Rahsia dapatkan baby kembar. Doktor pakar sakit puan ini kongsi beberapa tips untuk suami isteri supaya boleh dapatkan anak kembar.

Melihat telatah comel pasangan kembar pasti akan mencairkan hati siapa pun sehingga membuatkan ramai pasangan suami isteri yang mengimpikan untuk mendapatkan anak kembar. Namun begitu, masih ramai yang tidak tahu akan kaedah atau cara untuk mendapatkan bayi kembar. Baru-baru ini, seorang doktor pakar sakit puan, Dr Hamid Arshat telah berkongsi 8 tips buat pasangan suami isteri yang mahukan anak kembar di Facebook miliknya. Berikut adalah perkongsian daripada Dr Hamid: BOLEHKAH RANCANG DAPAT ANAK KEMBAR? SERONOK DAPAT ANAK KEMBAR. Tahniah kepada Puteri yang sedang hamil kembar 10 minggu. Kelihatan kembar ini…

Read More

Kanser Perut Adalah Kedua Terbanyak Menimpa Rakyat Malaysia. Berikut Adalah Kemungkinan Besar Tanda-tanda Dan Gejalanya.

Kanser perut bermula apabila muncul sel-sel kanser di dalam lapisan dalaman perut. Perkara sneaky tentang kanser perut adalah bahawa ia berkembang perlahan-lahan dan selama bertahun-tahun. Jadi, ia adalah penting untuk mengetahui tanda-tanda untuk intervensi awal. Bagaimanapun, saintis belum mengesahkan sebab utama mengapa ini mula sel-sel kanser yang tumbuh. Tetapi mereka telah membuktikan beberapa perkara yang boleh meningkatkan risiko penyakit ini, mereka adalah: Keradangan Dalam Usus (Gastrik) Anemia Tahan Lama Jangkitan Dengan Bakteria Biasa, H.pylori Obesiti Pendedahan Kepada Asbestos Walau bagaimanapun, jika anda tahu tanda-tanda tertentu ketumbuhan perut, ia akan membantu…

Read More

Wanita Tolong Jangan Ambil Mudah Sakit Belakang dan Sakit Kaki, Ini Antara Petanda Rahim Tidak Sihat

Wanita walaupun di tempat kerja, mereka bertungkus lumus memerah idea dan menyiapkan tuntutan kerja yang bukan sedikit. Sarat dengan tugasan daripada pagi hinggalah ke petang. Keluar sahaja daripada pintu pejabat, otak serta merta bertukar untuk menyambung tugasan pada keluarga di rumah. Namun pada kesibukan itu, usah lupa pada kesihatan sendiri. Menjaga dalaman wanita adalah satu kepentingan yang penting. Bila tubuh terasa sangat berat dan susah untuk bergerak, wanita harus tahu ia bukanlah masalah kegemukan. Mungkin ada kena mengena pada masalah rahim yang tidak sihat. Kenal pasti tujuh petanda ini dan…

Read More

Ini Sebab Kenapa Anda Perlu Letak Duit Syiling Dalam Peti Ais Sebelum Balik Beraya

Sesuai sangatlah musim-musim Raya ni, ramai yang nak balik kampung kan? Tapi, dalam masa sama risau dengan makanan yang ditinggalkan dalam peti ais. Takutlah sepanjang di kampung nanti, power elektrik tiba-tiba terputus. Busuklah semua ikan-ikan dalam peti, balik dari kampung kita pergi masa pula lauk-pauk. Tak pasal-pasal masuk hospital satu keluarga. Korang tahukan kalau makanan yang disimpan dengan suhu yang rendah akan menyebabkan ia rosak dan korang boleh terkena keracunan makanan. Jadi, cara terbaik adalah masak dan habiskan lauk sebelum tinggalkan rumah dalam masa yang lama. Baru tak membazir. Pun…

Read More

Bahaya Tidur Selepas SAHUR. Ini Komen Dr Pakar Yang Buat Ramai Lebih berfikir

Seorang doktor pakar dari Group Pseudoscience Watch ingin membon#gkarkan satu mitos yang berlegar dalam whats#app dan juga media yg seumpama dgnnya. Ini adalah artikel/mesej tersebut Saudaraku..habis sahur memang mengantuk, tapi jangan langsung tidur ya… Ketika tidur, semua organ dalam tubuh akan melambat metabolismenya, seperti usus dan perut akan lambat dalam mencerna makanan. Akibatnya makanan tidak tercer#na dengan sempurna Makanan yang tidak tercerna dengan sempurna akan di “makan” oleh bakteria jahat –> jumlah bakteria jahat di perut & usus menjad#i dominan, di mana sifat bakteria ini: anaerob (KURANG oksigen), hasil metabolisme…

Read More

Pencerahan Bila Perlu Potong Kuku Dan Mengapa, Tapi Ramai Juga Tak Nak Ikut.

