Subhanallah. Sekumpulan Muslim Yang Sedang Mengerjakan Solat Di ‘Airport’ Cuba Dihalang Oleh Pihak Berkuasa. Apa Yang Dilakukan Oleh Sekumpulan Bukan Islam Ini Amat Mengejutkan.

Subhanallah. Sekumpulan Muslim Yang Sedang Mengerjakan Solat Di ‘Airport’ Cuba Dihalang Oleh Pihak Berkuasa. Apa Yang Dilakukan Oleh Sekumpulan Non Muslim Ini Amat Mengejutkan… Sejumlah penumpang beragama Islam sedang menunaikan solat di airport di Amerika Syarikat. Tetapi, pihak berkuasa tidak membenarkan mereka melaksanakannya. Ahirnya para penumpang lainnya meminta dibenarkannya dgn bersuara “Let them pray… let them pray….let them pray…” agar mereka dibiarkan untuk meneruskan solat. Protes itu membuatkan pihak berkuasa tidak dapat berbuat apa-apa kecuali membiarkan mereka menyelesaikan solat… video:

Read More

Ustaz Syah Rizal Pesan Dah Sampai Kampung Tu Jangan Asyik Selfie Je Untuk Post Dalam FB, Buatlah 12 Perkara Ni Terlebih Dahulu.

Mungkin ramai mak ayah yang dah selamat sampai kampung sebab nak beraya bersama keluarga tersayang, dapat jumpa sanak saudara yang memang jarang-jarang boleh duduk berbual. Itu nikmat! Tetapi meriah dan seronok macam mana pun kita, jangan lupa didik anak-anak bila dah sampai kampung. Dan paling penting, kita tak menyusahkan mak ayah di kampung dengan perangai pelik-pelik kita. Macam Ustaz Syah Rizal ini kongsikan, seeloknya biarlah persediaan dibuat cukup rapi bersama adik-beradik yang lain. Nah, jemput baca Check List Hari Raya ni… 1. Sampai je kampung, suruh anak-anak salam dan cium…

Read More

Sekarang Baru Tahu Kenapa Orang Dulu-Dulu Suka Bela Ikan Puyu Di Rumah. Mari Dengar Ustaz Sharhan

Pernah dengar tak orang tua-tua ada pesan memang elok untuk kita bela ikan puyu kat rumah, katanya ikan ini dapat menghalau hantu atau makhluk halus. Selain itu ianya dapat menghalang perbuatan pukau dan sihir yang hendak ditujukan pada penghuni rumah tu. Cuma persoalan yang nak ramai tahu, apa signifikan antara hantu dan makhluk halus dengan ikan puyu? Kenapa mereka takut sangat kat ikan ini? Kepercayaan misteri yang dikaitkan dengan ikan Puyu, “Ikan puyu dan perkara mistik tidak dapat dipisahkan”. Ia umpama cerita turun-temurun dalam masyarakat tempatan tidak mengira bangsa. Mereka…

Read More

Amboi senyum lebar Memey Suhaiza boleh claim duit pada suami ye.

KUALA LUMPUR: Pelakon Norman Hakim mendedahkan, ramai remaja lelaki yang menghantar ‘lamaran’ menerusi mesej peribadi selepas dia berkongsi wajah anak perempuannya, Marissa Dania di laman sosial, Instagram. Walaupun terkejut, Norman mengakui, lucu dengan kesungguhan kebanyakan mereka yang berusia bawah 18 tahun memenangi hati anaknya yang kini berusia 13 tahun itu. Pelakon asal Kuantan, Pahang berusia 42 tahun itu juga tidak menyangka, anak kedua hasil perkahwinan dengan bekas isteri, Abby Abadi turut memiliki beberapa kelab peminat yang ditubuhkan oleh pengikut Marissa. “Rasa lucu apabila mereka berani menghantar mesej mahu memperisterikan Marissa.…

Read More

Doktor DEDAH Mengapa Hospital Mekah Sentiasa Sunyi Pada Bulan Puasa, Raya Puasa Dan Raya Haji. Hanya Segelintir Pesakit Sahaja.

Seorang doktor yang berpraktikal selama 6 bulan di Makkah kehairanan mengapa hospital di Makkah sangat sunyi sepi dan tiada pesakit seperti di negara lain, jawapan yang diterima mengejutkan.. Doktor DEDAH Mengapa Hospital Makkah Sentiasa Sunyi, Tiada Pesakit !!! | Seorang wanita Indonesia menceritakan bagaimana seorang doktor yang berpraktikal selama 6 bulan di Makkah mendapatkan jawapan mengapa hospital di Kaabah sangat sunyi sepi dan tiada pesakit seperti di negaranya, Indonesia. Wanita yang bernama Rismawati Asri itu menberitahu perbezaan ketara yang terdapat di Makkah yang tidak terdapat di negara yang lain adalah…

Read More

Inilah Kesan Dan Akibatnya Daripada SOLAT DHUHĀ. Banyak Orang Yang Masih Belum Tahu.

