Sesungguhnya 7 Gejala Ini Dapat Dirasai Awal Sebelum Serangan Jantung Datang. Sebarkan Supaya Ramai Tahu Dan Bersedia.

Anda pasti tahu bahawa penyakit jantung adalah salah satu punca utama kematian di seluruh dunia. Penyakit jantung didahului oleh serangan jantung biasanya berlaku apabila bekalan darah tidak cukup untuk sampai ke jantung. Walaupun ia boleh berlaku secara tiba-tiba, namun sebulan sebelum serangan jantung, pesakit biasanya boleh merasai beberapa gejala. Disiarkan Laicikang.com seperti dipetik dari boldsky.com, ini tanda-tanda tersebut. 1. Lemah badan yang luar biasa Ini adalah gejala utama penyakit jantung yang disebabkan oleh kekurangan aliran dan peredaran darah. Ini berlaku kerana penyempitan saluran darah dan otot yang lemah yang merupakan…

Read More

Heii Ulor Tubik Cepat, Kita Nak Masuk Rumah. Kalau Tak Boleh 10 Perkara Ini Mampu Menghalang Ular Masuk Rumah.

Ular, reptilia berbisa yang kerap bertandang di laman anda. wlaupun laman dah cukup kemas dan bersih, tidak bermaksud anda terhindar dari kunjugan reptilia ini. ini kerana 1 dari 10 faktor tersebut terdapat di kediaman anda. 1. Bersihkan perkarangan rumah Elak dari kawasan yang menjadi himpunan barang-barang seperti longokkan ornamen kerana ia berpotensi menjadi tempat perlindungan ular. Disamping itu juga, lantai laman sama ada di bawah pokok perlu sentiasa bersih tanpa longokkan daun kering kerana ular suka tidur di dalam timbunan daun keran yang kering dan sejuk. 2. Elak dari tanaman…

Read More

Makan Tom Yam Bukan Gunakan Pes Tomyam. Kurangkan Risiko Kanser, Infomasi Dari Saintis MARDI

Jika anda suka makan tom yam teruskan makan makanan kegemaran anda itu kerana khasiat yang terdapat dalam masakan tom yam dipercayai mampu menghalang dan juga mengurangkan risiko pertumbuhan kanser. Walau bagaimanapun, untuk mendapatkan tom yam yang betul-betul berkhasiat pasti ada cara yang tertentu. Kenyataan yang mengejutkan ini telah disampaikan oleh Dr Suri Roowi seorang Saintis merangkap Timbalan Pengarah Program Perekaan Makanan dari Institut Penyelidikan dan Kemajuan Pertanian Malaysia (MARDI) menerusi perbualannya dalam temubual yang dilakukan oleh stesen Radio IKIMfm. Siapa sangka tom yam mampu rendahkan risiko kanser. Menurut Mingguan Wanita,…

Read More

Ya Tuhanku, ampunkan aku atas segala kesilapanku keatas hutang ini. Teknik langsaikan hutang Dengan Zikir Asmaulhusna

Sama ada hutang sesama manusia atau institusi, ia wajib dibayar mengikut syarat perjanjian yang telah ditetapkan. Tiada alasan untuk tidak membayar hutang. Pandai berhutang, maka perlu pandai juga untuk membayar hutang. Jangan sesekali menggunakan jalan mudah/singkat untuk melangsaikan hutang. Jika tidak mahu terlibat dalam keberhutangan, jaga dan kawal kewangan dan perbelanjaan diri. Bagi mereka yang mahu membuat pengurusan pembayaran hutang yang berhemah, manfaatkan perkongsian dari Rosmawati Mohamad. Teknik Langsai Hutang with Asmaulhusna Tugasan Pertama Langkah 1: Kalian senaraikan semua hutang kalian dalam satu kertas A4. Buat List A (hutang dengan…

Read More

Rahsia dapatkan baby kembar. Doktor pakar sakit puan ini kongsi beberapa tips untuk suami isteri supaya boleh dapatkan anak kembar.

Melihat telatah comel pasangan kembar pasti akan mencairkan hati siapa pun sehingga membuatkan ramai pasangan suami isteri yang mengimpikan untuk mendapatkan anak kembar. Namun begitu, masih ramai yang tidak tahu akan kaedah atau cara untuk mendapatkan bayi kembar. Baru-baru ini, seorang doktor pakar sakit puan, Dr Hamid Arshat telah berkongsi 8 tips buat pasangan suami isteri yang mahukan anak kembar di Facebook miliknya. Berikut adalah perkongsian daripada Dr Hamid: BOLEHKAH RANCANG DAPAT ANAK KEMBAR? SERONOK DAPAT ANAK KEMBAR. Tahniah kepada Puteri yang sedang hamil kembar 10 minggu. Kelihatan kembar ini…

Read More

Kanser Perut Adalah Kedua Terbanyak Menimpa Rakyat Malaysia. Berikut Adalah Kemungkinan Besar Tanda-tanda Dan Gejalanya.