Anda Perlu Tahu Waktu Yang Sesuai Memotong Kuku. 1. Seminggu sekali sebaik-baiknya hari Jumaat Adapun menurut Imam asy-Syafi’e dan ulama-ulama asy-Syafi’eyah, sunat memotong kuku itu sebelum mengerjakan sembahyang Jumaat, sebagaimana disunatkan mandi, bersugi, berharuman, berpakaian kemas sebelum pergi ke masjid untuk mengerjakan sembahyang Jumaat. Diriwayatkan oleh Abu Sa’id al-Khudri dan Abu Hurairah Radhiallahu‘anhuma berkata yang maksudnya : Maksudnya: “Bersabda Rasulullah Shallallahu ‘alaihi wasallam: “Sesiapa yang mandi pada hari Jumaat, bersugi, berwangian jika memilikinya dan memakai pakaian yang terbaik kemudian keluar rumah sehingga sampai ke masjid, dia tidak melangkahi (menerobos masuk)…

Read More

Ustaz Syah Rizal Pesan Dah Sampai Kampung Tu Jangan Asyik Selfie Je Untuk Post Dalam FB, Buatlah 12 Perkara Ni Terlebih Dahulu.

Mungkin ramai mak ayah yang dah selamat sampai kampung sebab nak beraya bersama keluarga tersayang, dapat jumpa sanak saudara yang memang jarang-jarang boleh duduk berbual. Itu nikmat! Tetapi meriah dan seronok macam mana pun kita, jangan lupa didik anak-anak bila dah sampai kampung. Dan paling penting, kita tak menyusahkan mak ayah di kampung dengan perangai pelik-pelik kita. Macam Ustaz Syah Rizal ini kongsikan, seeloknya biarlah persediaan dibuat cukup rapi bersama adik-beradik yang lain. Nah, jemput baca Check List Hari Raya ni… 1. Sampai je kampung, suruh anak-anak salam dan cium…

Read More

Ketahui Hukum Mencukur Bulu Kaki Bagi Lelaki dan Perempuan

Soalan: Mohon penjelasan Mufti, apakah hukum bagi orang lelaki atau perempuan mencukur bulu kaki ? Jawapan: Alhamdulillah, segala puji dan syukur dipanjatkan kepada Allah S.W.T. Selawat dan salam kami ucapkan ke atas junjungan besar Nabi Muhammad S.A.W, ahli keluarga, para sahabat baginda, serta golongan yang mengikuti jejak langkah mereka sehingga hari kiamat. Berkenaan dengan isu mencukur bulu-bulu yang terdapat pada anggota badan manusia, para ulama mengkategorikan hukumnya kepada tiga bahagian seperti berikut: Pertama: Bulu-Bulu Yang Terdapat Perintah Untuk Mencukurnya. Di dalam nas -nas syarak, terdapat beberapa perintah yang mengarahkan supaya…

Read More

Ketahui Bahawa Dengan Wudhu Dapat Menyejukkan Hati dan Kawal Perasaan Marah

Rasulullah saw pernah menjelaskan orang yang kuat dalam pandangan syarak ialah mereka yang berjaya mengawal perasaan ketika marah untuk mengelak daripada bencana lebih buruk. Dia boleh mengalihkan situasi marah itu kepada satu keadaan yang lebih baik. Hal itu dijelaskan Abu Hurairah, bahawa Rasulullah saw bersabda yang bermaksud : “Orang yang kuat itu bukan terletak pada kemampuan berkelahi, tetapi orang yang kuat itu adalah yang dapat mengendalikan diri mereka ketika sedang marah.” (Hadis riwayat Imam Ahmad) Islam mengajar umatnya bagaimana mengendalikan diri dalam keadaan marah supaya sifat marahnya itu tidak berlarutan.…

Read More

Ketahui Bagaimanakah Tidur Yang Tidak Membatalkan Wudhu’?

Wudhu disyari‘atkan untuk mengangkat hadats kecil. Orang yang berwudhu akan berada di dalam keadaan suci dan seterusnya dapat menunaikan ibadat-ibadat yang hanya sah apabila dia berkeadaan suci daripada hadats seperti sembahyang, thawaf serta memegang mushaf al-Qur’an. Keharusan melakukan perbuatan-perbuatan tersebut akan terhenti dengan berlakunya perkara-perkara yang boleh membatalkan wudhu dan di antara perkara yang membatalkan wudhu itu ialah tidur. Jumhur ulama mazhab fiqh menyimpulkan, tidur itu boleh membawa kepada batalnya wudhu. Ini berdasarkan hadits yang diriwayatkan dari ‘Ali bin Abi Thalib Karramallahu Wajhah bahawa Rasulullah Shallallahu ‘alaihi wasallam bersabda :…