Banyak Orang Yang belum tahu apa akibat yang akan mereka rasakan bila rajin Shalat Dhuha. Beruntung sekali anda punya kesempatan membaca tulisan dibawah ini, semoga memjadi pelajaran berharga untuk kita semua. Seperti diungkap oleh Prof. DR. Abūya As Sayyid Al Habib Muhammad bin ‘Alwi bin ‘Abbas bin ‘Abdul ‘Aziz Al-Maliki Al Hasani Al Makki Al Mukarromahi Al Musyarafahi Al Hijjazi Al Haramaini dalam bukunya Khashaish al-Ummah al-Muhamadiyah tentang keutamaannya, penulis membeberkan keutamaan-keutamaan yang disediakan oleh الله ﷻ وتعالى bagi hamba yang menunaikannya lengkap dengan sumber haditsnya. Pertama orang yang shalat…

Read More

Ketahui Hukum Mencukur Bulu Kaki Bagi Lelaki dan Perempuan

Soalan: Mohon penjelasan Mufti, apakah hukum bagi orang lelaki atau perempuan mencukur bulu kaki ? Jawapan: Alhamdulillah, segala puji dan syukur dipanjatkan kepada Allah S.W.T. Selawat dan salam kami ucapkan ke atas junjungan besar Nabi Muhammad S.A.W, ahli keluarga, para sahabat baginda, serta golongan yang mengikuti jejak langkah mereka sehingga hari kiamat. Berkenaan dengan isu mencukur bulu-bulu yang terdapat pada anggota badan manusia, para ulama mengkategorikan hukumnya kepada tiga bahagian seperti berikut: Pertama: Bulu-Bulu Yang Terdapat Perintah Untuk Mencukurnya. Di dalam nas -nas syarak, terdapat beberapa perintah yang mengarahkan supaya…

Read More

Ketahui Bahawa Dengan Wudhu Dapat Menyejukkan Hati dan Kawal Perasaan Marah

Rasulullah saw pernah menjelaskan orang yang kuat dalam pandangan syarak ialah mereka yang berjaya mengawal perasaan ketika marah untuk mengelak daripada bencana lebih buruk. Dia boleh mengalihkan situasi marah itu kepada satu keadaan yang lebih baik. Hal itu dijelaskan Abu Hurairah, bahawa Rasulullah saw bersabda yang bermaksud : “Orang yang kuat itu bukan terletak pada kemampuan berkelahi, tetapi orang yang kuat itu adalah yang dapat mengendalikan diri mereka ketika sedang marah.” (Hadis riwayat Imam Ahmad) Islam mengajar umatnya bagaimana mengendalikan diri dalam keadaan marah supaya sifat marahnya itu tidak berlarutan.…

Read More

Ketahui Bagaimanakah Tidur Yang Tidak Membatalkan Wudhu’?

Wudhu disyari‘atkan untuk mengangkat hadats kecil. Orang yang berwudhu akan berada di dalam keadaan suci dan seterusnya dapat menunaikan ibadat-ibadat yang hanya sah apabila dia berkeadaan suci daripada hadats seperti sembahyang, thawaf serta memegang mushaf al-Qur’an. Keharusan melakukan perbuatan-perbuatan tersebut akan terhenti dengan berlakunya perkara-perkara yang boleh membatalkan wudhu dan di antara perkara yang membatalkan wudhu itu ialah tidur. Jumhur ulama mazhab fiqh menyimpulkan, tidur itu boleh membawa kepada batalnya wudhu. Ini berdasarkan hadits yang diriwayatkan dari ‘Ali bin Abi Thalib Karramallahu Wajhah bahawa Rasulullah Shallallahu ‘alaihi wasallam bersabda :…

Read More

Ketahui Hiburan Sebenar Yang Di Anjurkan Dalam Islam

Hiburan sejati ialah hiburan yang bertapak di hati. Ia boleh membawa hati yang tenang. Syarat bagi ketenangan hati itu ialah dengan mengisi keperluan asasinya iaitu iman. Firman Allah Subhanahu wa ta‘ala dalam Al-Qur‘an yang tafsirnya : “Orang-orang yang beriman dan tenang tenteram hati mereka dengan zikir kepada Allah. Ketahuilah! Dengan zikir kepada Allah itu, tenang tenteramlah hati manusia”. – (Surah Al-ra‘ad: 28) Oleh itu orang yang beriman akan mendapat hiburan dengan cara berhubung dengan Allah dengan melaksanakan perintah, kewajipan, melakukan perkara-perkara yang disunatkan seperti zikir, puasa, sedekah dan lain-lain seumpamanya,…