Kanser perut bermula apabila muncul sel-sel kanser di dalam lapisan dalaman perut. Perkara sneaky tentang kanser perut adalah bahawa ia berkembang perlahan-lahan dan selama bertahun-tahun. Jadi, ia adalah penting untuk mengetahui tanda-tanda untuk intervensi awal. Bagaimanapun, saintis belum mengesahkan sebab utama mengapa ini mula sel-sel kanser yang tumbuh. Tetapi mereka telah membuktikan beberapa perkara yang boleh meningkatkan risiko penyakit ini, mereka adalah: Keradangan Dalam Usus (Gastrik) Anemia Tahan Lama Jangkitan Dengan Bakteria Biasa, H.pylori Obesiti Pendedahan Kepada Asbestos Walau bagaimanapun, jika anda tahu tanda-tanda tertentu ketumbuhan perut, ia akan membantu…

Read More

Wanita Tolong Jangan Ambil Mudah Sakit Belakang dan Sakit Kaki, Ini Antara Petanda Rahim Tidak Sihat

Wanita walaupun di tempat kerja, mereka bertungkus lumus memerah idea dan menyiapkan tuntutan kerja yang bukan sedikit. Sarat dengan tugasan daripada pagi hinggalah ke petang. Keluar sahaja daripada pintu pejabat, otak serta merta bertukar untuk menyambung tugasan pada keluarga di rumah. Namun pada kesibukan itu, usah lupa pada kesihatan sendiri. Menjaga dalaman wanita adalah satu kepentingan yang penting. Bila tubuh terasa sangat berat dan susah untuk bergerak, wanita harus tahu ia bukanlah masalah kegemukan. Mungkin ada kena mengena pada masalah rahim yang tidak sihat. Kenal pasti tujuh petanda ini dan…

Read More

Ini Sebab Kenapa Anda Perlu Letak Duit Syiling Dalam Peti Ais Sebelum Balik Beraya

Sesuai sangatlah musim-musim Raya ni, ramai yang nak balik kampung kan? Tapi, dalam masa sama risau dengan makanan yang ditinggalkan dalam peti ais. Takutlah sepanjang di kampung nanti, power elektrik tiba-tiba terputus. Busuklah semua ikan-ikan dalam peti, balik dari kampung kita pergi masa pula lauk-pauk. Tak pasal-pasal masuk hospital satu keluarga. Korang tahukan kalau makanan yang disimpan dengan suhu yang rendah akan menyebabkan ia rosak dan korang boleh terkena keracunan makanan. Jadi, cara terbaik adalah masak dan habiskan lauk sebelum tinggalkan rumah dalam masa yang lama. Baru tak membazir. Pun…

Read More

Bahaya Tidur Selepas SAHUR. Ini Komen Dr Pakar Yang Buat Ramai Lebih berfikir

Seorang doktor pakar dari Group Pseudoscience Watch ingin membon#gkarkan satu mitos yang berlegar dalam whats#app dan juga media yg seumpama dgnnya. Ini adalah artikel/mesej tersebut Saudaraku..habis sahur memang mengantuk, tapi jangan langsung tidur ya… Ketika tidur, semua organ dalam tubuh akan melambat metabolismenya, seperti usus dan perut akan lambat dalam mencerna makanan. Akibatnya makanan tidak tercer#na dengan sempurna Makanan yang tidak tercerna dengan sempurna akan di “makan” oleh bakteria jahat –> jumlah bakteria jahat di perut & usus menjad#i dominan, di mana sifat bakteria ini: anaerob (KURANG oksigen), hasil metabolisme…

Read More

Pencerahan Bila Perlu Potong Kuku Dan Mengapa, Tapi Ramai Juga Tak Nak Ikut.

Anda Perlu Tahu Waktu Yang Sesuai Memotong Kuku. 1. Seminggu sekali sebaik-baiknya hari Jumaat Adapun menurut Imam asy-Syafi’e dan ulama-ulama asy-Syafi’eyah, sunat memotong kuku itu sebelum mengerjakan sembahyang Jumaat, sebagaimana disunatkan mandi, bersugi, berharuman, berpakaian kemas sebelum pergi ke masjid untuk mengerjakan sembahyang Jumaat. Diriwayatkan oleh Abu Sa’id al-Khudri dan Abu Hurairah Radhiallahu‘anhuma berkata yang maksudnya : Maksudnya: “Bersabda Rasulullah Shallallahu ‘alaihi wasallam: “Sesiapa yang mandi pada hari Jumaat, bersugi, berwangian jika memilikinya dan memakai pakaian yang terbaik kemudian keluar rumah sehingga sampai ke masjid, dia tidak melangkahi (menerobos masuk)…

Read More

Ustaz Syah Rizal Pesan Dah Sampai Kampung Tu Jangan Asyik Selfie Je Untuk Post Dalam FB, Buatlah 12 Perkara Ni Terlebih Dahulu.