Read More

Jom Amalkan Tips Untuk Mendapat Tidur Yang Berkualiti

1. Pastikan solat di awal waktu. Apabila sudah solat, mungkin tidur kita akan lebih berkualiti kerana hati kita tenang setelah sudah menunaikan kewajipan. Umumnya, solat di awal waktu lebih afdhal ketika tiada maslahat-maslahat lain yang ingin dicapai seperti meramaikan jemaah bagi waktu subuh, memperbanyakkan solat sunat sebelum asar, membolehkan Qiamullail bagi Isyak dan menyejukkan bahang bagi Zohor. Tanpa alasan dan maslahat tadi maka, semua solat adalah afdhal di awalnya. 2. Elakkan dari memakan makanan berat sebelum tidur. Ini kerana, apabila kita memakan makanan yang berat, perut akan menjadi penuh dan…

Read More

Ketahuilah Bahawa Wanita Tidak Bertudung atau Berpakaian Ketat Punca Penyakit Kanser

Rasulullah bersabda, “Para wanita yang berpakaian tetapi (pada hakikatnya) telanjang, lenggak-lengkok, kepala mereka seperti punuk unta, mereka tidak akan masuk syurga dan tidak mencium semerbak harumnya (HR. Abu Daud) Rasulullah bersabda,” Tidak diterima solat wanita dewasa kecuali yang memakai khimar (tudung) (HR. Ahmad, Abu Daud, Tirmidzi, bn Majah) Kajian ilmiah kontemporari telah mendapati perempuan yang tidak bertudung atau berpakaian tetapi ketat, atau telus, akan mengalami pelbagai penyakit kanser di bahagian anggota tubuhnya yang terbuka dan yang mengenakan pakaian ketat-ketat. Majalah perubatan Britain mengeluarkan hasil kajian ilmiah ini dengan mengutip beberapa…

Read More

Ketahui Tanda-Tanda Bahawa Hati Anda Sudah Kotor

Hati adalah tempat mangkalnya berbagai perasaan, tumbuh kembang antara kebaikan dan keburukan. Hati juga menjadi sumber ilham dan permasalahan, tempat lahirnya cinta dan kebencian, serta muara bagi keimanan dan kekufuran. Hati juga sumber kebahagiaan jika sang pemiliknya mampu membersihkan berbagai kotorannya yang berserakan, namun sebaliknya ia merupakan sumber bencana jika sang empunya gemar mengotorinya. Antara Tanda-tanda Hati yang Kotor Ialah :- Gelisah walaupun tiada masaalah Selalu berbangga dengan diri sendiri Angkuh dengan memandang hina terhadap semua orang Sombong dan bongkak Selalu mengintai keabaian orang dan menyebarkannya Suka mengumpat dan membuka…

Read More

Persoalan Mengenai Adakah Sah Puasa Apabila Mandi Wajib Selepas Subuh. Ini Penjelasannya

USTAZ AZHAR IDRUS Soalan: Bolehkah melengahkan mandi wajib sehingga melepasi waktu subuh? Dan kita mengqada’ kan subuh tadi setelah selesai mandi? Jawapan: Haa ni soalan biasa di bulan-bulan puasa. Boleh tak kita mandi (wajib) lewat, mandi lepas subuh? Sebab tu bila kita pergi kuliah, ustaz akan baca kitab“dalam syarat sah berpuasa itu, hendaklah suci daripada darah haid & nifas. Adapun darah janabah, maka tidak disyaratkan suci daripadanya.” maksudnya.. hadas haid dan nifas sahaja yang menyebabkan puasa kita tidak sah. Adapun hadas janabah, dia tidak menganggu puasa kita. Janabah ni terjadi…

Read More

Wahai Anak – Anak Bebuat Baiklah Terhadap Ibu Bapa Kamu

BERBUAT BAIK TERHADAP IBU BAPA Allah berfirman dalam surah Al-Ankabut ayat 8 yang bermaksud : Dan Kami wajibkan manusia (berbuat) kebaikan kepada dua orang ibu bapanya. Dan jika keduanya memaksamu untuk mempersekutukan Aku dengan sesuatu yang tidak ada pengetahuanmu tentang itu, maka janganlah kamu mengikuti keduanya… Kita juga mestilah menjaga setiap tutur kata bicara yang diucapkan kepada mereka. Jangan sesekali menengking dan memarahi mereka sesuka hati kita. Allah s.w.t. mengingatkan kita dalam surah Al-Israa ayat 23 yang bermaksud : janganlah kamu mengatakan kepada keduanya perkataan “ah” dan janganlah kamu membentak…

Read More