Read More

Jom Amalkan Tips Untuk Mendapat Tidur Yang Berkualiti

1. Pastikan solat di awal waktu. Apabila sudah solat, mungkin tidur kita akan lebih berkualiti kerana hati kita tenang setelah sudah menunaikan kewajipan. Umumnya, solat di awal waktu lebih afdhal ketika tiada maslahat-maslahat lain yang ingin dicapai seperti meramaikan jemaah bagi waktu subuh, memperbanyakkan solat sunat sebelum asar, membolehkan Qiamullail bagi Isyak dan menyejukkan bahang bagi Zohor. Tanpa alasan dan maslahat tadi maka, semua solat adalah afdhal di awalnya. 2. Elakkan dari memakan makanan berat sebelum tidur. Ini kerana, apabila kita memakan makanan yang berat, perut akan menjadi penuh dan…

Read More

Ketahuilah Bahawa Wanita Tidak Bertudung atau Berpakaian Ketat Punca Penyakit Kanser

Rasulullah bersabda, “Para wanita yang berpakaian tetapi (pada hakikatnya) telanjang, lenggak-lengkok, kepala mereka seperti punuk unta, mereka tidak akan masuk syurga dan tidak mencium semerbak harumnya (HR. Abu Daud) Rasulullah bersabda,” Tidak diterima solat wanita dewasa kecuali yang memakai khimar (tudung) (HR. Ahmad, Abu Daud, Tirmidzi, bn Majah) Kajian ilmiah kontemporari telah mendapati perempuan yang tidak bertudung atau berpakaian tetapi ketat, atau telus, akan mengalami pelbagai penyakit kanser di bahagian anggota tubuhnya yang terbuka dan yang mengenakan pakaian ketat-ketat. Majalah perubatan Britain mengeluarkan hasil kajian ilmiah ini dengan mengutip beberapa…

Read More

Ketahui Tanda-Tanda Bahawa Hati Anda Sudah Kotor

Hati adalah tempat mangkalnya berbagai perasaan, tumbuh kembang antara kebaikan dan keburukan. Hati juga menjadi sumber ilham dan permasalahan, tempat lahirnya cinta dan kebencian, serta muara bagi keimanan dan kekufuran. Hati juga sumber kebahagiaan jika sang pemiliknya mampu membersihkan berbagai kotorannya yang berserakan, namun sebaliknya ia merupakan sumber bencana jika sang empunya gemar mengotorinya. Antara Tanda-tanda Hati yang Kotor Ialah :- Gelisah walaupun tiada masaalah Selalu berbangga dengan diri sendiri Angkuh dengan memandang hina terhadap semua orang Sombong dan bongkak Selalu mengintai keabaian orang dan menyebarkannya Suka mengumpat dan membuka…

Read More

Wahai Sahabat Semua Ketahuilah Bahawa Nasihat Kubur Mati Itu Pasti

Bila sudah sampai masa kita, nyawa pasti tercabut. Kuburlah destinasi kita yang seterusnya, sementara menanti saat dipanggil ke Hari Akhirat. Semuanya akan kekal di sana tanpa dapat pulang semula. Oleh itu, beringat-ingatlah sebelum tiba masanya kita tidak akan dibenarkan pulang lagi. Itulah saat kematian. Ya, itulah kematian. Kita sering berhadapan dengan saat kematian ahli keluarga, kenalan atau sahbat handai. Sedarkah kita… hari ini kita solatkan jenazah orang, tapi suatu hari nanti, akan tiba masanya, orang lain pula yang akan solatkan jenazah kita. Nasihat Kubur : 1). Aku adalah tempat yg…

Read More

Persoalan Mengenai Adakah Sah Puasa Apabila Mandi Wajib Selepas Subuh. Ini Penjelasannya

USTAZ AZHAR IDRUS Soalan: Bolehkah melengahkan mandi wajib sehingga melepasi waktu subuh? Dan kita mengqada’ kan subuh tadi setelah selesai mandi? Jawapan: Haa ni soalan biasa di bulan-bulan puasa. Boleh tak kita mandi (wajib) lewat, mandi lepas subuh? Sebab tu bila kita pergi kuliah, ustaz akan baca kitab“dalam syarat sah berpuasa itu, hendaklah suci daripada darah haid & nifas. Adapun darah janabah, maka tidak disyaratkan suci daripadanya.” maksudnya.. hadas haid dan nifas sahaja yang menyebabkan puasa kita tidak sah. Adapun hadas janabah, dia tidak menganggu puasa kita. Janabah ni terjadi…

Read More