Mungkin ramai mak ayah yang dah selamat sampai kampung sebab nak beraya bersama keluarga tersayang, dapat jumpa sanak saudara yang memang jarang-jarang boleh duduk berbual. Itu nikmat! Tetapi meriah dan seronok macam mana pun kita, jangan lupa didik anak-anak bila dah sampai kampung. Dan paling penting, kita tak menyusahkan mak ayah di kampung dengan perangai pelik-pelik kita. Macam Ustaz Syah Rizal ini kongsikan, seeloknya biarlah persediaan dibuat cukup rapi bersama adik-beradik yang lain. Nah, jemput baca Check List Hari Raya ni… 1. Sampai je kampung, suruh anak-anak salam dan cium…

Read More

Ketahui Hukum Mencukur Bulu Kaki Bagi Lelaki dan Perempuan

Soalan: Mohon penjelasan Mufti, apakah hukum bagi orang lelaki atau perempuan mencukur bulu kaki ? Jawapan: Alhamdulillah, segala puji dan syukur dipanjatkan kepada Allah S.W.T. Selawat dan salam kami ucapkan ke atas junjungan besar Nabi Muhammad S.A.W, ahli keluarga, para sahabat baginda, serta golongan yang mengikuti jejak langkah mereka sehingga hari kiamat. Berkenaan dengan isu mencukur bulu-bulu yang terdapat pada anggota badan manusia, para ulama mengkategorikan hukumnya kepada tiga bahagian seperti berikut: Pertama: Bulu-Bulu Yang Terdapat Perintah Untuk Mencukurnya. Di dalam nas -nas syarak, terdapat beberapa perintah yang mengarahkan supaya…

Read More

Ketahui Bahawa Dengan Wudhu Dapat Menyejukkan Hati dan Kawal Perasaan Marah

Rasulullah saw pernah menjelaskan orang yang kuat dalam pandangan syarak ialah mereka yang berjaya mengawal perasaan ketika marah untuk mengelak daripada bencana lebih buruk. Dia boleh mengalihkan situasi marah itu kepada satu keadaan yang lebih baik. Hal itu dijelaskan Abu Hurairah, bahawa Rasulullah saw bersabda yang bermaksud : “Orang yang kuat itu bukan terletak pada kemampuan berkelahi, tetapi orang yang kuat itu adalah yang dapat mengendalikan diri mereka ketika sedang marah.” (Hadis riwayat Imam Ahmad) Islam mengajar umatnya bagaimana mengendalikan diri dalam keadaan marah supaya sifat marahnya itu tidak berlarutan.…

Read More

Ketahui Bagaimanakah Tidur Yang Tidak Membatalkan Wudhu’?

Wudhu disyari‘atkan untuk mengangkat hadats kecil. Orang yang berwudhu akan berada di dalam keadaan suci dan seterusnya dapat menunaikan ibadat-ibadat yang hanya sah apabila dia berkeadaan suci daripada hadats seperti sembahyang, thawaf serta memegang mushaf al-Qur’an. Keharusan melakukan perbuatan-perbuatan tersebut akan terhenti dengan berlakunya perkara-perkara yang boleh membatalkan wudhu dan di antara perkara yang membatalkan wudhu itu ialah tidur. Jumhur ulama mazhab fiqh menyimpulkan, tidur itu boleh membawa kepada batalnya wudhu. Ini berdasarkan hadits yang diriwayatkan dari ‘Ali bin Abi Thalib Karramallahu Wajhah bahawa Rasulullah Shallallahu ‘alaihi wasallam bersabda :…

Read More

Jom Amalkan Tips Untuk Mendapat Tidur Yang Berkualiti

1. Pastikan solat di awal waktu. Apabila sudah solat, mungkin tidur kita akan lebih berkualiti kerana hati kita tenang setelah sudah menunaikan kewajipan. Umumnya, solat di awal waktu lebih afdhal ketika tiada maslahat-maslahat lain yang ingin dicapai seperti meramaikan jemaah bagi waktu subuh, memperbanyakkan solat sunat sebelum asar, membolehkan Qiamullail bagi Isyak dan menyejukkan bahang bagi Zohor. Tanpa alasan dan maslahat tadi maka, semua solat adalah afdhal di awalnya. 2. Elakkan dari memakan makanan berat sebelum tidur. Ini kerana, apabila kita memakan makanan yang berat, perut akan menjadi penuh dan…

Read More