. Oleh itu di bawah ini ada beberapa cara bagaimana hendak mencuci hati. (Diolah oleh Datuk Haji Fadilah Kamsah) 1) Dirikan solat dan banyakkan berdo’a – Ini adalah salah satu kaedah yang sungguh berkesan. Semasa berdo’a turut katakan “Ya,Allah jadikan hatiku bersih” 2) Selawat keatas Nabi Muhammad s.a.w paling minima 100 X sebelum tidur – Ini merupakan satu pelaburan yang mudah dan murah. Di samping dosa-dosa diampunkan, otak tenang, murah rezeki, orang sayangkan…

Read More

Ketahui Rahsia Awet Muda yang Jarang Diungkap!

Dr. Stephen percaya pada penyembuhan alami dalam tubuh manusia terhadap berbagai penyakit. Yaitu dengan: Memakan buah segar. Umumnya, masyarakat menilai makan buah berarti membeli buah, cuci, memotongnya & masukkan ke dalam mulut kita? Tapi tidak semudah yang kita fikirkan, makan buah itu ada caranya, jika anda tidak tahu caranya justru bukan manfaat yang akan anda dapatkan! CARA TEPAT MAKAN BUAH! Tidak makan buah-buahan, setelah makan. Buah juga harus dimakan pada saat perut masih kosong. Memakan buah akan menjadi berbahaya jika bercampur dgn makanan lain. Karena akan membusuk & menghasilkan gas…

Read More

Ketahui Hal Yang Sebenar Kenapa Perlu Ada Objek Di Hadapan Orang Solat?

Tuan/puan mungkin pernah atau biasa melihat seseorang yang bersolat berseorangan dan di hadapannya terdapat sebuah objek bukan? Kadang-kadang objeknya adalah beg, tongkat, kayu rehal, kerusi, bangku, kipas angin atau bakul. Ia sengaja diletakkan di hadapan mereka sebelum bersolat. Perbuatan begini mereka lakukan jika bersolat di ruang yang terbuka. Jika di sana ada dinding atau tiang, yakni objek yang kukuh dan lebih kekal, nescaya mereka memilih untuk melakukan solat mengadap dinding atau tiang itu. Itu yang lebih utama berbanding objek-objek di atas. Yang pastinya, mereka tidak membiarkan di hadapan mereka kosong…

Read More